Gå til innhold
Arkivverket

Bjørnstjerne Bjørnson


Hans Mhyhre
 Del

Recommended Posts

Det sies at Bjørnstjerne Bjørnson hadde uekte barn. Tror jeg ikke på. Magit Sandemose har sagt at han var hennes bestefar men Olaus OLsen fra KOngsvinger er oppgitt som far til gutten f. i NOrd Aurdal 1880.  Dessuten sies det at han hadde et uekte barn i Nesset kommune i Møre og Romsdal. Faren var jo prest i Kvike først så  en stund i Nesset før han ble prest i Søgne.  NOen som vet?

Endret av Hans Mhyhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som evt. visste er vel for lengst gravlagde.

Du må kanskje presisere kva for krav du set til dokumentasjonen.

I sladderen er det mange som "veit".

Det er skrive ei (eller to) handfull(er) biografiar om honom. Dersom det finst ei kyrkjebok, evt. ein justisprotokoll,  der han er innført som uekte far, så vil det nok vere kjendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Margit Sandemo skulle være barnebarn av Bjørnstjerne Bjørnson er rent fantasi.

 

Det er dokumenter at Bjørnstjerne hadde ett barn utenom ekteskap før han ble gift med Karoline Reimers. Barnet ble født i Trondheim og i kirkeboka for domkirken er foreldrene innført som Ungkar, Theaterdirektør Bjørnstjerne Bjørnson og Pige Anna Christine Vig.  Barnet het Johan Edvard. Han ble født 15.2.1859 og døde allerede 26.12.1859.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg noen notater om Anders Underdal, far til:  Eva Underdal, Margit (Underdal) Sandemo og Axel Oxenstjerna Underdal.

 

Det er blitt hevdet at bygdedikteren Anders Underdal, var en uekte sønn av selveste Bjørnstjerne Bjørnson, men dette har ikke rot i virkeligheten.
Hans far var en anleggsarbeider på Bergensbanen ved navn Olaus. Han ble kjent med moren til Anders under sitt arbeid på Bergensbanen, der hun arbeidet som kokke på anlegget, som da var kommet noen mil nord for Bergen.
Faren skal opprinnelig ha vært fra "langt øst på skogene, inn mot svenskegrensa",  druknet på vei til Amerika, og Anders ble således født utenom ekteskap og oppforstret hos besteforeldrene på morssiden, som var husmannsfolk i Underdalen i Nord Aurdal.
* "Anders fra Underdalen" av A. Møller, utgitt i Oslo 1973 - NB! Boka bygger på Anders Underdals egen fortelling om livet sitt.
 

Anders Underdal (født 3. september 1880, død 1973) var en kjent norsk bygdedikter og skald fra Valdres.
Underdal er kjent for sitt virke som Valdres-skald og han diktet den kjente sangen Mitt bu, min heim, min keisardom. Underdal er også far til forfatteren Margit Sandemo. Hun har flere ganger hevdet at han var en uekte sønn av Bjørnstjerne Bjørnson. Dette er senere motbevist, men det er riktig at Underdal ble født utenfor ekteskap. Faren sies å være en rallar på Bergensbanen, mens moren var kokke på anlegget. I senere tid er det også kommet frem at Underdal var medlem av Nasjonal Samling og han skrev også flere av NS's kampsanger. Etter 2. verdenskrig ble han fengslet og plassert i Åstjern tvangsarbeidsleir. 7. juni 1947 slapp han fri, med en prøvetid på 3 år.
Anders Underdal bodde mesteparten av sitt liv i Valdres og døde i 1973, 92 år gammel.
 
Bjørnstjerne Bjørnson og Anders Underdal
Farskapsrelasjonen skal ha eksistert som ett blant flere liknende rykter knyttet til Bjørnsons påståtte utenomekteskapelige forhold med Guri Andersdotter (d.l949) men ble fremsatt som en påstand av Margit Sandemo 1. desember 1984 i avisa Avisa Valdres og betegnet som «en lenge bevart familiehemmelighet», og hun har også senere gjentatt påstanden. I boka «Bjørnsons kvinner og Margit Sandemos ‘familiehemmelighet’» (Genesis forlag, Oslo 1999) konkluderer forfatteren Audun Thorsen, blant annet på bakgrunn av samtaler med Underdal, som han var en nær venn av, at påstanden må anses motbevist.
                                                                                                                              xxxxxxxxxxxxx 
Mvh og *Smil* fra Rigmor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin oppsummering fra Rigmor!

 

Jeg har også lest boka «Bjørnsons kvinner og Margit Sandemos ‘familiehemmelighet’». Argumentasjonen der er svært overbevisende.

 

For øvrig har Bjørnstjerne Bjørnsons far røtter fra Søndre Land og garden Ske. Dette er en sidegren av min mors slekt. Jeg har mer om dette i mitt slektsnotat nr. 408-409, følg linken på min nettside http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm.  Dikteren finnes på side 131.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte dessverre ikke å finne dine notater408-409 i linken du lå ut. Får bare opp slekten din og notatene jeg får opp består av 3 sider. Trengs det kanskje innlogging?

