Gå til innhold
Arkivverket

Barnehjemsbarn i Oslo på 1900-tallet


Trym Vanhatalo
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg fant nylig ut at min oldemor Evy Rigemor Jakobsen havnet i barnehjem etter at hun våknet opp rett ved siden av den døde moren sin. Evy ble født i Kristiania, Gamle Oslo bydel, Grønland 25. juni 1924 til Davida Vida Ellefsen og Karl Alfred Jakobsen. Davida Vida døde 5. november 1930 i Kristiania (begravd i Østre Gravlund, Oslo). Davida ble født 2. desember 1891 i Larvik til Ida Christiane Rogn/Runge og Johan Thorvald Ellefsen. Jeg lurer på om noen her kunne hjelpe meg med å spore opp hvilket barnehjem det var eller om noen kunne gi noen tipps. Hvis noen ville være så snille å gi en hjelpende hånd så hadde det vært fantastisk.

Mvh Trym Vierhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten navnet på barnehjemmet er det vanskelig å vite hvor Evy kan ha vært. Hvis Evy ble plassert i barnehjem etter vedtak i vergerådet (barnevernet) i Kristiania/Oslo, kan det kanskje tenkes at det finnes opplysninger i kommunale arkiver i Oslo byarkiv. Men opplysninger i barnevernsaker har en sperrefrist på 100 år. Det var også en god del private barnehjem, og etter disse barnehjemmene er det som regel ikke bevart noe materiale i det hele tatt. 

 

Davida og ektemannen i 1923 - bosatt i Wexels menighet:

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn

Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Karl Alfred Jacobsen 16.12.1888 Lenvik pr Tromsø m   g Baatbygger Båtforening Hovedøen Motzfeldts gate 8 02 Wexels Bunke250u
Davida Jacobsen 02.12.1891 Larvik k   g     Motzfeldts gate 8 02 Wexels Bunke250u
Harry Jacobsen 14.01.1913 Kristiania m         Motzfeldts gate 8 02 Wexels Bunke250u
Roy Alfred Jacobsen 28.11.1920 Kristiania m         Motzfeldts gate 8 02 Wexels Bunke250u

 

Dåpen til Evy Rigmor

Oslo fylke, Wexel i Oslo, Ministerialbok nr. 1 (1917-1930), Fødte og døpte 1924, Side 48
https://media.digitalarkivet.no/view/25790/53

 

Hva skjedde med de to brødrene til Evy Rigmor, og hva skjedde med faren hennes? Harry var født i 1913, så han var over konfirmasjonsalder, da moren døde i 1930. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ikke det du etterspør, men hun døde 1. november i følge dødsfallsprotokollen, nr 1230: 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. B 16 (1929-1931), Dødsfallsprotokollside, Side 194
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090514330199

 

Dødsannonse i Arbeiderbladet, 03.11.1930 Side: 12

 

Mvh Bente 

DavidaJakobsen.png

Endret av Bente L. Skjager
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sent! Wow, jeg skjønner virkelig ikke hvordan han bare kan ha forlatt datteren sin sånn! Tusen takk for hjelpen folkens! Dere er så snille.

Mvh Trym Vierhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok dessverre ganske vanlig. Faren min ble plassert på barnehjem som seksåring, fordi mora hans var mye syk og ble innlagt på psykiatrisk. Han bodde der bare ca. et halvt år før tanta henta ham ut. Jeg vet at faren døde mens han var liten og trodde derfor han alt var død, ettersom han ikke henta sønnen, men dødsannonsen viser jo at faren døde i 1959! Da var faren min ti og et halvt år. Altså mer enn fire år etter at han ble plassert på barnehjemmet. Faren døde riktignok av sykdom, så han kan ha vært syk - og det kan selvsagt hende at han var i kontakt med tanta til pappa, som henta ham ut. Dette minner jeg om at jeg må spørre faren min i dag om hvorfor hans pappa ikke henta ham.

Endret av Jenny Dahl Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.