Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kjenner til programmet 'Family Ties'?


Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Jeg har nylig fått en CD med en gammel versjon (versjon 4, fra ca 1995) av oven nevnte program, og det medfølger en familiefil. Jeg måtte grave fram en gammel WinXP laptop for å få programmet installert, så jeg kan åpne filen. Så langt så greit.

Selv bruker jeg Legacy, og jeg prøvde å eksportere en gedcom-fil som jeg tok over i Legacy. Men den lar seg ikke åpne. Family Ties er et engelsk program, og Legacy kjenner ikke igjen etikettene som brukes der, sånn som child, marriage, death etc. Jeg kikket på gedcom-fila i Notepad, og alle dataene er der, men Legacy fikser det altså ikke. Har noen her et godt råd til meg, slik at jeg kan få importert denne fila, så jeg slipper å legge inn ca 3000 personer manuelt i Legacy?

 

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken extension har data-filen i "Family Ties" ?

 

Hedder den .IFT eller .IFW ? 

I så fald er den en løsning.

 

mvh

Karsten

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger

 

I så fald skal du gøre følgende:

Hent en ældre version af "Family Tree Maker" nettet. 

Du kan finde en demoversion, som kan bruges i to uger her: http://www.familytreemaker.dk/demo-ftm2005.html

Installer den under Windows 95 eller Windows 7.  Jeg har ikke testet den med Windows 10.

 

 

Du skal nu bruge en kopi af den datafil, du har fået med "Family Ties" - ikke originalen !

Omdøb denne kopi, så den ender på  .FTW

 

 

Nu skal du kunne åbne denne fil direkte i "Family Tree Maker".

Forklaring:  "Family Ties" og ældre versioner af "Family Tree Maker" brugte samme databaseformat.

Vælg File - Open i menuen.

 

 

Når du åbner kopien i "Family Tree Maker" bliver den automatisk konverteret til et nyere format.  Den vil derefter ikke kunne læses af "Family Ties".

 

 

Slut med at eksportere databasen fra "Family Tree Maker" i GEDCOM format. 

Vælg File - Export File - Entire File og sæt Save as type til GEDCOM.

 

 

Denne eksporterede GEDCOM fil vil være med ANSI karaktersæt. Det må du være opmærksom på, når du importerer til "Legacy"

 

 

Karsten

 

 

 

 

 

 

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som du beskrev, omdøpte fila, importerte den i Family Tree Starter edition 2005 (den lot seg installere på Win.10), men Legacy nekter fortsatt å åpne den. Dvs, den åpner, men det er ingen data åpnet, null personer.

Endret av Inger Eik
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger

 

 

Jeg ved at denne proces fungerer, da jeg har afprøvet det. 

Det vil sige - jeg har ikke "Legacy" og har derfor ikke kunnet teste det sidste trin i processen: importen af GEDCOM filen i "Legacy".  Men jeg har kunnet importere GEDCOM filen fra "Family Tree Maker" til tre andre slægtsprogrammer.

 

FEJLFINDING:

 

1)  Har du fået data ind i "Family Tree Maker" ?  Kan du se personerne og tavlerne i FTM efter åbningen af FTW filen ?  Tryk F2 for at se en liste over individer.

 

2) Kontroller den eksporterede GEDCOM fil.

Har du åbnet GEDCOM filen i Notepad og set, at den indeholder data ?

Har du måske et andet slægtsprogram, hvor du kan prøve at læse den GEDCOM fil, som du har eksporteret fra FTM. 

 

Hvis pkt. 1. og 2. er OK, må fejlen ligge i importen af GEDCOM filen til "Legacy".

 

 

Karsten

 

Tilføjelse:

Jeg har nu hentet en gratis udgave af Legacy 9.   Der var ingen problemer med at importere en GEDCOM fil med 3500 individer og 1500 familier, som var eksporteret direkte fra "Family Tree Maker".

 

 

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Karsten,

 

Jeg fikk det omsider til! Det var en innstilling jeg hadde oversett, det gjaldt forkortelser av etikett-navnene.

 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.