Gå til innhold
Arkivverket

Jon Tordsen Ellie/Husby, ca. 1684-1785, Børsa ST


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Jon Tordsen Husby kommer til Ellie/Æle omkring 1703 og får 10 barn, bl. a Berit, f. 1705 og Jon d.e. f. 1714 og Jon d.y. f. 1723 og Ole d.e. f. 1719 og Ole d.y. f. ? ut fra gjennomgang av kirkeboka.

 

Berit Jonsdatter Ellie blir trolovet/gift i 1747 med dragonen Ole Pedersen Herset?, se lenke nedenfor. Bygdebok for Børsa oppgir at Berit Jonsdatter Ellie var gift med Per Larson Lunden, d. 1756, og de var drivere på Hammer. Kjenner noen til om det fantes to Berit Jonsdatter Ellie på denne tiden? Kjenner noen til et gårdsnavn som ligner på Heset slik det kan tydes fra kirkeboka?

https://media.digitalarkivet.no/view/16269/44

 

Jon Jonsen Ellie blir trolovet /gift med Agnis Rasmusdatter Jyssan i 1743, Bygdebok for Børsa hevder at det er Jon d.e. som blir driver på Handberg. Bygdeboka ikke nevner Jon d.y, se lenke nedenfor. Jeg har ikke funnet noen Jon Ellie som dør mellom 1714 og 1723.

Hvis det finnes to Jon Jonsen Ellie, hvor blir det av han som ikke havner på Handberg?

https://media.digitalarkivet.no/view/16269/44

 

For de to Ole Jonsen Ellie, så har jeg funnet  en som er født 1719, men ingen flere. Her er det to ekteskap som viser at de to Ole Jonsen finnes, en blir gift med Karen Jonsdatter Rossmo, samme lenke som for Berette Jonsdatter, se ovenfor,  den andre med Anne Ernstsdatter Høeg? i følge Bygdebok for Børsa. Ikke funnet denne trolovelsen/vielsen.

Fjerde fredag etter påske 1745 døpes soldat Ole Jonsen Ellie og Berit Olsdatter Børsørens uekte sønn Tor. Faddere: Christian Severin, Lars Liklev, Sjur Rossvold, Brynnild Hammer, Marit Børsøren. Siden det ikke står noe om at Ole Jonsen har avlet barn i sitt ekteskap tyder det på at han er ugift. Om dette er Ole d.e. eller d.y er uvisst.

 

Det er så mye sprikende forhold her at en kan stille spørsmål om det er to Jon Ellie som blir fedre i perioden 1705 - 1723.

Jon Tordson og broren Jens, som også var på Ellie, kjøper sammen Rømme i Orkdal av Knut Strand i 1751 og drar dit. Jeg har ikke funnet noe skifte etter Jon Tordson Husby/Ellie/Rømme som kan avklare alle disse tvetydighetene.

Er det noen som kjenner til annen dokumentasjon som kan knekke denne nøtten? 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sterkeste argumentet for Hersta er vel at tegnet midt i krusedullen kan være ligaturen st - og det siste tegnet er kanskje en d, slik at vi har med et -stad navn. å gjøre. Finnes dette navnet i området?

Ellers så viser det seg at det var travelt med trolovelser på Ellie i 1747, øverst på motstående side i samme lenke som for Berit Jonsdatter finnes den savnede Ole Jonsen Ellie, og det kommer tydelig fram at han er den yngre.

 

Ser en på neste trolovelse etter Ole den yngre virker det som om Ane Olsdatter kan komme fra samme plass som dragon Ole Pedersen, men her er det ikke noe "oppsving" på den siste bokstaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Olav Bonesmo skrev:

Jon Tordsen Husby kommer til Ellie/Æle omkring 1703 og får 10 barn, bl. a Berit, f. 1705 og Jon d.e. f. 1714 og Jon d.y. f. 1723 og Ole d.e. f. 1719 og Ole d.y. f. ? ut fra gjennomgang av kirkeboka.

 

Berit Jonsdatter Ellie blir trolovet/gift i 1747 med dragonen Ole Pedersen Herset?, se lenke nedenfor. Bygdebok for Børsa oppgir at Berit Jonsdatter Ellie var gift med Per Larson Lunden, d. 1756, og de var drivere på Hammer. Kjenner noen til om det fantes to Berit Jonsdatter Ellie på denne tiden? Kjenner noen til et gårdsnavn som ligner på Heset slik det kan tydes fra kirkeboka?

https://media.digitalarkivet.no/view/16269/44

 

 

 

 

Du fekk dragonen tyda til "Hesta" eller "Hersta" her:  https://forum.arkivverket.no/topic/216713-børsa-st-ole-pedersenole-jonsen/

Detaljar i tydinga kan vere noko uvisse. Men at det ikkje er "-set" her, høyrer ikkje til det uvisse.

Det er ingen -d her, men det var det neppe i uttalen heller.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger Knut og Ivar. Geografien er kommet på plass, men hvor Beret Jonsdatter som blir trolovet i 1747 kommer fra er fortsatt en nøtt. Finner ikke spor av dragonen noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

 

Jeg har disse barna etter Jon og Karen på Æle:

Berit f. 1705 - døpt 15.11.1705

Tore f. 1707 - døpt 02.10.1707 (min ane) Han kom til Rømme på Orkanger.

Marit f. 1710 - døpt 02.02.1710

Jens f. 1712 - døpt 13.03.1712 (også min ane) Han kom til Rømme På Orkanger.

Jon f. 1714 - døpt 03.04.1714

Eli f. 1716

Berit f. 1721 - døpt 16.03.1721

Ole f. 1723

Ole f. 1729

 

Skattematrikkelen i 1762 for Børsa: Hammer, gnr 89 tyder på at Berit har vært gift med en Peder. Er det mest sannsynlig at det er den yngste Berit, siden det er snakk om flere hjemmeboende barn?
Self Ejer:  enken  Berit  Larsdtr
Børn over 12 aar:
Jens  Pedersen,  sønn
Ernst  Pedersen,  sønn
Lars  Pedersen,  sønn
Elen  Pedersdtr,  datter
Dorthe  Pedersdtr,  datter
 
Så et skudd i blinde: Kan det tenkes at giftermålet i tråden over er mellom Berit Jonsdtr. og Ole Pedersen HUSBY (ser ut som det kan stå Husbu)? De hadde jo familiebånd dit.
 
mvh Guri
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guri Dragseth Brekke skrev:

Så et skudd i blinde: Kan det tenkes at giftermålet i tråden over er mellom Berit Jonsdtr. og Ole Pedersen HUSBY (ser ut som det kan stå Husbu)? De hadde jo familiebånd dit.

 

Dersom du siktar til giftarmålet i lenkja i #5:  

Nei - det kan ikkje lesast som "Husby"  (m.a. fordi u-ar er tydeleg markerte, og det er ikkje noko slik markering her.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger Guri og Ivar.

Guri: Jeg leste fødselen i kirkeboka fra 1721 for Brit, men det kan jo lett bli til Berit/Beret ved senere innførsler i kirkebøkene, da er to Berit/Beret til stede, og en nøtt kan være knekket.

         Jeg går ut fra at det er ekstraskatten 1762 du viser til i ditt innlegg. Jeg har ikke sjekket den, men er det en trykkleif i ditt innlegg når du skriver Berit LARSdatter? Hvis det er Lars      

         så faller koblingen mot Ellie.

Min kobling mot Ellie/Husby er via Jens Tordsen/Thorsen, f. 1712.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.