Gå til innhold
Arkivverket

Opplysning fra sjømannsruller Bergen for Karl Emanuel Jacobsen, rulle 9704


Jarle Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen,
spørsmålet gjelder sjømann Karl  Emanuel Jacobsen, født 1892.
Av rullen 9704 fremkommer det at han er oppført med siste tur i mars 1944. Men det kan virke som han hadde flere turer ut fra en kommentar som er  som er datert 12 juni 1944.  Kommentaren står ute til venstre i rullen, og gjelder at han han har fått ny bok, den gamle er utskrevet. Dersom det finnes flere opplysninger om ham, er jeg veldig interessert i disse. Finnes det nyere oppføringer et annet sted? Han skal visstnok ha vært torpedert mere enn den ene gangen jeg har funnet ut av. 
Mvh.
Jarle
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truleg er boka det blir vist til sjøfartsboka som sjømannen sjølv oppbevarte, ikkje protokollen til sjømannskontoret. Om du ser eit par linjer over denne oppføringa er det også utstedt ny bok i 1917. Dessuten blir kommentaren i 1944 avslutta med: "den gamle utskrevet, mannen fått beholde den gamle".

Det er nærliggande å tru at eventuelle nye turar ville bli ført inn i protokollen du lenka til fram til 1948. Då tok ein i bruk sjømannskort. -  Eg har gjort oppslag i sjømannskorta for Bergen utan å finne han der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Det er nærliggande å tru at eventuelle nye turar ville bli ført inn i protokollen du lenka til fram til 1948. Då tok ein i bruk sjømannskort. -  Eg har gjort oppslag i sjømannskorta for Bergen utan å finne han der.

 

Heller ikke blant hovedkortene i arkivet etter Direktoratet for sjømenn ser det ut til å finnes noe kort for Karl Emanuel Jacobsen, født 5/6-1892.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.