Gå til innhold
Arkivverket

Nore-bøkene - hvordan finne igjen familienumrene


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg sitter og leter etter tre familier i Nore-bøkene på nb.no.

2923, 2208 og 2867.

Men hvordan i all verden finner jeg dem?

Tallene kommer opp hvis de er skrevet i parantes bak navn,

men som familiens nummer finner dem ikke.

Nasjonalbibliotekets nettsider klarer tydeligvis ikke å lete opp numrene når de står i kursiv - forfatteren har nemlig skrevet disse familienumrene i kursiv.

Står det en oversikt over disse familiene med referanse til gårdsnavn og gårdsnummer et eller annet sted i en av bøkene til Loftsgard?

 

Kan noen hjelpe?

 

Mvh Turid

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eget registerbind til disse bøkene hvor sidenummer til boken familiene er oppgitt.

Her står det følgende, uten at jeg kan si at dette stemmer helt, jeg klarer i alle fallikke helt å finne ut av det. (Det har vært en del feil i disse bøkene)

Bind 1 går til side 528 – bind 2: 529 til 1072 – bind 3: 1073 til 1691 – bind 4: 1697 til 2325 og bind 5: 2329 til 2938.

Fam. 2208 (Ole Larsen dpt. Pinsedag 1768 født på Rødberg) skal du finne på sidene 748 – 2700 – 2543

Fam. 2867 (Lars Larsen dpt.17/6 1772 på Solset) på side 748 og 423

Fam. 2923 (Ambjør Larsdt dpt. 7/12 1767 på Skjønneeiet) på side 748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

En veldig vanskelig måte å skrive dette på, skjønner jeg.

En skal være godt informert for å skjønne hva forfatteren mener. Men så finnes det heldigvis kirkebøker å kikke på :-)

 

Takk, Arnulf.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Turid Fallet skrev:

En veldig vanskelig måte å skrive dette på, skjønner jeg.

En skal være godt informert for å skjønne hva forfatteren mener.

 

Jeg vil jo tro at forfatteren har forklart dette i et forord eller i en leserveiledning. Den finner du kanskje i det første bindet i serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette systemet er helt nytt for meg, men leter man etter en person, og ikke en gård, 

må man finne vedkommende i registeret, som er en egen bok, slik Arnulf sier.

Etter å ha funnet noen kandidater, må man finne dem i bygdebøkene, her finner man far og mor, men som regel ikke når de er født - kun når de er gift.

Så må man lete etter stedet de født, for det står som regel, og så lete under riktig gård.

Men - nå har jeg klart å finne de jeg lette etter.

 

 

Hilen Turid

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra! Ellers kunne jeg kopiert de sidene med forfatterens forordhvor det blir forklart inngående hvordan registeret brukes. Men det har jo ikke den store betydningen hvis ikke sidenr. stemmer. Lykke til videre! Hilsen Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.