Gå til innhold
Arkivverket

Emigrasjon til Canada


Kåre Tveit
 Del

Recommended Posts

Hei

To brødre til min bestefar reiste til Canada i1910.Deres navn er Kristian Robert Lasseson Tveit f.1887 og Kristoffer  Lasseson Tveit f.1890. De er begge født i Bø sokn i Hyllestad i Sogn og fjordane. De reiste trolig i 1910.Jeg har ikke klart å finne utreise for dem.Kristoffer kom tilbake i 1914.Robert ble soldat i den canadisk hær i Europa og var kaptein ved krigens slutt.For innsatsen fikk han land i Oyen i staten Alberta.Han giftet seg i 1930 og gikk bort i 1938.Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Min kilde for emigrasjon var feil.Det var Dakotaprærien  de skulle til.Kristoffer reiste hjem til Norge mens Robert reiste videre til Canada.Jeg skulle gjerne ønske vite når det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kåre Tveit skrev:

.Robert ble soldat i den canadisk hær i Europa og var kaptein ved krigens slutt.For innsatsen fikk han land i Oyen i staten Alberta.

 

Du kan laste ned hans dok. vedr. hans militærtjeneste her - https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/military-heritage/first-world-war/personnel-records/Pages/item.aspx?IdNumber=527783

 

Han ble vervet i april 1915 og oppga da som sin nærmeste slektning; Christ Tweit, adresse Oyen, Alberta.

 

Jeg vet ikke hvor du har informasjonen fra mht. at han var Kaptein ved krigens slutt. Det fremkommer av papirene at han ble Korporal (Cpl = Corporal), men han var degradert til Menig (Pte = Private) ved utskrivning (Discharge/Demob.).

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil

Dette var flott å få rede på.I hefte TVEIT ÆTTA med sidegreiner,skrevet i 1947 av Torolf Tveit,står det at han var kaptein.At feil forekommer i slektshefter er vel ikke til å ungå men fint å få rettet opp.Mange takk for ditt bidrag til det.

                                                                                                Mvh. Kåre Tveit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Fikk du lastet ned hans miltære papirer?

 

Et par andre spørsmål: Har du landpatentet hans? Hvis ikke kan jeg laste ned og sende til deg på e-post. Da trenger jeg e-post adressen din (du trenger ikke legge ut her, men send meg en privat melding).

 

Har du vielsen og dødsfallet (gravstedet) hans?

 

Legger ved innreisen/grensekryssningen for Robert i 1906 (jeg kan laste ned og sende deg dette også om du ønsker) - Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FSHT-BZF

The U.S., Border Crossings from Canada to U.S., 1895-1960
Name:    Robt L Tvedt
Gender:    Male
Race/Nationality:    Scandinavian
Age:    19
Birth Date:    abt 1887
Arrival Date:    6 Mar 1906 (Feil i transkribering, ankomst var 6. april)
Port of Arrival:    Halifax, Nova Scotia, Canada
Ship Name:    Tunisian
Port of Departure:    Liverpool, England
Residence Place:    Sorgan
Record Type:    Manifests
Line Number:    8

 

Han var forøvrig "hjemme" en tur i 1930 sammen med sin kone Ragna f. Brekke

The Canadian Passenger Lists, 1865-1935
Name:    Robert Lewison
Gender:    Male
Age:    42
Birth Year:    abt 1888
Birth Country:    Norway
Date of Arrival:    27 Jun 1930
Vessel:    Kungsholm
Search Ship Database:    Search for the Kungsholm in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival:    Halifax, Nova Scotia, Canada
Port of Departure:    Gothenburg, Sweden

1930_Ankomst_RL.jpg

1930_Ankomst_RL_II.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En datter Clara Lily f. 1931, d. 1993 - Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QK6P-L1NH

 

British Columbia Death Registrations
Name Clara Lily Henderson
Event Type Death
Event Date 23 Feb 1993
Event Place Matsqui, British Columbia, Canada
Gender Female
Age 62
Marital Status Married
Birth Date 06 Jan 1931
Birthplace Oyen, Alberta
Father's Name Robert Lewison
Mother's Name Ragna Brekke
Spouse's Name Owen Henderson
Spouse's Gender Male
Registration Number 4967
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på Ancestry:

Kristian Robert Lewison was born on October 18, 1887, in Bergen, Hordaland, Norway. He married Ragna Hansine Brekke on May 31, 1930, in his hometown. They had one child during their marriage. He died on March 9, 1938, in Excel, Alberta, Canada, at the age of 50.
Naturalization: 19 Nov 1920 • Oyen, Alberta, Canada
Kristian Robert Lewison married Ragna Hansine Brekke in Bergen, Hordaland, Norway, on May 31, 1930, when he was 42 years old. Ragna Hansine Brekke 1899–1987
Departure: Gothenburg, Sweden
Arrival: 27 Jun 1930 • Halifax, Nova Scotia
Kristian Robert Lewison died on March 9, 1938, in Excel, Alberta, Canada, when he was 50 years old.

https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/73143717/person/44268132657/story

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kåre Tveit skrev:

Hei Egil

Dette var flott å få rede på.I hefte TVEIT ÆTTA med sidegreiner,skrevet i 1947 av Torolf Tveit,står det at han var kaptein.At feil forekommer i slektshefter er vel ikke til å ungå men fint å få rettet opp.Mange takk for ditt bidrag til det.

                                                                                                Mvh. Kåre Tveit

 

Da regner jeg med at heftet heller ikke skriver at han da han ankom i England i desember 1915 lå to måneder på sykehus på grunn av gonoré, eller at han rett etter freden (18.11. 1918) ble dømt til å degraderes fra korporal til menig på grunn av en dags ulovlig fravær (AWOL).

 

Han har ikke hatt det lett i skyttergravene og var innom sykehus flere ganger på grunn av pyrexia, dvs. trench fever:https://owlcation.com/humanities/Trench-Fever-in-World-War-1

 

 

 

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bjarne Lassesen Tveit f. 1908 Hyllestad også din slekt?

Han emigrerte fra Bergen 19/3 1928 og skulle til: O..en, Alta, Can.  (Alta er kanskje  fork. for Alberta).

https://digitalarkivet.no/view/8/pe00000000760687

Kristoffer Lassesen Tveit bor hos Bjarnes fam. i 1910.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Er Bjarne Lassesen Tveit f. 1908 Hyllestad også din slekt?

Han emigrerte fra Bergen 19/3 1928 og skulle til: O..en, Alta, Can.  (Alta er kanskje  fork. for Alberta).

https://digitalarkivet.no/view/8/pe00000000760687

Kristoffer Lassesen Tveit bor hos Bjarnes fam. i 1910.

Takk skal du ha Berit.  Bjarne var min farbror og reiste over til Robert.  Etter noen vanskelige år rundt 1930,begynte han som farmer utenfor byen Stettler og levde der resten av livet.Dette er i område som Edvard Hoem skriver så godt om i sine bøker fra den canadiske prærien.  Kristoffer bodde vel hos broren Robert.Er dette en folketelling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.