Gå til innhold
Arkivverket

Aust-Agder slekter: Kjennskap om Johanne (f. 1830) og Anne (f. 1835) Kristofferdatter fra Tromoey Sogn (Helle/Hesthaug) flyttet til Vatnebo/Skauen i Dypvaag Sogn?


Ellen Jørstad-Stein
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsket mye paa slekter i Flosta-omraadet i Aust-Agder som har innvolvert aa se igjennom digitaliserte kirkeboeker for bl.a. Dypvaag Prestegjeld og Holt Prestegjeld og haaper noen her har mer lokalhistorisk kunnskap om disse slektene enn det jeg har. eg har forsket bakover til Tellef Reinertsen (ca. 1827 - 1892, soenn av Reinert Stiansen fra Vatnebo f. ca. 1799 og Ingeborg Tellefsdatter fra Stauboe 1806-1898) og Johanne Kristoffersdatter Skauen til Vatnebo (f. 1830). Disse fire bodde paa Vatnebo under folketellingen i 1865 sammen med Tellef og Johanne sine barn, Salve og Karen Emilie. Johanne er oppfoert med Austre Moland Prestegjeld som foedested. Jeg har ikke funnet vielsesattesten til Tellef og Johanne for aa se etter mer spesifikk informsjon om hvilken gaard, hvilket tettsted, eller hvilken bebyggelse hun kom ifra. Jeg har slitt med aa finne informasjon om foedsel/daap (men har muligens truffet paa ett gullkorn i loepet av dagen i dag)

 

Ogsaa i Vatnebo under 1865 folketellingen bor Salve Pedersen fra Vatnebo (f. ca. 1832) og Anne Kristoffersdatter som er oppfoert med Austre Moland Prestegjeld som foedested. Vielsesattesten for Salve og Anne sier hun var foedt paa Helle i Tromoey Sogn og at Christoffer Nielsen var faren hennes. Jeg fant foedsels/daapsinformasjonen i Ministerialboken for Tromoey Prestegjeld hvor Annes foreldrene er Christopher Nielsen og Allaug Joergensdatter Helle. Jeg har spekulert i at Anne og Johanne Kristoffersdatter var soestre p.g.a. at de var de eneste i hver sin husstand som var foedt i Austre Moland istedenfor i Dypvaag som resten av familiemedlemmene i de to husstandene, begge boode i Vatnebu og begge hadde en far som het Kristoffer. Jeg fant ogsaa foedsels/daapsinformasjonen for en Johanne f. 1830 i Ministerialboken for Tromoey Prestegjeld (samme som Annes informasjon) som har foreldre skrevet ned som Christopher Nilsen Hesthaug (Helle var en gaard/et bruk under Hesthaug) og Allau Joergensdatter. Jeg leste i Austre Moland sin bygdebok og saa at familiemedlemmene som har bodd paa Hesthaug has hatt en tendens til aa kalle soestre Johanne og Anne gjennom tidene. Dette ser ut til aa passe bra for spekuleringen min, men jeg skulle gjerne ha denne forbindelsen mellom Anne Kristoffersdatter og Johanne Kristoffersdatter som bodde paa Vatnebu/Skauen i 1865 bekrefet gjennom en kilde som har informasjon om vielsen (evt. en lysning) til Johanne Kristoffersdatter og Tellef Reinertsen Vatnebu/Skauen.

 

Jeg krysser fingrene.

 

mvh

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ellen Jørstad-Stein skrev:

Tellef Reinertsen (ca. 1827

 

Jeg ser du har ca 1827 mht. fødsel for Tellef, han var født 22. november 1827 - # 2 - Aust-Agder fylke, Dypvåg, Flosta i Dypvåg, Ministerialbok nr. A 4 (1824-1840), Fødte og døpte 1828, Side 114, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060207020564

 

Vielse Tellef og Johanne Christoffersdr. Mørefjær i 1865 (Tellef var enkemann) - # 5 - Aust-Agder fylke, Tromøy i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 7 (1864-1869), Viede 1865, Side 277, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060124020935

 

Legger ved KL. boken - # 5 - Aust-Agder fylke, Tromøy i Austre Moland, Klokkerbok nr. B 3 (1859-1868), Viede 1865, Side 199, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060124011144

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ellen Jørstad-Stein skrev:

Disse fire bodde paa Vatnebo under folketellingen i 1865 sammen med Tellef og Johanne sine barn, Salve og Karen Emilie.

 

Hvis du ser på FT 1865 - https://www.digitalarkivet.no/nn/census/person/pf01038160004029

så står Salve som hans Søn

 

Salve Theodor f. i 1857 - # 51 - Aust-Agder fylke, Dypvåg, Flosta i Dypvåg, Ministerialbok nr. A 6 (1855-1872), Fødte og døpte 1857, Side 19, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060207010021

Far: Tellef Reinertsen
Mor: Karen Salvesdr

KL. boken - # 17 - Aust-Agder fylke, Flosta i Dypvåg, Klokkerbok nr. B 2 (1851-1871), Fødte og døpte 1857, Side 22, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070524320221

 

Vielse Tellef og Karen Salvesdr. Tverdal i 1854 - # 8 - Aust-Agder fylke, Dypvåg, Flosta i Dypvåg, Ministerialbok nr. A 5 (1841-1854), Viede 1854, Side 267, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060207021080

 

Kl. boken - # 8 - Aust-Agder fylke, Flosta i Dypvåg, Klokkerbok nr. B 2 (1851-1871), Viede 1855, Side 86, Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070524320284

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellev Reinertsens forfedre er kjent i mange ledd bakover, om det er av interesse. Han og Johanne fikk også et tredje barn, Christine Amalie, f. 14/3-1868, død 2 dager gammel.,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil, dette var virkelig flott! Og takk for den ekstra informasjonen, Helge. Jeg er absolutt interessert i det som er av informasjon siden jeg har direkte anelinje fra Tellef og Johanne. Jeg gikk igjennom en lang prosess i gaar og endte opp med mange av opplysningene dere har skrevet inn her. Aa loese dette mysteriet har vaert viktig for meg i mange aar saa jeg bestemte meg for aa skrive ned tankegangen jeg gikk igjennom i gaar kveld (amerikansk tid).