Min interesse for Bjørnstjerne Bjørnson er fordi vi har felles forfedre, både på hans farfars side og hans farmors side. Derfor prøver jeg å skrive ned det meste om de forskjellige som har med slekten å gjøre :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Det er dokumenter at Bjørnstjerne hadde ett barn utenom ekteskap før han ble gift med Karoline Reimers. Barnet ble født i Trondheim og i kirkeboka for domkirken er foreldrene innført som Ungkar, Theaterdirektør Bjørnstjerne Bjørnson og Pige Anna Christine Vig.  Barnet het Johan Edvard. Han ble født 15.2.1859 og døde allerede 26.12.1859.

 

Litt unøyaktig - moren het vel Ana Christine Skonvig? https://media.digitalarkivet.no/kb20050613010134

... og ett siffer feil i dødsdagen - han døde 26.2.1859, 2 uker gammel, på fattighuset (av krampe): https://media.digitalarkivet.no/kb20050613010395

 

Vennlig hilsen

Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

 

Litt unøyaktig - moren het vel Ana Christine Skonvig? https://media.digitalarkivet.no/kb20050613010134

... og ett siffer feil i dødsdagen - han døde 26.2.1859, 2 uker gammel, på fattighuset (av krampe): https://media.digitalarkivet.no/kb20050613010395

 

Vennlig hilsen

Elin

 

Takk for presiseringen. Det er rettet i mitt notat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det ser ut til at noen mener at han hadde et uekte barn i Nesset kommune hvor faren var prest en stund men det tror jeg ikke noe på når han ikke kan komme opp med noe navn og fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hans Mhyhre skrev:

OK. Det ser ut til at noen mener at han hadde et uekte barn i Nesset kommune hvor faren var prest en stund men det tror jeg ikke noe på når han ikke kan komme opp med noe navn og fødselsår.

Mener du at det er noen du kjenner, som påstår at de har Bjørnstjerne Bjørnson som forfar?

Vi opplever jo det til stadighet at folk påstår at de stammer fra både den ene og den andre og som i de aller fleste tilfeller kan tilbakevises. Hvis vedkommende som påstår dette ikke har noe annet å fremsette enn en påstand, så er det vel bare snakk om en ønsketenkning eller ønskedrøm. Det første burde jo være at de kan hoste opp noe håndfast å gripe fatt i og kan de ikke det, så er det vel ikke stort å tro på.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor Waler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med det håndfaste, og så må vi også huske på at det konkret nedskrevne ikke alltid er korrekt.
Jeg har kjennskap til flere konkrete fødsler hvor "alle visste" hvem som var barnefar - og etterkommere fortalte om det, men den velstående og egentlige barnefar betalte en gårdsgutt eller andre for å "stå som barnefar" i prestens bok.
Og med det er intet sagt om temaet i denne debatt.

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper vedkommede med slekta og har ikke noe tro på dette. Han fikk høre det av en i slekta under en begravelse. Jeg har bedt han om å komme opp med et navn og fødselsår. Venter på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎12‎.‎2017 den 12.52, Ole Arild Vesthagen skrev:

.....

Det er dokumenter at Bjørnstjerne hadde ett barn utenom ekteskap før han ble gift med Karoline Reimers. Barnet ble født i Trondheim og i kirkeboka for domkirken er foreldrene innført som Ungkar, Theaterdirektør Bjørnstjerne Bjørnson og Pige Anna Christine [Skon]Vig.  Barnet het Johan Edvard. Han ble født 15.2.1859 og døde allerede 26.12.1859.
 

('pigens' etternavn og barnets dødsmåned i sitatet over er korrigert av meg, basert på opplysninger framkommet i senere innlegg)

 

En fleksibel kirkebokfører i Trondhjems domsogn, med andre ord :
Bjørnstjerne var vel 'ungkar' god som noen ved den 'ureglementerte' unnfangelsen (antakelig i mai 1858) (mai er forøvrig den eneste måneden i året sola skinner i Trondheim ...), men fire (?) måneder senere (i Bergen, 11 Sep 1858) blir han en gift mann, fem måneder før det utenomekteskapelige barnet ser dagens lys i Stiftsstaden ....

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden dette ble debattert i forumet, og jeg fant Olaus Nielsen, Anders Uderdals far, døpt i Kongsvinger. Han ble født utenfor ekteskap, men en far som var svensk og het Haf(f)ner.

Olaus vokste opp på plassen Maridal i Eidskog, og det ble sagt at han ble med noen svenske rallare når de skulle til Voss for å arbeide på Bergensbanen.

Der traff han Anders Underdals mor, og hun ble besvangret.

Jeg har ikke funnet noen spor etter Olaus Nielsen Maridal på Voss, eller i tiden etter 1880. Han jobbet visstnok på jernbanen men ikke for NSB. Det var flere underentrepenører under arbeidet, og har arbeidet sannsynligvis for en av de. Jernbanemuseet på Hamar har ikke arkiv over disse.

Noen påstår at han druknet under overfarten til Amerika, men jeg tror heller at han dro til Sverige etter jobben på Voss. Kanskje sammen med de han kom sammen med, eller til hans far.

En ting er uansett sikkert; Bjørnstjerne Bjørnson var IKKE på Voss når moren til Anders ble besvangret.

Han var på vei fra København til Aulestad, og han skrev daglig brev til sin kjære kone.

(Og jeg har ikke hørt noe om at noen har påstått at opplysningene i kirkeboken for Aurdal er feil, slik noen andre hardnakket har påstått i en annen sak :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.