Gå til innhold
Arkivverket

Anders Bjørkmann f. 1889 og Marthine Johanne Andreassen f. 1890


Anita Bjørkmann
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter 2 av sønnene til Anders og Marthine Johanne Bjørkmann.

Jeg har funnet 3 døtre. 

Halldis Ingnora 1913-1996

Eva 1919-2004

Søstrene ligger i samme grav på Stiklestad.

Else gift Sakshaug 1915-2006. Ektemann Paul Sakshaug.

De ligger også gravlagt på Stiklestad.

Det ligger en Finn Torgeir Bjørkmann i samme grav som

Anders og Marthine på Stiklestad. Det må være sønnen deres.

På gravsteinen står det 1931-1956

Problemet er at det har blitt registrert at han er født i 1893.

Det må jo være helt feil.

Jeg får ikke sett i kirkebøkene angående Finn Torgeir ettersom

de er stengt fra 1930.

Så er det en Olaf 1917-2002 som jeg leter etter og fant gravlagt på Verdalsøra

sammen med kona Signe 1922-2002. Jeg tror det kan være sønnen til Anders og Marthine.

Når jeg søker på Anders og Marthine kommer disse barna opp + 2 til som er private.

Halldis f. 1913 ble døpt i Trondheim

Else f. 1915  ble døpt i Trondheim

Eva f. 1919 ble døpt i Verdal/Stiklestad

 

Mellom Else og Eva er Olaf f. 27.11.1917 men jeg kan ikke finne han noen steder.

Verken i Trondheim eller Verdal/Stiklestad.

 

Jeg var inne på en side med Verdalsbilder og fant bilder av Olaf, Else og Finn.

Fra klasser på barneskoler (Else,Olaf,Finn) til konfirmasjonsbildet av Finn Torgeir.

Pluss bilde av Anders som var med i et brannkorps hvis jeg ikke husker feil.

Jeg fant også et bilde av Halldis Bjørkmann på et bilde fra
Ørland Meieriskole på Brekstad. Eksamensåret 1934.

En utrolig pen ung dame.

 

Finn Torgeir som er registrert født 21.04.1893

På stenen 3-8-1931 til 4-6-1956

https://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=5421764

 

Olaf som jeg ikke finner.

https://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=5427131

 

Håper på litt hjelp til å finne Olaf.

Mvh Anita

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenker

 

 

5421764 Finn Torgeir  Bjørkmann    2104  1893    0406  1956  1706  1956  NY5  02  010    Vis  Stiklestad Verdal

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=5421764

 

Registrert som født 21.04.1893,men fødselsdato på stenen er 3-8.1931.

 

Ecclesia

Resultater fra søk
Viser 1 av totalt 1 treff på søkeordet "bjørkmann, finn". Trykk her for å gjøre et nytt søk.
Navn Født Død Gravlagt Gravplass Gravnr
Finn Torgeir Bjørkmann 21.04.1893 04.06.1956 17.06.1956 Stiklestad kirkegård 31.NY5 : slettet

http://www.ecclesia.no/publish_client/user_soer_innhera/

 

Det er vel  antagelig skrevet feil på fødselsdatoen på registreringen.

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk på Bjørkmann:

 

 Id Pl. Navn   Vis i bildet    Minibilde   År Bildenavn   Scroll ->   Kj.
  204  Else Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1927  Fjerdeklassen ved Verdalsøra skole i 1927   2 
  207  Olaf Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1927  Klasse ved Verdalsøra skole i 1927   1 
  221  Gerd Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1941  Konfirmasjon på Stiklestad i år 1941 .    2 
  206  Finn Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1943  4.klasse ved Verdalsøra skole rundt 1943 .   1 
  403  Finn Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1943  4. klasse ved Herredshuset i 1943.   1 
  404  Finn Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1946  Konfirmasjon på Stiklestad i år 1946 .    1 
  308  Anders Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1949  Brannmannskapene fotografert foran Herredshuset i 1949   1 
  206  Anders Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1949  Verdal Brannkorps i 1949.   1 
  301  ? Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1952  Håndverkerens kvinneforening omkring 1952.   2 
  102  Sissel Helen Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1958  Skoleklasse fra Øra på klassetur omkring år 1958   1 
  105  Sissel Helen Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1960  Verdalsøra folkeskole i 1960   2 
 

http://verdalsbilder.no/Og_persona.php?f_Navn=&e_Navn=bjørkmann&s_Tid=&s_Kjonn=&s_Bilde=

 

----

 

Ved søk på Bjørkman:

