Gå til innhold
Arkivverket

Hans Hansen, født 13. november 1895 i Horten, død 9. september 1932, hvor?


Torhild Zettergren Seem
 Del

Recommended Posts

Jeg har søkt i kirkebøkene for Horten og Borre under "døde og begravede", og på "Gravminner i Norge", men kan ikke finne Hans Hansen. Har ikke greid å finne noen dødsannonse, heller. Dødsdatoen har jeg fra følgende kilde: Simon Tellefsen: "Våre besteforeldre og slekten idag." Jeg vet ikke hvor eller hvordan han døde, men det var muligens en ulykke. 

Endret av Torhild Zettergren Seem
Galt årstall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Dødsåret er naturligvis 1932. Det er rettet opp nå.

Endret av Torhild Zettergren Seem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det er denne personen:

Hans Hansen
 
Kjønn: Mann
Født: 13. nov 1895
Dåp: 11. des 1895
 
spacer.gif  Horten, Vestfold, Norway
Bosted: 1895
 
spacer.gif  Horten, Vestfold, Norway
Far: Nils Johan Hansen
Mor: Marie Johansen
Fars alder: 1852
Mors alder: 1849
Lenke til kommentar
Del på andre sider


1910 folketellingen Horten:

001 Niels Johan Hansen

H.nr:
01
Alder/født:
1853-10-21
Fødested:
Horten
Bostatus:
b
Familiestilling:
hf
Sivilstand:
g
Yrke:
Arbeider ved Bygningsvesn

002 Bærta Marie Hansen

H.nr:
01
Alder/født:
1849-11-11
Fødested:
Sverige
Bostatus:
b
Familiestilling:
hm
Sivilstand:
g
Yrke:
Hustru

003 Hans Hansen

H.nr:
01
Alder/født:
1895-11-13
Fødested:
Horten
Bostatus:
b
Familiestilling:
s
Sivilstand:
ug
Yrke:
Barn

004 Emil Nikolay Svensen

H.nr:
01
Alder/født:
1889-07-04
Fødested:
Horten
Bostatus:
f
Familiestilling:
s
Sivilstand:
ug
Yrke:
Letmatros

1910 folketellingen Horten

 

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektefellen Margit Katrine dør og er gravlagt i Horten.

Margit Katrine  Hansen    3110  1898  2012  1980        Slettet    005           Horten Horten
 

 

Har du vært i kontakt med kirkevergen i Horten for å undersøke om han kan ha vært gravlagt i samme grav tidligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om de fikk barn og når/hvor disse ble født.

Jo mer informasjon du legger ut, jo lettere er det for de som ønsker å bidra og analysere opplysningene og gjør det lettere å lete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Torhild Zettergren Seem skrev:

Nei. Takk for tipset.

Det må vel ha stått en dødsannonse et sted den gangen. Er dødsannonser samlet noe sted? 

Da er nb.no et mulig sted, eller mikrofilmede aviser på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Da prøver jeg dette nettsedet. Hans to døtre født i 1920 og 1923, som nå er døde, mente at han kanskje hadde druknet. De var ikke helt sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalavisa Gjengangeren finnes på mikrofilm ved bibliotekene i Horten og Tønsberg.

 

Med utangspunkt i 0909 1932 tar jeg en titt på månedene september - desember i løpet av fredag.

 

Jon Erik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dødsannonse eller annet spor etter han i Gjengangeren fram til 31.12 1932.

Bodde hans familie et annet sted - hvor ble hans barn konfirmert?

 

Jon Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forunderlig. Tusen takk for hjelpen! 

Han bodde ikke sammen med familien de siste 6-7 årene. Det er derfor døtrene visste så lite om hans videre skjebne. De kjente ham ikke i oppveksten. De bodde hele tiden i Horten.

Hvis han druknet og eventuelt ikke ble funnet denne dagen i 1932,  da ville kanskje dødsfallet ikke bli annonsert? Han ville jo da bare være savnet. Og så er dødsdatoen etter en viss

tid satt til den dagen han forsvant?  Dette er bare gjetninger fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 07/12/2017 den 11.32, Torhild Zettergren Seem skrev:

Dødsdatoen har jeg fra følgende kilde: Simon Tellefsen: "Våre besteforeldre og slekten idag."

 

Jeg kjenner ikke kilden, men forfatteren må jo ha fått opplysningen fra et sted. Lever forfatteren? I tilfelle; prøv å ta kontakt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Ingen dødsannonse eller annet spor etter han i Gjengangeren fram til 31.12 1932.

Bodde hans familie et annet sted - hvor ble hans barn konfirmert?

 

Jon Erik

 

Er opplysningen om dødsår pålitelig ? Jeg kjenner ikke til den oppgitte kilden. Hvis han ikke bodde sammen med familien de siste 6-7 årene, kan dødsfallet ha skjedd et helt annet sted. Hvis det er tale om en drukningsulykke i Horten, skulle en tro at dette ble omtalt i lokalavisen. Gjengangeren ser ikke ut til å være tilgjengelig på nasjonalbiblioteket, slik at videre søk i denne, må skje på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da er vi tilbake til din kilde: Simon Tellefsen: "Våre besteforeldre og slekten idag."

Hvor fikk han den opplysningen fra?

Hvis de ikke var skilte, vil det på et eller annet tidspunkt foreligge en "døds-ærklæring".

 

"Gjengangeren ser ikke ut til å være tilgjengelig på nasjonalbiblioteket" = bare fra 1955.

 

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en referanse på MyHeritage - https://www.myheritage.no/person-10001059_142577991_142577991/ole-rasmussen-straedet

"Det er utgitt en slektstbok "Våre besteforeldre og slekten i dag. 152 år. 1796-1948" av Simon Tellefsen (1873 - 1965). Den tar for seg slekta til hans farfar Simon Tellefsen Skålevik (1825 - 1869)

 

En annen referanse til samme bok: 

Tellefsen      Tellefsen, Simon: Våre besteforeldre og slekten idag. 152 år 1796-1948. Fire slekter 
            fra Flekkerøy, Oddernes. Kr. sand 1951. 144pp. [MH]
Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som hjelper. Nei, forfatteren av slektsboka er nok død for lenge siden. Jeg antar at forfatteren har fått opplysningen muntlig fra Hans Hansens kone, Margit, som tilhørte denne slekten fra Flekkerøya. Jeg har ikke boka for hånden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2017 den 13.58, Hans Gangstø skrev:

Ektefellen Margit Katrine dør og er gravlagt i Horten.

Margit Katrine  Hansen    3110  1898  2012  1980        Slettet    005           Horten Horten
 

 

Har du vært i kontakt med kirkevergen i Horten for å undersøke om han kan ha vært gravlagt i samme grav tidligere ?

Jeg tror du bør sjekke opp med kirkevergen om de har informasjon, enten om han er gravlagt som ovenfor eller på et annet sted/tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.