Gå til innhold
Arkivverket

Ukjent hus og damer


Bente Tyse
 Del

Recommended Posts

Har fått tilsendt to bilder fra slekt i USA som har to bilder som hun ikke vet noe om. Det ene er et hus som har påskrift bak på "Annas hjem i Norge Valestrand". Det er her snakk om Anna Johannesdatter Mjaanes.  Det andre bildet er av seks ukjente damer. Bildet er tatt i Bergen, hos fotograf ser det uttil. Begge bildene er funnet hos samme slekt. Er det noen her på forumet som kjenner igjenn huset eller damene på bildet?

 

Ann Severeide norway home.jpeg

Unkown Norse women.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke igjen verken huset eller personene. Under Mjånes Valestrand Sveio var det en husmannsplass Treshaugen. Huset på ditt bilde ser ikke særlig gammelt ut.

image.png.c4f3d92a351294c4215baa60861976c4.png

Kilde https://www.nb.no/nbsok/nb/3f9b5755e85c9cdc388428b94d884931.nbdigital?lang=no#315

Gards- og Ættesoge for Sveio I Gamle Valestrand Kommune, s. 301 Flash 316 Mjånes

En datter Gustava Olava er i Amerika, som betyr at kanskje flere av hennes søsken også emigrerte. Er Anna Kristine Johannesdtr f. 1882 riktig person. Emigrantprotokollene kan gi et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.

 

Jeg har all informasjon om familien, men det er ingen som kjenner igjen huset eller damene. Jeg og min tante lurer på om henne i mørk bluse er Gusta Olava, min oldemor, og henne i midten foran kan være hennes søster Anna Kristine og den eldre kvinnen foran er Berta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha sett et bilde med så mange forklær på før. Kan det være fra en arbeidsplass? At de var "piker" i samme hus? Finner du Gusta i noen av folketellingene i Bergen?

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett,

 

Jada. Gusta finner vi i folketellingen 1922 i sandviken under navnet Augusta. Hun har mann og to døttre. Den ene datteren var min famrmor. Bildet av damene er tatt hos fotograf i Bergen. Har også forhørt meg med min tante, og hun syntes damen i mørk bluse ligner på Gusta. Damen jeg har fått bildene fra synes, like som meg, at damen sittende fremst i midten ligner på Anna (Sammenlignet med brudebildet hennes). Antall unge damer passer overens med antall søstre. Den siste damen må da være deres mor Berta. Vi er selvfølgelig ikke helt sikre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Ifølgje utklippet frå Gards/ættesoga i #7 skal Anna vera fødd i 1882 og Gusta i 1896, Anna altså heile 14 år eldre enn Gusta. Ho i midten framme ser etter mi meining yngre ut enn ho bak til høgre med mørk bluse. Her det vel noe som ikkje stemmer?

 

Vennleg helsing Richard

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Richard.

 

Vi vet ikke når bildet er tatt så vi holder alle muligheter åpen. Bildet ble funnet hjemme hos Helene Johannesdatter Mjaanes etter hennes død.Så muligheten er der for at vi er helt på jordet.

 

Vennlig hilsen Bente

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.