 

Jeg satte jeg opp en Family Search konto etter aa ha lest om at kilder som ikke er soekbare gjennom Digitalarkivet kan vaere soekbare gjennom Family Search. Jeg er overrasket over at jeg ikke har visst hvor hjelpsom denne resurssen er tidligere siden jeg har forsket paa slekt i over 15 aar. Det viste seg aa vaere litt av en gullgruve som satte meg paa rett spor og jeg er glad for aa ha tilgang til den naa.

 

Jeg saa at Salve ikke var Johannes soenn. Isteden saa jeg at Tellef og Karen hadde tre barn: Ingeborg Emilie (f. 29.01.1856), Salve (f. 05.09.1857) og Inger Marie (f. 16.12.1860). Og det fikk meg til aa fundere paa hva som kunne ha skjedd siden jeg var under den oppfatning at Salve var Tellef og Johanne sin soenn.(Takk for aa paapeke nyanseringen med "hans soen" i folketellingen. Jeg skal huske paa det for fremtiden.) Jeg lurte paa om Karen kunne ha doedd i barselseng og saa igjennom doedsfall og begravelser i de skannede bildene av klokkerboken fra Flosta sogn fra desember 1860 og fremover i tid. Jeg trengte ikke lete lenge. Karen doede 22.10.1861 og ble begravet 29.10.1861. Det er notert at hun ble 35 1/2 aar gammel (s. 134). Da skjoente jeg at jeg hadde lett etter informasjon om Tellef og Johannes vielse i feil aar siden dette skjedde en gang etter Karen doede og ikke en gang foer Salve var foedt. Jeg saa igjennom kirkeboekene fra Dypvaag Prestegjeld, men fant ikke vielsen deres. Derette tenkte jeg at om hypotesen min var korrekt om at Johanne og Anne var soestre (Anne Kristoffersdatter og Salve Pedersen giftet seg i 1863) kunne det vaere at Johanne hadde flyttet til soesteren sin en gang mellom 1863 (Anne og Salves vielse) og 16.10.1865 (Karen Emilie Marie Tellefdatters foedsel). Jeg visste Anne var ifra Tromoey Sogn siden dette var skrevet inn om henne i Dypvaag Prestegjelds boeker da hun giftet seg med Salve Pedersen og bestemte meg for aa lete der. I klokkerboken til Tromoey Sogn fant jeg i 1865 #15 Pige Johanne Christoffersdatter Moerrfjaer, 34 aar, som utflytter til "Dypvaag, "hvor gift"" datert August 10de. Selvom alderen, deler av navnet og stedet denne Johanne flyttet til passet, var ikke dette bekreftelse paa at det var den samme Johanne siden den jeg lette etter skulle ha far Christoffer Nielsen, mor Allau Joergensdatter, og/eller gaardsnavn Helle eller Hesthag. Siden jeg ikke hadde funnet vielsen i Dypvaags kirkeboeker (det er mulig det er skriften som skapte problemer slik at jeg ikke fant den) ville jeg proeve kirkeboekene til Tromoey Sogn og det var der jeg fant informasjonen jeg hadde lett etter: Klokkerboken til Tromoy Sogn, Viede 1865, s. 199, #5 13de Januar enkemand, soemand(?) Tellef Reinertsen, Dybvaag, 36 aar, far Reinert Stiansen, og Pige Johanne Christoffersdatter, Moerrefjaer, 34 aar, far Christoffer Nielsen. Jeg lurer paa om Johanne var i tjeneste paa Moerrfjaer frem til hun giftet seg med Tellef. Dette betyr at Johanne Christoffersdatter og Anne Christoffersdatter som levde i Vatnebu i 1865 var soestre med foreldre Christoffer Nielsen og Allau/Allaug Joergensdatter og de var fra Helle under Hesthag eller Hesthag i Tromoey Sogn/Austre Moland.

 

Naa er mysteriet hva som skjedde med Tellef og Karen sine doetre, Ingeborg Emilie og Inger Marie, siden de ikke er skrevet inn i folketellingen fra 1865, og om Johanne var i tjeneste paa Moerrfjaer foer hun giftet seg med Tellef.

 

Uansett er det er slike oppdagelser som Johannes opprinnelse som gjoer slektsforskning saa utrolig morsomt. Saa ogsaa en takk til Else Rustad som satte meg paa sporet i gaar da hun tydet frem hvor Anne Christoffersdatter kom i fra og hvem faren hennes var.

 

mvh

Ellen

 

Endret av Ellen Jørstad-Stein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Ellen. Legger med en liten oversikt over noen ledd av Tellev og Ingeborgs aner, som kanskje kan være til hjelp i din videre forskning. Hvis du vil ha ytterligere materiale så har jeg en slektsfil på ca. 100 A4 sider. Ta kontakt på e-mail: helge.viking@hotmail.com om det er av interesse.

 

Mvh

Helge B.

Tellev Reinertsen.RTF

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.