  Id Pl. Navn   Vis i bildet    Minibilde   År Bildenavn   Scroll ->   Kj.
  204  Else Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1927  Fjerdeklassen ved Verdalsøra skole i 1927   2 
  207  Olaf Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1927  Klasse ved Verdalsøra skole i 1927   1 
  103  Eva Bjørkman  Vis i bildet Bilde 1936  Framhaldskolen i Vinne på Baglolokalet i år 1936   2 
  221  Gerd Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1941  Konfirmasjon på Stiklestad i år 1941 .    2 
  206  Finn Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1943  4.klasse ved Verdalsøra skole rundt 1943 .   1 
  403  Finn Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1943  4. klasse ved Herredshuset i 1943.   1 
  404  Finn Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1946  Konfirmasjon på Stiklestad i år 1946 .    1 
  308  Anders Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1949  Brannmannskapene fotografert foran Herredshuset i 1949   1 
  206  Anders Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1949  Verdal Brannkorps i 1949.   1 
  301  ? Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1952  Håndverkerens kvinneforening omkring 1952.   2 
  102  Sissel Helen Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1958  Skoleklasse fra Øra på klassetur omkring år 1958   1 
  104  Sidsel Bjørkman  Vis i bildet Bilde 1958  4. klasse ved Verdalsøra skole i år 1958 .   2 
  105  Sissel Helen Bjørkmann  Vis i bildet Bilde 1960  Verdalsøra folkeskole i 1960   2 
 
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og lenker Ann-Mary. Ja, det må jo ha blitt en feil under registreringen.

Det er bildet av Olaf som jeg og så. Pluss det er bilder av Else og Finn også som små. Og Finn sin Konfirmasjon.

Tror det var i 1946. Jeg synes det er så rart at jeg ikke finner Olaf sin fødsel og dåp noen steder. Jeg har lett rundt hele Nordland og

Nord-Trøndelag. Men kan jo være voksendøpt slik 2 av hans søskenbarn ble. Sønnene til Karen Jørgine Bjørkmann. Karen var søster til Andreas.

Jeg hadde problemer med å finne dem også men når jeg fant konfimasjonen deres viste det seg at de ble døpt like før konfirmasjonen.

Mvh Anita

 

Endret av Anita Bjørkmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Ann-Mary. Det var mange ved navn Bjørkmann. Kanskje Sissel og Gerd også er døtre av Anders.

 

Endret av Anita Bjørkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig og se bildene av dem. Tusen takk Ann-Mary. Denne Sissel virker som er for ung til å være en datter av Anders.

Men kanskje et barnebarn. Denne Gerd kan være datter av Anders.

Må kanskje prøve å finne en Gerd døpt i Verdalsøra.

Mvh Anita

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Ann-Mary. Du fant dåpen. Så utrolig flink du er. Jeg er så takknemlig. Jeg hadde aldri tenkt på å lete i Levanger.

Barna i Bjørkmann familien er født og døpt på utallige steder. Anton og Anne Bjørkmann sine barn var født fra Hedmarken til Nordland.

Jeg tror at Anton, Anne og barna deres flyttet mye. Slik ser det ut til at barna deres også gjorde.

Nå har jeg snart oversikt over alle barna til Anton og Anne. Må bare nøste opp noen flere tråder.

Hva var den kgl. Norske Legasjons Flyktningskontor. Var stengt. Kom ikke inn.

Nå ble jeg nyskjerrig.

Tusen hjertelig takk igjen. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott. Du fant Gerd også. Nå er jeg kjempeglad. Du er fantastisk flink.

Mange tusen takk.

Mvh Anita

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lenken i #9

(Kjäseterkartoteket)

Nei,det er nok ikke lett å finne mere informasjon om Olaf Bjørkmann,når det er sperret for innsyn.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har funnet utrolig mye. Jeg hadde bare håpet på dåpen til Olaf og du fant så mye mer pluss en søster til.

Jeg er så glad og takknemlig. Nå har jeg masse info å gå igjennom. Det blir supert.

Tusen hjertelig takk Ann-Mary for flott jobb.

Mvh Anita.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig, Frode. Bestefaren til Haldis, Anton Bjørkmann var broren til min oldefar August Theodor Bjørkmann.

Mvh Anita 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min tippoldefar og Haldis sin oldefar Anders Gustav Hansen Bjørkmann med fødenavn Anders Hansson

kom fra Lund og flyttet til Malmø og derifra til Norge på et tidspunkt som jeg ikke vet. Jeg tror han tok Bjørkmann som

etternavn etter at han flyttet fra Lund til Malmø. Anders var sønn av Hans Andersson fra Lomma og Johanna Bjørk/Bjørck fra Landskrona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lenkene til bildene av Haldis, Ann-Mary.  Så gøy å se henne. Det blir annerledes når man vet hvordan personen så ut.

Akkurat som man blir litt kjent med dem. 

Mvh Anita

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.