Gå til innhold
Arkivverket

Poul Carl Rasmussen født året 1818 i Bergen


Frank Aase
 Del

Recommended Posts

 

Poul Carl Rasmussen ble født 25 Sept 1818 og døpt 11 Okt 1818 i Domkirken, Domkirken Sokn og Prestegjeld i Bergen. Han var sønn av Grenader og tjenestegjørende Jæger Rasmus Knudsen Lie og Berthe Erichsdatter Næss. Poul Carl ble gift med Marthe Hansdatter Dahl 19 Febr 1843 i Korskirken.

Poul Carl og Marthe får bare ett barn sammen, nemlig Berthe Elisabeth f. 21 Jan 1843 og døpt 19 Febr 1843 i Korskirken. Marthe dør svært tidlig, kun 3 år etter fødselen til Berte Elisabeth, den 26 Aug 1846. Når Berthe Elisabeth blir konfirmert 4 Okt. 1857 i Korskirken, da 14 år gammel står det tilføyet i kirkeboka at begge hennes foreldre er «afdød». Da kommer vi til mitt uløste problem i mange år som jeg til dags dato ikke har klart å finne ut av: Når og hvor døde Poul Carl?

Jeg håper inderlig det er noen som kan gi meg noen nærmere opplysninger.

Kilder:

Dåpen til Poul Carl, dåp nr. 88:  https://media.digitalarkivet.no/kb20070306660737

Poul Carl og Marthe Hansdatter Dahls vielse i Korskirken, vielse nr. 3:

Brukslenke https://media.digitalarkivet.no/kb20070323610632

 Berthe Elisabeth dåp, dåp nr. 18: https://media.digitalarkivet.no/kb20050822010194

Marthe Dahls dødsinnføring, dødsfall 51: https://media.digitalarkivet.no/kb20070321680715

Berthe Elisabeths konfirmasjon, konfirmant nr 71: https://media.digitalarkivet.no/kb20050819020442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett, så rett Ann-Mary. Dette er undersøkelser i 2013 som jeg skulle også ha henvist til i denne forbindelsen. Tore Lian og Rune Bergersen, to dyktige personer må jeg si som kom med noen gode kandidater og forslag i etterspørselen etter Poul Carls dødsdato. Jeg er Dem svært takknemlig. Jeg har en formening at den kandidaten Tore Lien forslår i sitt innlegg den 16 Febr 2013, nemlig Cato Rasmussen, er en meget god kandidat.

La meg konkludere og sammenfatte noen opplysninger som fremkom i 2013 med noen av tankene jeg har gjort meg i ettertid.

Cato Rasmussen som dør på Christi Krybbe skole på koleraepidemiens lasarett den 1. Jan 1849, dør noen dager før hans svigermor og da selvfølgelig Berthe Elisabeths mormor, Marthe Larsdatter Dahl dør på det samme lasarett 25. Jan 1849. Har disse to i felleskap tatt seg av Berthe Elisabeth da moren hennes og Poul Catos ektemake Marthe Dahl dør den 26 Aug 1846 og så har blitt smittet i det samme miljø? Marthe Larsdatter Dahls ektemann døde allerede i 1811.

Adressene til kandidaten Poul Carl Rasmussen og Marthe Larsdatter Dahl som er oppgitt ved siden av adressen til lasarettet i kirkebøkene er forskjellige og skaper litt usikkerhet.

For kandidaten Carl Rasmussen står det innført i klokkerboka ved dødsfallet, foruten lasarettets rode 22-1, også i parentes rode 11-78 som tilsvarer Nøstegaten 10. Marthe Larsen Dahl står oppført i Korskirkens Klokkerbok som død av kolera og bopelsadresse Rode 19-23.

Rode 19-23 er Nedre Korskirkesmug 9. Det er denne adressen hvor hennes datter Anne Magdalena Dahl f. 1800 bor sammen med sin mann Hattemagermeister Johan Ernst Jeremiassen og deres barn på den tiden. Slik det ser ut har de tatt seg av Marthe Larsen Dahl og da finner jeg det også sannsynlig at de og så har tatt seg av Berthe Elisabeth. Berthe Elisabeth døde i hvert fall ikke av kolera. Jeg takker henne i ærbødighet for at hun vokste opp og fikk barn. Det er grunnen til at jeg kan sitte her å skrive dette.

Jeg vil være svært takknemlig for ethvert innspill Ann-Mary. Stort eller lite og av hvem som helst.

