Gå til innhold
Arkivverket

Bortfalte prestegjeld i søkbare folketellinger?


Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Etter noen ukers fravær, er det noe som mangler i folketellingssøk:

Jeg går inn via "Flere søkeinnganger" på forsiden, velger "Folketellingen 1865" (og alle siden)

Videre søker jeg opp (under "Geografi") "Nord-Norge" - "19 Troms"

Her mangler både "1902P Tromsø prestegjeld" og "1934P Tromsøysund prestegjeld"? (De var der forrige gang jeg var inne). Mulig også andre mangler, har ikke fin-sjekket alle.

 

Underlig nok finnes "1902 Tromsø sokn" i 1801, da var ikke "Tromsøysund" opprettet enda.

 

Jeg regner med her er en feil et sted, eller har jeg gått glipp av en endringskunngjøring?

 

 

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke tellingene du søker ved å gå inn  på flere søkeinnganger.

 

Men gikk inn på finn kilde,deretter folketellinger 1865,deretter Nord-Norge,deretterTroms og Tromsøysund.

Da dukket de opp.

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1865&to=1865&format=all&archive_key=&jt[]=7&m[]=1902&m[]=1934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ann-Mary,

 

Jeg ser også når jeg søker på navn og andre mulige data på (under "Geografi - Nord-Norge - 19 Troms - Velg alle"), så kan jeg finne noe av det jeg søker på, og da listet der de skal være.

Så det må utvilsomt være noe galt i utvalgslisten under under "hurtiginngangen" under "Flere søkeinnganger" på hovedsiden.

 

 

Endret av Jan-Thore Solem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonen om dette ble gitt her: https://digitalarkivet.no/content/359/en-rekke-små-forbedringer

Sitat
  • Mer presise geografisøk i de kildespesifikke søkeskjemaene

Men jeg skal være enig i at denne informasjonen ikke nødvendigvis forteller helt konsekvensene.

 

Bakgrunnen for endringa er kjedelig feil i den gamle koden for å hente ut geografi som faktisk ikke fungerte i det hele tatt. Dette utartet seg på den måten at du faktisk ikke fikk listet ut alle sokn og prestegjeld. I tillegg, hvis du søkte på et prestegjeld kunne du også få treff i andre sokn og prestegjeld enn det du søkte i. Folketellingene kan dekke både sokn og prestegjeld for en kilde, men det varierer innenfor hver folketelling. Noen tellingskretser dekker et sokn, og noen dekker et prestegjeld. Vi har ikke noen soknehistorikk i databasen, så å lage en automatikk for dette vil ikke være mulig. Vi valgte derfor å bruke sokn for å filtrere på geografisk område, for om en tellingskrets dekker et helt prestegjeld, vil man få treff ved å filtrere på ett av de tilhørende soknene. Selv om du da ikke finner selve prestegjeldet i geografimenyen vil du etter denne feilfiksen få treff på det du faktisk søkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon, som riktignok ikke hjelper meg særlig. Det sitatet du selv henter frem fra den informasjonssiden, virker jo nå faktisk omvendt av det som er meningen fra sitatet. Som jeg skrev i mitt siste innlegg, så får jeg treff på søk bare(?) når jeg velger "Velg alle" (dvs. hele Troms). Da får jeg alfor mange treff, eller jeg må være så spesifikk i mitt søk at jeg dermed "mister" mulige treff. Altså for mange eller for få treff. Synd, fordi for dette området (nevnte prestegjeld) virket dette utmerket før. Oh well...

 

Slik det nå har blitt ser det ut for at jeg må finne disse "manglende" prestegjeldene via andre søkeinnganger, som Ann-Mary Engum viser til i innlegget sitt lenger opp her. Det ser ut til at jeg kanskje må lage meg direkte shortcuts i nettleseren direkte til disse to nevnte prestegjeldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller fungerte det, og i andre tilfeller fungerte det ikke. Årsaken til at dette skjer er at det varierer litt hvilke folketellingskilder som er påført sokn og hvilke som ikke har det. Det er nok også en svært omfattende jobb å gå gjennom alle disse kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering:

 

Heldigvis viser det seg at omfanget ikke er så omfattende likevel og arbeidet ikke så tidkrevende. Muligens får vi det på plass allerede i ettermiddag, men jeg kan ikke love. Uansett har vi nå lagt på sokn for Tromsø og Tromsøysund, så det blir tilgjengelig for søk fra i morgen for 1865-tellinga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.