Gå til innhold
Arkivverket

Aksel Holmqvist emigrerte til USA 1915 - hvor ble det av ham, flytta han hjem igjen


Jenny Dahl Bakken
 Del

Recommended Posts

1. De har bilde av folketellinga, se siste vedlagte. Dette er avskriv fra svensk folketelling, som jeg ellers ikke har tilgang til.

2. Absolutt all informasjon stemmer. Blir nesten litt provosert over at du tydeligvis tror at du er den eneste som klarer å vurdere kilders troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, tilbake til saken. Da stemmer jo ikke Axels foreldre i den vielsesattesten du fant. Samtidig stemmer det jo at han gifta seg med Esther ifølge all annen info dere har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jenny Dahl Bakken skrev:

1. De har bilde av folketellinga, se siste vedlagte. Dette er avskriv fra svensk folketelling, som jeg ellers ikke har tilgang til.

2. Absolutt all informasjon stemmer. Blir nesten litt provosert over at du tydeligvis tror at du er den eneste som klarer å vurdere kilders troverdighet.

 

Nå tror jeg du misforstår.

 

Har ikke skrevet noe om at jeg ikke tror på det du har funnet.Jeg etterlyste kun kilde.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Nå tror jeg du misforstår.

 

Har ikke skrevet noe om at jeg ikke tror på det du har funnet.Jeg etterlyste kun kilde.

 

 

Beklager. Ja, kilden er altså en svensk folketelling. Det jeg har lagt ut her er jo bare et bilde, på sida kan du zoome inn på folketellingssidene osv. De bodde i hus tilknytta fabrikken der. Alt stemmer i folketellinga, unntatt at barna er strøket over (av en eller annen grunn). Det jeg sendte i sta er altså renskriving av det som står. :)

 

 

nærbilde folketelling holmquist.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name:  Ester Eugenia Klasson

Event Type:     Census

Event Date:     1883 - 1893

Event Place:    Visby, Gotland, Sverige

Event Place (Original):            Visby, Gotlands, Sweden

Birth Date:       18 Apr 1883

Birthplace:       Wisby

 

Household       Role     Sex      Age      Birthplace

Anders Gustaf Klasson           Parent  U                     Karstorp Kalmar l.

Maria Gustafva Klintberg Klasson      Parent  U                     Bunge

Jenney Maria Augusta Klasson                      U                     Wisby

Emelie Johanna Klasson         Sister   F                      Wisby

Agnes Albertina Gustafva Klasson     Sister   F                      Wisby

Ester Eugenia Klasson            F                      Wisby

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å føle seg litt provosert. :-)

 

Jeg har hjulpet deg i ca 4 timer med dette temaet,og den eneste  dokumentasjonen du la inn lenke til i innlegg 1 var emigrasjon funnet på FS.

 

Men tar selvfølgelig hensyn til beklagelsen din.

 :-)

 

Emigrasjonen på DA.

Emigrasjon: 1915

Person: Aksel Erik Nikolaus Holmkvist

PERMANENT ID: pe00000001153299 
Fornavn:
Aksel Erik Nikolaus
Etternavn:
Holmkvist
Kjønn:
m
Fødselsdato:
07-03
Fødselsår:
1876
Alder:
-
Fødested:
-
Bosted:
Drammen (Sverige)
Stilling/stand:
ug metalarb.
Familiestilling:
-
Utreisedato:
1915-01-15
Utreisehavn:
-
Reisemål:
New York
Ankomstdato:
-
Skip:
Oscar Ii
Linje:
-
Agent:
Kjerschow
Årsak:
-
Nytt yrke:
-
Har billett?:
-
Har pass?:
-
Reiser med familie?:
-
Merknader:
-


Id:
og00000001152309
Løpenummer:
-
Protokollreferanse:
32
Side:
57
År:
1915
Prestegjeld:
-

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001153299

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at det hørtes utakknemlig ut. Jeg er takknemlig for all hjelpa, selv om jeg fortsatt er litt forvirra over at foreldrene oppført som Aksel sine i hans og Esthers vielse, har helt andre navn enn hans foreldre.

 

Jeg er bare usikker på hvor mye info man skal legge inn i første innlegg, tenkte det var uinteressant mtp at det jeg spesifikt ba om var hva som skjedde etter 1915, og i tillegg var jeg redd for at mitt første innlegg skulle bli altfor langt. Jeg regna med dere da forsto at jeg hadde kildebelagt informasjon på ham, selv om jeg ikke la ut alt (som folketelling 1910 og min bestemors fødsel i kirkeboka). Neste gang skal jeg legge alt jeg har i første innlegget, så de som hjelper meg slipper dobbeltarbeid. 

 

Tusen takk for alt dette, hadde ikke forventa det! Imponert over at dere har funnet så mye, sist gang jeg prøvde å finne igjen Aksel Holmquist og Esther i Familysearch, hadde jeg sånn 100 sider med treff å bla gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god  tilbakemelding. :-)

 

Det er bestandig lurt å legge inn all relevant informasjon med lenker,så ikke vær redd for at innlegget  blir for langt.

Et langt innlegg, med informasjon og lenker,er bedre enn  et kort innlegg ,uten lenker. :-)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens man må betale for å få sett i de svenske kirkebøkene.

Kanskje noen her på forumet har mulighet til å finne frem Aksel sin dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Sweden, Indexed Birth Records, 1859-1943
Name:    Axel Erik Nikolaus
Gender:    Man (Male)
Birth Date:    5 jul 1876
Birth Place:    Ringarum, Östergötland, Sverige (Sweden)
Father:    Nils Magnus Holmqvist
Mother:    Stina Lotta Eriksdotter

1876_Aksel Erik Nikolaus.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Huff, jeg blir flau av å se hvor utakknemlig jeg var i denne tråden. Beklager det igjen 🙂 har funnet en god del mer info nå, men dessverre virker det som Marie Ann døde uten barn, slik at det ikke er gjenlevende slektninger i USA. Jeg prøver å undersøke det via hennes brødres etterkommere der.

Takk igjen for all hjelp, fant noen nye ting her jeg ikke hadde fått lagt inn i mitt materiale også da jeg gikk tilbake til tråden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.