Foreløpig mange takk, Ann-Mary!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Aase skrev:

Du har så rett, så rett Ann-Mary. Dette er undersøkelser i 2013 som jeg skulle også ha henvist til i denne forbindelsen. Tore Lian og Rune Bergersen, to dyktige personer må jeg si som kom med noen gode kandidater og forslag i etterspørselen etter Poul Carls dødsdato. Jeg er Dem svært takknemlig. Jeg har en formening at den kandidaten Tore Lien forslår i sitt innlegg den 16 Febr 2013, nemlig Cato Rasmussen, er en meget god kandidat.

La meg konkludere og sammenfatte noen opplysninger som fremkom i 2013 med noen av tankene jeg har gjort meg i ettertid.

Cato Rasmussen som dør på Christi Krybbe skole på koleraepidemiens lasarett den 1. Jan 1849, dør noen dager før hans svigermor og da selvfølgelig Berthe Elisabeths mormor, Marthe Larsdatter Dahl dør på det samme lasarett 25. Jan 1849. Har disse to i felleskap tatt seg av Berthe Elisabeth da moren hennes og Poul Catos ektemake Marthe Dahl dør den 26 Aug 1846 og så har blitt smittet i det samme miljø? Marthe Larsdatter Dahls ektemann døde allerede i 1811.

Adressene til kandidaten Poul Carl Rasmussen og Marthe Larsdatter Dahl som er oppgitt ved siden av adressen til lasarettet i kirkebøkene er forskjellige og skaper litt usikkerhet.

For kandidaten Carl Rasmussen står det innført i klokkerboka ved dødsfallet, foruten lasarettets rode 22-1, også i parentes rode 11-78 som tilsvarer Nøstegaten 10. Marthe Larsen Dahl står oppført i Korskirkens Klokkerbok som død av kolera og bopelsadresse Rode 19-23.

Rode 19-23 er Nedre Korskirkesmug 9. Det er denne adressen hvor hennes datter Anne Magdalena Dahl f. 1800 bor sammen med sin mann Hattemagermeister Johan Ernst Jeremiassen og deres barn på den tiden. Slik det ser ut har de tatt seg av Marthe Larsen Dahl og da finner jeg det også sannsynlig at de og så har tatt seg av Berthe Elisabeth. Berthe Elisabeth døde i hvert fall ikke av kolera. Jeg takker henne i ærbødighet for at hun vokste opp og fikk barn. Det er grunnen til at jeg kan sitte her å skrive dette.

Jeg vil være svært takknemlig for ethvert innspill Ann-Mary. Stort eller lite og av hvem som helst.

Foreløpig mange takk, Ann-Mary!

 

 

Adressen til Carl Rasmussen ved død var var 11-178 .

 

 

 

År Gravlagd Død dato Stilling Førenamn Etternamn Bustad Alder Kjønn Fødestad Far stilling Far førenamn Far etternamn Årsak Meld Merknad Kyrkjebok
1849 0301 0101   Carl Rasmuss. 11-178 32 Aar M         Cholera   K: frit Domkirken fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1301begr&gardpostnr=5255&merk=5255#ovre

 

 

Angående denne bostedsadressen, 11-178.

 

Er dette en slektning av deg?

 

Finner denne Adelaide som døde på samme adresse som Carl Rasmussen.

 

 

År

Gravlagd Død dato Stilling Førenamn Etternamn Bustad Alder Kjønn Fødestad Far stilling Far førenamn Far etternamn Årsak Meld Merknad Kyrkjebok
1104 1882 0601 0301 Barn Adelaide Esmeralde Augusta Aase Sygehuset, Bopæl 11-178 1874 K i Bergen Maler Nicolai Aase Scarlatine Skifteattest af 050182   Stiftelsesprestenfglass.gif

 

                               
                                   

----

 

Hun bodde på Gatenavn: 12-23a b i 1875.

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Bergen
  • Kommunenummer: 1301
  • Gatenavn: 12-23a b
  • Gatenr:
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 5
Antall personer registrert på bostedet: 20
  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
tidslinje.gif Georg Tysland Husfader gift Skomagermester 1812 Domkirken Sogn Bergen  
tidslinje.gif Christine M. Tysland Kone gift   1814 Domkirken Sogn Bergen  
tidslinje.gif Catharine J. Tysland Datter ug af Foreldrene 1851 Domkirken Sogn Bergen  
  Christiane Jansen Tjenestetyende ug   1858 Nykirken Sogn Bergen  
  Caroline S. Tischendorff Enkefru   Smaabørns Institutt 1812 Christiania  
  Maria Tischendorff Datter ug Smaabørns Institutt 1845 Christiania  
  Hanne Voll Tjenestepige ug   1847 Stavanger  
tidslinje.gif Arne L. Haugland Husfader gift Gesel 1844 Ous Prestegjeld  
  Anne Haugland Kone gift   1833 Lærdals Præstegjeld  
  Alma Haugland Datter     1870 Bergen  
  Nicolaj Aase Husfader gift Malermester 1842 Christiansund  
  Anne Aase Kone     1852 Domkirken Sogn Bergen  
  Henriette Aase Datter     1872 Domkirken Sogn Bergen  
  Adelejde Aase Datter     1874 Domkirken Sogn Bergen  
  Janette Hansen Tjenestepige ug   1838 Vaagens Prestegjeld Lofoten  
tidslinje.gif Andreas D. Frantzen Husfader g Uhrmagermester 1851 Korskirkens Sogn Bergen  
  Hanne F. Frantzen Kone     1850 Korskirkens Sogn Bergen  
  Jakoba M. Frantzen Datter     1872 Korskirkens Sogn Bergen  
  Petro J. Frantzen Søn     1875 Sandvigens Sogn  
  Caroline B. Johannesen Tjenestepige ug   1855 Domkirken Sogn Bergen

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1301&kenr=000&bnr=1596&lnr=000

 

----

 

Og her er vel hennes foreldre i 1885.

 

1885-teljinga for Bergen

Gateadr. Rode Personnr. Etasje Førenamn Etternamn Kjønn Fødd år Fødestad Stilling Yrke
37952 Torvesmuget 5   1 1 Etage Nikolai Aase m 1842 Kristianssund   Malermester fglass.gif
37953 Torvesmuget 5   2 1 Etage Anne Aase k 1852 Bergen Hustru fglass.gif
37954 Torvesmuget 5   3 1 Etage Hendriette Aase k 1872 Bergen Børn fglass.gif
37955 Torvesmuget 5   4 1 Etage Oskar Aase m 1876 Bergen Børn fglass.gif
37956 Torvesmuget 5   5 1 Etage Kathinka Aase k 1881 Bergen Børn

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=F81201&gardpostnr=37952&merk=37952#ovre

 

 

 

 

 

                               
                                   
                                   

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ann-Mary, tusen takk.

Der er skrevet mye om koleraepidemien i Bergen. Jeg mener å ha sett en liste over de som ble innlagt på lasarettet, hvem som overlevde og kom ut igjen og hvem som ikke. Det foreligger kanskje noen mer opplysninger om denne Carl Rasmussen i dette materialet. Likeså ser jeg at i etterspørselen i februar  2013 i DiS-Norges Slektsforum å

ha lest i papirutgaven for Den Militære Hovedrulle for Bergen av 1840 at Poul Carl Rasmussen ved sesjonen i 1850 ble utskrevet for "over vernepliktsalder". Jeg har dessverre ikke kopi av denne papirutgaven. Dette må jeg ha sett på statsarkivet i Bergen. Dette skal jeg få klarlagt konkret. Men da må man spørre ; Levde Paul Carl Rasmussen på dette tidspunktet i 1850? Møtte han på sesjonen og ble utskrevet? Eller var det noe de militære myndigheter skrev uansett om de møtte eller ikke på sesjon når personen var kommet over vernepliktsalder? Dette vet jeg ikke noe om.

 

Igjen Ann-Mary, - tusen takk.

 

Mvh

Frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke mine slektninger.  Gårdsnavnet mitt Aase er fra Alenfit, i dag kalt Lindås. Jeg ser at Faderen Nicolaj Aase er født i Christiansund. Jeg kjenner ikke noen som har flyttet til de trakter på den tiden av Aase slekten. La meg klargjøre litt Ann-Mary hvordan mitt navn Frank Aase fremkommer, uten at jeg vil gå i all for mye detalj:

Berthe Elisabeth Poulsdatter giftet seg med Endre Olai Madsen. De fikk 10 barn sammen. Ett av barnene, en kvinne og da min bestemor, fant seg så en fantastisk herremann fra gården Aase på Lindås som hadde flyttet til Bergen. De ble gift og ett av deres nedkomne resultater er at her sitter jeg.

 

Takk Ann-Mary

Mvh Frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Bergen Kommune Byarkivet har Sykehusprotokoller fra Lasarettene. Disse skal inneholde følgende opplysninger; Pasientenes løpenummer, navn, alder, bolig, Borgelig stilling, når innkommet, når utskrevet evt. død, samt anmerkninger vedr. sykdommens vesen, symptomer, årsak, spredning, behandling mv.

Dette tror jeg skal kunne klargjøre en god del vedr. vår kandidat Carl Rasmussen.

 

Mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere funnet søkbare muligheter på Digitalarkivet på  personer som er innlagt på koleralasarettet. Jeg viser her siden med Marthe Dahl som jeg har lagret. Jeg finner ikke denne søkemuligheten i det nye systemet til Digitalarkivet/arkivverket. Jeg ville gjerne ha søkt på Carl Rasmussen og sett hvilke opplysninger som kom fram. En ser på vedlegget som jeg har vedlagt at Marthe Dahl ble innlagt på lasarettet den ene dagen og døde dagen etter. Jeg har uansett søkt Bergen Kommunes Byarkivet om å få se Sykejournalene til de to personene. Yrke til kandidaten Carl Rasmussen vil komme fram der. Min Poul Carl Rasmussen var Bøkker av yrke.

