Gå til innhold
Arkivverket

Obed Edam Selmer (f. ~1811/1813 - d. 1886, Våle) - Hvem var han?


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Fredrik Selmer og Kirsten Holst fikk en sønn Friderich i 1779, døpt 9. juli - Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 4 (1743-1786), Fødte og døpte 1779, Side 1088-1089, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061005010680

 

Kan denne sønnen være den samme som i FT 1801 befant seg på Kongsberg? - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058268000736

 

Kan han være en kandidat som far til Obed Edam? I så tilfelle må han ha giftet seg og blitt enkemann før Obed Edam's dåp......?

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 20.19, Egil Johannessen skrev:

Fredrik Selmer og Kirsten Holst fikk en sønn Friderich i 1779, døpt 9. juli - Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 4 (1743-1786), Fødte og døpte 1779, Side 1088-1089, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061005010680

 

Kan denne sønnen være den samme som i FT 1801 befant seg på Kongsberg? - https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058268000736

 

Kan han være en kandidat som far til Obed Edam? I så tilfelle må han ha giftet seg og blitt enkemann før Obed Edam's dåp......?

Jeg suste rundt i kirkebøkene for Kongsberg men kunne ikke finne spor av Friderich eller andre Selmere i den perioden for den saks skyld. Han er som sunket i jorden vår 1779-utgave av Friderich Selmer. Jeg får se litt på søsken av Friderich og se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mathias Beyer skrev:

Han er som sunket i jorden vår 1779-utgave av Friderich Selmer.

 

Ikke helt - finner dette i Lidt fra gamle Dage i Nedenæs, side 165-166 (se og les vedlegg nederst). Her er det flere, interessante opplysninger - på side 166 står det bl.a. "indtil han besluttede at drage til Kristiania, hvor manden hadde en søster, der var gift med Assessor Pekel" - den eneste søsteren jeg har funnet gift med en Peckel er Frederikke Kirstine (f. 1794), men hun giftet seg først i 1833 med Ditlef Wilhelm Falkenberg Peckel. Iht. informasjonen fra boken avga Maren Selmer forklaring i 1824 og regner man på tiden for de diverse opphold Friderich hadde i K.havn, England, Aalborg osv så skulle han vært død omkring 1819 (Larvik). Var det en annen søster som var gift med en Peckel? eller var Ditlef gift med 2 søstre Selmer? 

 

Maren påstår å hete Maren Johannesdatter Bergh, f. i DK, flyttet til Sandefjord, datter av Skipper Johannes Bergh. Kan Maren hatt en søster ved navn Johanna (Bergh)? (mor til Obed Edom).

 

Oppsummert (fra boken): Friderich Selmer f. 1779 skal ha blitt gift i Kristiansand i 1809 med Maren Johannessatter Bergh (alternativt Maren Elisabeth Larsdatter Gresberg). Friderich død i Larvik ca 1819.

 

Lenker: 

 

Kan vi finne vielsen til Friderich Selmer ca 1809 Kristiansand? Død/gravlagt Larvik ca 1819? Mer informasjon om Maren Johannesdatter Bergh's foreldre og evt. søsken?

 

Lidt fra gamle Dage i Nedenæs, side 165.jpeg

Lidt fra gamle Dage i Nedenæs, side 166.jpeg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg har oversett noe:

Fredrik er ikke ført død/begravet i Larvik/Langestrand 1818-1821, og finnes heller ikke i skifteregisteret for samme periode.

 

Jon Erik

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker....

Maren Johannesdatter Bergh  er Johanna Bergh ? Johanna etter Johannes......

Obed Edam Selmer født 1811 / fradømt barnet og plassert som forstersønn ?

Simon Selmer født 1815 / Maren/Johanna endrer navnet for å ikke bli gjenkjent ? Hvor ble han av?

 

Ihvertfall er det rett tid mellom de 2 fødslene.


Foreldrene til Maren/Johanna kom til Sandefjord og endte opp på Bastø? Rimelig om ikke annet.

Finner ikke vielsen i Kristiansand 1801-1809, ei heller noe om den døde i Larvig mellom 1812-1817, ikke ferdig ennå.

Men hvor henter dere død i Larvik 1819 fra? Snakker vi ikke rundt 1813?

mvh

 

Mathias

 

 

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mathias Beyer skrev:

Men hvor henter dere død i Larvik 1819 fra? Snakker vi ikke rundt 1813?

