Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Salmonsdatter Skadeberg i Eigersund, hvem begikk hun leirmål med?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

 

Petter, uekte sønn av Ingeborg Salomonsdatter Skadeberg i Eigersund ble døpt 20. Apr 1776. Farens navn oppgis ikke, men senere kalles sønnen Petter Pettersen, så jeg antar at faren het Petter..

I Tingboken for Jaren og Dalane nevnes saken 2 ganger. Den første gangen i 1776 der, hvis jeg forstår det rett, saken blir utsatt siden Ingeborg ikke møter https://media.digitalarkivet.no/rg20090331391051 (siste nederst til høyre), og i 1777 på høyre sider https://media.digitalarkivet.no/rg20090331391116

der det vises til en attest fra sognepresten Hr Feye, men der jeg ikke forstår hva dette fører til/pådømmes.

Jeg har prøvd å finne ut om det står hvem som er Petters far, og hva Ingeborg dømmes til.

Kan noen hjelpe?

 

 

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at saken første gang ble utsatt på grunn av at Ingeborg ikke møtte. Annen gang den behandles vises det til sogneprestens attest, det var sognepresten som anga leiermål  i sitt sogn og sin kirkebok til fogden som tiltalte de som hadde forbrutt seg. Saken år rett til dom, så Ingeborg møtte nok i nå heller. Hun dømmes, på grunnlag av sogneprestens attest etter loven til til å betale de vanlige leiermålsboten (på 12 lodd sølv eller 6 riksdaler - menn betalte det dobbelte).

 

Det burde være en sak mot barnefaren også, men trolig var han stukket av eller ikke å finne og kom derfor ikke for retten. 

 

Det er mulighet for å finne hans navn i Fogderegnskapet, her ligger prestens lister over leiermål og fogdens regnskap over innkomne bøter. Her måtte han også notere hvilke bøter han ikke hadde klart å kreve inn og hvorfor. Fogderegnskapet er på Riksarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Det er merkelig at ikke presten har skrevet inn farens navn i kirkeboken, muligens kommer han ikke fra Eigersund/Rogaland og er ikke straffet her. Vi er i en sjøfartsby, og vi er på grensen til Vest Agder. Jeg får prøve fogderegnskapene som du foreslo, neste gang jeg er i Oslo.

 

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.