Gå til innhold
Arkivverket

Peder Hansen , født 3. september 1848 i Fåberg, Oppland


Arne Hove Ødegård
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om Peder Hansen, født 3. sept. 1848 av foreldrene Eli Johannesdatter (født 19.11.1926, Fåberg) og Hans Pedersen (født 12.01.1817, Brøttum, Ringsaker). Peder 

ble konfirmert 2. oktober 1864 i Ringsaker sogn, da nevnt som Peder Hagesveen, født 1848 på Rusten i Fåberg, Oppland og med Eli Johnsdatter og Hans Petersen som foreldre.

 

Emigrerte til Rotan (Råtan, Jämtdalen ?) i Sverige 1877 og videre til Amerika i 1881 med ankomst til Baltimore. Reiste videre til La Crosse i Wisconsin, USA og videre til Minniapolis, Minnesota. I 1882 reiste han til Winnipeg, Canada til Mapple Creek hvor han arbeidet med konstruksjon på CPR. I 1885 reiste han videre til North East Kootenay (?) hvor han bodde til sin død. Han er gravlagt i Golden, British Columbia, hvor han også giftet seg i 1895 med Emilia Charlotta Klein fra Sverige.

 

Ved overfarten til Amerika og senere ved opphold i Amerika og Canada brukte han Lund som etternavn.

Er det mulig å finne opplysninger om han under hans opphold i Sverige 1877-1881 ? Sannsynligvis begynte han å bruke etternavnet Lund under sitt opphold i Sverige. Er det mulig å finne ut noe om bakgrunnen for det etternavnet ?

 

Jeg har desverre ikke tilgang til kirkebøker og folketellinger i Sverige, defor denne etterlysning her :-).

 

Mvh

Arne Hove-Ødegård


 
H1.

Endret av Arne Hove Ødegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveriges Befolkning 1880

 

 

Post 1880-23-34-366

Hansen, Peter
Arbetare

f. 1848 i Norge, Fåberg

Ogift man, ensam i familjen

Handsjön
Rätan (Jämtlands län, Jämtland)

Registrerad födelseort: Norge, Faaberg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han flyttet tilbake til Norge 1. mars 1881 var han oppført i HFL for Rätan 1872-1881  med navnet Peter Hansen

 

AID:v115127.b700.s61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysninger og hurtig tilbakemelding, Sven :-).

Da ser det ut til at han ikke hadde tatt navnet Lund under sitt opphold der, hvertfall ikke offisielt. Da ser det også ut til at han emigrerte til Amerika fra Norge og ikke fra Sverige.

 

Han giftet seg senere med Emilia Charlotta Klein fra Sverige etter at de begge hadde ankommet Golden, British Columbia, Canada. Kan man se av folketelling i Handsjön, Rätan om hun kom fra det området ?

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Ann-Mary :-). Det var fint å få en "utskrift" av giftemålet og få stadfestet et sted i Sverige hvor Emilia kom fra. Et interessant spørsmål er jo om Emilia og Peter kjente hverandre fra Peter's opphold i Sverige før de møttes (igjen) i Canada.

 

Mvh

Arne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor sannsynlighet for at det er samme person som jeg har, Ann-Mary :-). Det er nok ikke så mange med et så uvanlig navn i samme området. Jeg har et ca fødselsår 1863, så dette er nok en riktig person.

 

Tusen takk :-)

 

Mvh

Arne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert riktig Emilia du har funnet Ann-Mary :-). