Gå til innhold
Arkivverket

hr. Sten Evensen Meldal ca. 1611-1680


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Ut fra ikke etterprøvde bygdebøker skal Hr. Sten Evensen Meldal komme fra gården Foss i Horg og ha virket som sogneprest i Meldal fram til 1680.

I Tingbok fra sommertinget 1713 i Orkdal er det en hr. Sten Meldal som dukker opp nederst på s. 59. Der refereres det også til hans bror, Olle Melchiors. Meld.

 

Siden hr. Sten fra 1611 er min? eneste kobling mot prest/embedsmannstanden kunne det være interessant å få vite om noen kjenner til sammenhengen mellom hr. Sten d.e/d.y. og dermed hr. Olle.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/31172/60?indexing=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Knut.

Ut fra slektstreet så leser jeg:

-Samme fødsels-/dødsår for Steen Evensen som jeg har.

-Endret status fra sogneprest til pers.kapellan.

-Melchior Augustinussen har trolig fridd til kapellanens datter.

Tingboka fra 1713 er klar på at det er en prest som heter Sten i Orkdal på denne tiden.

Åpne spørsmål er:

- Hr. Sten fra 1713. Ut fra Ellen Steensdatters alder kan han være hennes bror.

-Brorsbegrepet mht. fedrene? arv. Kan bror her bety svigerbror? I de sammenhengene jeg har vært innom begrepet sviger- har ordet vær- blitt brukt, værmor, værfar osv. Er ordbruken annerledes blant prester/embedsmenn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Erlandsen, i sin "Biografiske Efterretninger om den Nordenfjeldske Geistelighet", har Olle og Sten Melchiorsen Meldal som barn av Melchior Augustinussen og Elen Stensdatter Meldal, datter av Sten Evensen de. Dessverre oppgir han ikke hvem som er foreldre til Sten Meldal de.

https://www.nb.no/nbsok/nb/442258dcf00a11d53e8df181fcd34fae?lang=no#153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Knut!

Her har altså Andreas Erlandsen Steen d.e. som sogneprest.

Datteren gift med Melchior, og spørsmålstegnene omkring begrepet bror avklart.

Når Sten d.y. nevnes i tingboka fra 1713, så behøver ikke det bety at han har hatt noe embete i Orkdal, men at saken som tas opp er en ren arvesak.

Ellers har jo Sten d.e sin kone en interessant bakgrunn, og han har utvilsomt en stor etterslekt innen embedsstanden, jeg har støtt på militære personer i Romsdal på 1700 tallet med Meldalsnavnet. Det samme gjelder for slekten Lossius, der var det i blant tre offiserer av ulik grad til stede samtidig, og da er jo koblingen mellom hr. Sten d.e. kones forbindelse mot Lossius ekstra spesiell.

Bygdeboka for Horg oppgir at Even Foss, ca. 1580, død før 1648 holdt til på Nedgården Lian, fullgård, og hans odel er på 2 øre. Fra 1634 er han lensmann.

Opplysningene er ikke etterprøvd, men hvis de holder, så har knappest Even vært betraktet som fattig av bygdas folk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har, for lenge sida, bokmerka link til dette handskrivne manuskriptet: Slekten Meldahl

 

Dette er ikkje eiga slekt, og eg har ikkje brukt mykje tid på å verifisere data. Der eg har hatt andre kjelder ser det ut til stemme rimeleg bra, i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være skrevet av Andreas Erlandsen? Særs omfattende stoff.

Min ane er søster til Steen Evensen, så det er artig å se hvor ulike livsløp det ble for disse søsknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette har ikkje noko med Erlandsen å gjere. Den er omtalt på det gamle forumet her av Terje Wingaard Meldahl i 2010: " Boken “Familien Meldahl” ble skrevet av Elisabeth Nielsen til min far Ove Wingaard Meldahl en eller annen hang mellom 1947 og 1949. Boken ble skrevet for å eventuelt kunne finne et bindeledd mellom vår familie og hennes familie. Boken er i mitt eie og lagt ut på digitalarkivet av Statsarkivet i Bergen."

 

Forfattaren er Maria Elisabeth Meldal, født 08.01.1878, datter av Lektor Carsten Thomas Meldal ved Århus Katedralskole.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.