Gå til innhold
Arkivverket

overformynderiet Jensen barna


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber litt med en familie: Valborg død i 1898 da hun fødte barn nr. 8, og mannen Theodor Jensen gikk konkurs 1903 (bodde i Aker) døde i 1904 (i Kristiania). Det sies at de 7 barna senere ble snytt for mye av sin arv. Den ene av barna ville gå til rettssak mot Kommunen, men det ble ikke gjort. Finnes det noe materiale i Overformynderiet som man kan se på? Hvor i arkivene er det? Jeg har navn og fødselsår på alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Jeg googlet bare og har ikke lest dette, men kan hende du får noe tips her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=483752

 

Tillegg:  http://www.bergenbyarkiv.no/oppslagsverket/2002/07/09/overformynderi/

Jeg har nå bestilt en rulle fra Aker Overformynderi på Statarkivet. Skal se til uka hva som er der. (Stengt i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner det du leter etter.  Legg gjerne inn en kommentar her om du fant noe eller ei, det er interessant å vite hva man kan få svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2017 den 19.21, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Håper du finner det du leter etter.  Legg gjerne inn en kommentar her om du fant noe eller ei, det er interessant å vite hva man kan få svar på.

Hei, jeg fant mange personer i Overformynderirulle for Aker, men de bodde siste år før faren døde i Kristiania. Så de var ikke i Aker.

 

Problemet er at jeg finner ikke noe om Overformynderi i Oslo. Ikke noe i Statsarkiv, Byarkiv eller Arkivportalen. Finner mange byer i Norge , men ikke noe på Oslo. Null treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Dag Jarnøy skrev:

Hei, jeg fant mange personer i Overformynderirulle for Aker, men de bodde siste år før faren døde i Kristiania. Så de var ikke i Aker.

 

Problemet er at jeg finner ikke noe om Overformynderi i Oslo. Ikke noe i Statsarkiv, Byarkiv eller Arkivportalen. Finner mange byer i Norge , men ikke noe på Oslo. Null treff.

 

I arkivet etter Oslo skifterett finnes det en serie med vergebøker, men jeg kjenner ikke til hva slags opplysninger som finnes i dem. Hvis du stiller spørsmålet i Spør Arkivverket, vil du antakelig få svar fra en arkivar som kjenner de relevante arkivene fra Oslo/Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.