 

Mvh

Frank Aase

Dok1.docx

Endret av Frank Aase
Jeg ser at det er kun innloggede som kan se vedlegget Dok1.docx, for meg uforståelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bopel 11-178, Paul Rasmussen, død 1. januar 1849, alder 32, yrke; skomaker - # 61https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00145/Pasientprotokoll_fr_145936a.pdf

 

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=KOLOF1&gardpostnr=14&merk=14#ovre

Førenamn Farsnamn Alder Lasarett/Død-Helbr Jnr./lnr. Sjuk/Innlagt dato Død dato Gravlagd År Protokoll Adr1 Kjønn
14 Carl Rasmuss. 32 Aar CD 61 2912 0101 0301 1848 DK 11-178

M

 

Her avviker fornavn og dødsår, men samme løpenummer, innleggelse, dødsdato og adresse som i pasientprotokollen.

 

https://www.digitalarkivet.no/view/177/pc00000000203001

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Frank Aase skrev:

Marthe Larsen Dahl står oppført i Korskirkens Klokkerbok som død av kolera og bopelsadresse Rode 19-23.

 

Marthe Dahl, # 192https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00145/Pasientprotokoll_fr_145936a.pdf

 

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=KOLOF1&gardpostnr=123&merk=123#ovre

Førenamn Etternamn Sivilstand Alder Lasarett/Død-Helbr Jnr./lnr. Sjuk/Innlagt dato Død dato Gravlagd År Protokoll Adr1 Kjønn
123 Marthe Dahl Enke 75 Aar CD 192 2401 2501 2701 1849 KK 19-23 K

 

 

https://www.digitalarkivet.no/view/177/pc00000000203110

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 på adressen 11Egil, du er bare fantastisk! 

Jo, det er nok samme personen. I syke journalen står nok det som er riktig angående dødsåret. Datoene ellers er de samme. I Arkivverket er det nok en feilskrift. Jeg ser også at han er oppført som Skomaker. Han var tidligere Bøkkersvenn, men jeg har ikke sett noen oppføringer at han er blitt selvstendig Bøkker. Både ved giftermålet og ved min oldemor Berthe Elisabeths dåp i 1843 står han oppført som Bøkkersvenn. Men det tok vel ikke så langt tid før en behersker skomaker yrket på den tiden. 

Jeg har vært inne på  Den historiske kartportalen bergis.uib.no.  Der finner jeg bare en person som dør 01.01.1849 og det er Carl Rasmussen på adressen 11-178. Jeg håper du får linken fram:

 

http://bergis.uib.no/adr21/adresse.php?target=frame&lag=1888&adr1=11&adr2=178

 

Her er dødsåret satt til 1849. Ingen andre med etternavnet Rasmussen dør på denne dagen på denne adressen. Du er bare svært dyktig Egil Johannessen.

klikker du på navnet Carl, grå merket som død i 1849, så kommer Digitalverkets opplysninger om hvem som døde i Bergen i 1816-1886 på denne adressen.

 

Tusen, tusen takk

Mvh

Frank Aase

 

Endret av Frank Aase
Adressen som er aktuell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lite ting til Egil

Under navnet til Poul Rasmussen i Sykejournalen står tilføyet noe. Klarer du å tyde det? Likeså til slutt på linjen står det tilføyet et kvinnenavn   ? Ann Margrethe ?datter i 1ste Rode ?-147. Kan du tyde dette?

 

Mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Frank Aase skrev:

Under navnet til Poul Rasmussen i Sykejournalen står tilføyet noe. Klarer du å tyde det?

 

Hjhør i Bergen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Frank Aase skrev:

Likeså til slutt på linjen står det tilføyet et kvinnenavn   ? Ann Margrethe ?datter i 1ste Rode ?-147. Kan du tyde dette?

 

? Pigen Anne Margrethe Jensdatter i 11de Rode ? 147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre Egil J. 

Jeg føler at vi nå er kommet i mål. Paul Carl Rasmussens dødsdato og hvor han døde er blitt klarlagt. Det må ha vært forferdelig for familien på den tiden at to gikk bort i koleraepidemien og så på nesten samme tid.  Jeg vil takke deg og Ann- Mary for arbeidet dere har lagt ned. Dere er svært kompetente og har en innsikt i genealogiske oversikter som overgår de fleste.

 

Mange tusen takk for hjelpen begge to.

Frank Aase

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.