Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i bygdebok, Fusa


Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

01.07.1739 ble det inngått ekteskap mellom Engel Hansen Steensland og Brithe Olsdatter Giærevig i Fusa sogn, Os prestegjeld (se øverst høyre side) https://media.digitalarkivet.no/view/11618/37

 

I følge Samnanger 1. : Soga um bygdi, gardarne og ætterne, Steinsland, er Brita født i 1716. Jeg kan ikke finne den dåpen i noen kirkebok fra området.

 

Hun døde på Steinsland i 24.02.1769, 48 år gammel iflg. kirkeboken - da var hun gift med Ole Hansen Steinsland (se under streken høyre side) https://media.digitalarkivet.no/view/11620/30

 

Hvis hun var 48 da hun døde, må hun være født ca. 1720.

 

Spørsmålet er om bygdeboken for Fusa sier noe om Brithe Olsdatter Giærevig på ett av disse fødselsårene? Eller om Brithe Olsdatter kan ha vært Brithe Olsdatter Høysætter som døpes i 1716 (eller hvilken som helst annen). Hun kan jo ha vært tjenestejente på Gjerdevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brita er oppført som datter til Ole Andersen f. Langeland 2g. 1712 med Martha Nilsdatter Øvre Gjerdevik. Busett på Nedre Gjerdevik

Ole Andersen 1g. enke Eli 1g. Hans Christoffersen.

 

Bygdeboka for Fusa bruker like godt begge disse årene, da denne Britha står oppført på to steder i boka. Ho må imidlertid være født på Gjerdevik i Fusa.

 

Oddvar S.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Oddvar!

 

Da gjenstår det bare å finne dåpen hennes i kirkeboken. Den var ikke i 1716, så da får jeg ta for meg alle årene som kan være mulige :-)

 

Hvis jeg forstår deg rett var Eli gift med Hans Christoffersen, så var Eli gift med Ole Andersen og så var Ole gift med Martha Nilsdatter? Og hvis sistnevnte er mor til Brita, da er hun mest sannsynlig født fra 1712 og utover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er korrekt oppfattet. Martha skal være Britha sin mor.

 

Såg litt lenger oppe på samme siden i Fusaboka (side 464 og side 458)

 

Hans Christoffersen f. Lillevik

g. ca1665 Eli Eriksdatter Sunnfjord

    2g. ca1688 Ole Andersen f. Langeland. Hans far: Anders Monsen Langeland

          2g. 1612 Marta Nilsdatter f. Øvre Gjerdevik. Hennes far: Nils Steffensen

Busett på Nedre Gjerdevik

 

OS

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.