Gå til innhold
Arkivverket

Christoffer Kittelsen f. ca 1716 sin familie i Siljan


Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg legger med denne linken til en familie jeg har jobbet med på Eidangerslekt. Det kan jo være at noen kan finne ut av hvor denne trolige søskenflokken ble døpt og da hvem som var Christoffer sin kone?

 

http://www.eidangerslekt.org/siljan-slekt/island/bjorndalen/christopher-kittelsen-1716.htm

 

mvh

Jørn Olsen

http://www.eidangerslekt.org/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at koblingen fra Christopher til faren Kittil Olsen Kløverød er svært usikker. Egentlig bare en hypotese. Det er lenge siden jeg koblet dem sammen, men finner i dag ingen holdepunkter for denne koblingen. Dermed er det åpent for andre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffers datter Siri ble døpt 1758 i Sandsvær. (Se også skanna kirkebok.)

 

Siden dattera Ingeborg bodde på Island da hun ble konfirmert i 1769, er det rimelig å tro at Kristoffer allerede da bodde på Bjørndalen, og at Bakken har rett i at han er den første kjente brukeren på Bjørndalen.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Kristian.

 

Der var det i alle fall en bit. Barnet ble født på Norlia. Finner ikke noe der i Sandsvær historie som kan belyse dette. Fadderne kom fra Lindum, Christen og to ganger Peder var det vel. Finner det som trolig var dem i Sandsværs historie uten å se noen sammenheng. Men han døpte datteren Siri der, så det var en god brikke.

 

Om han var først på Bjørndalen er ikke så godt å si. De andre, som jeg tror er barna, ble jo ikke konfirmert der.

Endret av Jørn Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer nevnes i Sandsvær historie bind 4, side 48. Han nevnes der under gården Lie Nedre Gnr.48. Han forpaktet gården av Peter Henrichsen Wulf i 1758 og skal ha brukt Øvre Lie i 1762. Han hadde, ifølge Sandsværs hisrorie, barna Lars, Ingeborg og Kari f. 1758.

 

Denne Kari f. 1758 kan da ha vært feil og at dette var den Siri (Sigri) som Kristian fant. Lars og Ingeborg passer jo bra. Det var da her Christoffer var før han kom til Siljan, men det gir ikke noe svar på hvem han var og hvem som var hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.