Gå til innhold
Arkivverket

Harbo(e) fra Rossavik i Forsand


knut fasting
 Del

Recommended Posts

Jeg sakser fra en gammel tråd:

Skrevet Mai 18, 2005

"Hei. Jeg leser i en slektsbok av Solveig K.J.Johannesen fra 1987 om Gjerdefamilien i Strand og kommer over min 7-tippoldefar ved navn Ole Andersen Harbo f. ca 1660 på Toten og døde i 1727. Han var gift på Forsand med enken Sissel Danielsdtr. Ullestad f. ca 1670, gift 1694. De hadde barna Torstein, Anders og Tormod. Hun var datter av Daniel Andersson Ullestad og Udbjørg Bjørnsdtr. Mele i Høgsfjorden. Spørsmålet er hvor Ole kom fra ? I en artikkel Rogaland Historielags årsbok i 1937 sier Ola Aurenes at Ole Andersen Harbo er den første Harbo på mannssiden vi kjenner til. Han ble født på Toten og var Løyntnant. Skiftet etter han skal være fra 30 April 1728. Opphavet hans er vanskelig å finne og man kommer ikke pr. dags dato lengre tilbake (1937). Navnet kan komme fra Danmark. Jeg finner mange Harboe rundt omkring, men opphavet til Ole er en nøtt. Finnes det noe av nyere forskning eller teorier som kan belyse noe mer enn denne artikkelen fra 1937 av Ola Aurenes?"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et svar, bare en generell kommentar. Du skrev " Ola Aurenes at Ole Andersen Harbo er den første Harbo på mannssiden vi kjenner til. Han ble født på Toten og var Løyntnant. Skiftet etter han skal være fra 30 April 1728. Opphavet hans er vanskelig å finne ...".

Kildetilfanget i dag er 100 ganger bedre enn i 1937, pga. alt som finnes on-line. Derfor er denne gåten muligens ikke så vanskelig likevel. Jeg har fått hjelp her på forumet tidligere med oppslag i militære ruller. Det finnes også bøker med fortegnelse og korte biografier over offiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en slektsgransker med sitt anetre publisert på GEDmatch med denne Harbo. Her står det "Ola II"" som vel betyr at det finnes en bestefar med samme navn.Harbo.PNG.4e9c0e974b5aea35796b6bc8c3e021c5.PNG

Hvis du er i direkte mannslinje (hvilket denne personen tydeligvis ikke er), så kan du jo ta en Y-test for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette relevant, syns du:

"Kan plassen Toten være på Forsand (Fossan) i Rogaland eller andre steder i landet?"


Jeg har ved en tidligere anledning lest militære ruller fra Stavanger på 1600-tallet, og vet at de finnes skannet. Men har ingen lenke her og nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde: Forsandboka III https://www.nb.no/nbsok/nb/e6f9682d84e107a386a4efaac78f6ee9.nbdigital?lang=no#111

s. 109 Flash 113 Helle

her står det at "Ola Anderson Harbo ... sersjant under hr. major Stens kompani" som muligens vil gi fremgang i granskningen. Nå må det komme noen her som kjenner militære kilder, fordi dette materialet kan jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar !

sersjant er ikke en offiserstittel, men underoffiser, og er ikke med i de vanlige standardverken om offiserer,¨som Ovenstad og Hirsch.

knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gård med daglignavn Toten, offisielt navn Bergan Flesberg BSK (gnr 44)
Kilde: Flesberg-boka: bustad og ætt II
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2010071608058

 

På s. 134 Flash 138 Østre Øyberg står det nevnt "kaptein Harboe" som skulle
ha skyss, - hvem er denne personen, kan det være far til Ole Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet ikke om du kommer videre med dette,- kanskje det er noe du visste allerede.

RA, Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, E/Ea/L0507: 2. Opplandske regiment, 1766-1767, s. 13
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ru20111110660477


Her er nevnt en kaptein Harboe i et register for militære ruller.

image.png.68e39f93bedeac97fa262775ecebc562.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. En fra mitt slektstre  oberst Christian Harboe gifter sin datter Christiane til Ulrich Ferdinand Klyver i Stjørdal kirke i mars 1753 .                                                                                            Høgre side:   

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 709/L0056: Ministerialbok nr. 709A04, 1740-1756, s. 234
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070925610271

Snakker vi da om samme familie ?
Hilsen Signe Kvarv Ziegler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Opplandske regiment

Du skrev innledningsvis " Ole Andersen Harbo f. ca 1660 på Toten og døde i 1727. " og vil bare bemerke at kanskje din opprinnelige kilde har rett i at det er distriktet Toten som jo er i Oppland, og ikke en gård med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...
On 12/2/2017 at 4:15 PM, Astrid Kaardal Halleraker said:

Kilde: Forsandboka III https://www.nb.no/nbsok/nb/e6f9682d84e107a386a4efaac78f6ee9.nbdigital?lang=no#111

s. 109 Flash 113 Helle

her står det at "Ola Anderson Harbo ... sersjant under hr. major Stens kompani" som muligens vil gi fremgang i granskningen. Nå må det komme noen her som kjenner militære kilder, fordi dette materialet kan jeg lite om.

 

Det kan være snakk om major Steen Christensen Blix. Navnet Blix dukker ikke opp før rundt 1710, før dette kalles han normalt bare "Steen". Ole Andersen Harboe nevnes på Forsand som "løytnant over de udvalgte bønder" fra ca. 1700. På samme tid kommer Steen, ennå bare kaptein, til Rogaland som kompanisjef for Stavangerske reservekompani. Han tiltrer denne stillingen 10. april 1700. Uoverenstemmelsen mellom grad kan muligens forklares ved at kilden er retrospektiv. I så fall kan vi merke oss at Steen ble major i 1705, og oberstløytnant i 1710.

Steen/ Blix var før han kom til Rogaland løytnant ved Krags gevorbne (vervede) infanteriregiment. Dette regimentet, under kommando av oberst Palle Krag 1687 - 1690, ble senere til det Søndenfjeldske gevorbne infanteriregiment med standkvarter i Christiania. Det kan da være at Ole har fulgt sin kaptein til Rogaland fra Østlandet, noe som bør være mulig å finne ut av gjennom militære ruller. For Søndenfjeldske regiments vedkommende ligger disse i hovedsak på Riksarkivet/ Statsarkivet i Oslo så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.