Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av fødsels- og dåpsinnføring i kirkebøkene


Jenny Dahl Bakken
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg sliter med å lese hva som står om min tippoldemor Maren Thorine i kirkebøkene. https://media.digitalarkivet.no/view/2/13/28 

 

Jeg har allerede en del detaljer, blant annet foreldrenes navn, pga denne: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHFM-LYV 

 

Maren er nr. 76. Jeg sliter spesielt med å se fødselsdatoen (er det 20. eller 30. september?) og ser ingen av navnene eller noe annet som står til høyre for Marens navn. Skjønner heller ikke om hun er ekte eller uekte født.

 

I tillegg: han som senere ble hennes mann, Johan Tostensen/Torstensen, må være nummer 3 på lista her: https://media.digitalarkivet.no/view/1/2/209 

 

Der ser jeg ingen av detaljene.

 

Er det noen som klarer å tolke det? 

Endret av Jenny Dahl Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om lag sånn:

" 76 | 30 September | 18 October | Maren Thorine Nilsdatter | do ["ditto", viser til det ovanfor, som er "egte" (nr. 60)] |

Hmd. Nils Andersen, Thore Christine Erichsdatter Gulberg |

Konen Dorthe Erichsdatter, Pige Anne Erichsdatter, Jens Fredriksen, Christian Rasmusen, Halvor Rasmusen, Hans Rasmusen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og  så

"14 Juli | Johan Tostensen | 24 Juli | Huusmann Tosten Christensen, Mari Syversdatter Præsteskoven. |

Konen Johanne Knudsdatter, Olea Christensdatter, Helene Olsdatter, Even Christensen, Ingebret Thorersen"

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Johans er verre å tolke, ja. Har allerede navnet hans :) men da er han altså født 14. juli, og døpt 24.? Interessant. Jeg mangler f. eks. navnet på mora hans... så har lite info om ham. Og Marens far er oppført som "Hmd.", det betyr husmand, ikke sant?

Endret av Jenny Dahl Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jenny Dahl Bakken skrev:

Jeg mangler f. eks. navnet på mora hans...

Se Ivars innlegg nr. 3. Der er begge foreldrene til Johan oppført.

 

Og ja, forkortelsen Hmd betyr husmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Se Ivars innlegg nr. 3. Der er begge foreldrene til Johan oppført.

 

Og ja, forkortelsen Hmd betyr husmand.

Mye av infoen i det innlegget ble lagt inn etterpå. :)

 

Der står det heller ikke om han er ekte eller uekte, såvidt jeg kan se.

 

Takk for all hjelp! Underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.