 

Hvorfor 1813?

 

Gift 1809 + 1/2 år i Kr.sand + noe tid i Arendal (vinteren over) + 2 år i Kj.havn + 2 1/2 år i England + 5 år i Aalborg = sånn ca 1819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mathias Beyer skrev:

Simon Selmer født 1813 / Endrer navnet for å ikke bli gjenkjent ? Hvor ble han av?

 

Var 9 år i 1824 = f. ca 1815 (i Aalborg?) - ja hvor ble de av? Iflg. boken ble hun sendt til DK - sammen med Simon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Egil Johannessen skrev:

 

Var 9 år i 1824 = f. ca 1815 (i Aalborg?) - ja hvor ble de av? Iflg. boken ble hun sendt til DK - sammen med Simon?

Ja der kan du se Egil, det er midt på natten her, klarer ikke tenke klart så god natt herfra, fortsetter i morgen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon Frederik Selmer født 5. august i Aalborg, hjemmedøpt 6. august, og 31. august public i kirken, Aalborg Domkirke av foreldrene Fredrik Selmer, Christiania og Maren Elisabeth Larsdatter, Aalborg.

 

Ålborg Amt, Ålborg Budolfi Sogn: Kontraministerialbog (1814 - 2003) Ålborg Budolfi Sogn, Kontraministerialbog 1814 FKVDJTA - 1825 FKVDJTA, oppslag 7/198

Simon_Frederik_Selmer_5_aug_1815_Aalborg_Domkirke.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stemmer ihvertfall historien hennes ift. at de har oppholdt seg i Aalborg, så Fredrik må returnert til DK fra England ca 1814. Hvis det også medfører riktighet at de befant seg i DK (Kj.havn) fra våren 1810 (samt at han var gift?) så er vel neppe denne Fredrik kandidat som far til Obed Edom. Da er vi kanskje tilbake til far hans? Iflg. dette anetreet (uten kildehenvisning) så døde Kirsten Holst 1808 i Kristiania - om det stemmer så var han iallefall enkemann ved  Obed Edom's dåp - http://worldconnect.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:a386&id=I69

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Da stemmer ihvertfall historien hennes ift. at de har oppholdt seg i Aalborg, så Fredrik må returnert til DK fra England ca 1814. Hvis det medfører riktighet at de befant seg i DK (Kj.havn) fra våren 1810 så er vel neppe denne Fredrik kandidat som far til Obed Edom. Da er vi kanskje tilbake til far hans?


Jeg tror vi har for mange likheter i sakene til å slå fra oss at Friderich 1779 og Maren/Johanna ikke skal være foreldre til begge. Jeg er ganske sikker på det finnes en barnevernssak med Obed Edam Selmer eller lignende som kan fortelle oss sannheten men da tror jeg vi er avhengig av hjelp fra noen i arkivene.

Hun kan vel ha født Obed Edam i Norge selv om de bodde i København, vi vet de hadde slekt i Norge ihvertfall.

Jeg tror vi skal la det summe litt og så skal jeg se om jeg ikke finner ut noe mer om hovedpersonene Frederik og Friderich og deres koner, søsken osv.
I denne oversikten har jeg latt de være foreldre til begge barna, er det feil er det lett å endre (Og endret har jeg gjort med de siste opplysningene Egil kom med).

Godt jobba Egil!

mvh

Mathias

Endret av Mathias Beyer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2017 den 4.08, Mathias Beyer skrev:

eg er ganske sikker på det finnes en barnevernssak med Obed Edam Selmer eller lignende som kan fortelle oss sannheten men da tror jeg vi er avhengig av hjelp fra noen i arkivene.

 

Norges første lov om barnevern var den såkalte vergerådsloven av 1896. Den trådte i kraft år 1900. 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2017 den 21.44, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Med forbehold om at jeg har oversett noe:

Fredrik er ikke ført død/begravet i Larvik/Langestrand 1818-1821, og finnes heller ikke i skifteregisteret for samme periode.

 

Jon Erik


I Larvik/Langestrand er han definitivt ikke. Sendte de han til Aalborg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mathias Beyer skrev:

Sendte de han til Aalborg kanskje?

 

Alternativt Oslo mtp. at han hadde familie der.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.