Gå til innhold
Arkivverket

Begravelse av barn i voksen grav?


Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Lurer på om noen kan si noe om dette: I feltet ved nr. 11 her sees at den 14. juli 1825 begravdes Michel Anderssøn fra Ballangsmark 70 år gammel. Under anmerkninger står "død af Kræft i munden"? Men i linjen under, ved nr. 12, står det såvidt jeg kan skjønne "et dødfød Drengeb", fulgt av to navn, som jeg ikke greier å tyde. Kan dette være slik at et dødfødt guttebarn ble begravet i samme grav som Michel? Var det vanlig at slikt ble innført i kirkeboka?

URN:NBN:no-a1450-kb20071102630643.jpg

Endret av Harry Aronsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iallfall fram til 70-talet (nitten-70-talet) var det vanleg å gravlegge dødfødde i kista til ein tilfeldig, samtidig avdød person.

 

Føringa av dette var litt ymse; i 1825 var det nok svært så ymse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Harry Aronsen skrev:

Lenken kom opp som bilde. Og det kan forstørres.

Da har du brukt feil lenke. Du må legge inn brukslenke for sidevisning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Harry Aronsen skrev:

Noen som kan verifisere tydingen av skriften, også de to navnene?

 

Tydningen din virker i hvert fall plausibel på meg, som amatør.

 

Og for å forsette amatøreriet ser «de to navnene» ut som ett for meg . . . Så, forslag og et særdelses langt skudd i mørke:

 

Fred. Abrahams.
Store Krogbergs

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur Even har tyda rett.  Det må vere far til det dødfødde barnet.

Men til spørsmålet det heile starta med: det kan godt vere at spedbarnet vart gravlagd saman med

Michel (jf. #3),, men det står ikkje noko her om at det var slik. Det kan vere gravlagd saman med ein av dei andre

som er døde i juli/august (det står ikkje dato for dødfødselen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg trur Even har tyda rett.  Det må vere far til det dødfødde barnet.

Men til spørsmålet det heile starta med: det kan godt vere at spedbarnet vart gravlagd saman med

Michel (jf. #3),, men det står ikkje noko her om at det var slik. Det kan vere gravlagd saman med ein av dei andre

som er døde i juli/august (det står ikkje dato for dødfødselen).

Takk for alle svar. Jeg er jo klar over at det var vanlig å gravlegge dødfødte i voksnes graver, men jeg har ikke sett det innført i kirkeboka på denne måten før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innføring av dødfødde har ymsa ein del, men frå 1820 skulle dei vere førte inn i kyrkjeboka.

På den andre sida var det ikkje sikkert presten fekk vite om alle dødfødde. Gravferder var ei privatsak

(familie og grannar). Jordfesting med presten kom vanlegvis etterpå.

 

 

Det trykte kyrkjebokskjemaet frå 1820 har ein eigen rubrikk for dødfødde til høgre for lista

over døde: https://media.digitalarkivet.no/kb20070830610141

Skjemaet var ikkje obligatorisk. Presten kunne lage sitt eige - eller han kunne bruke skjemaet frå 1812,

som "din" prest har gjort. Men opplysningane skulle vere dei same - difor er det dødfødde barnet ført inn her.

 

Det er fleire dødfødde som er førte inn på sidene før den du viser til.

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.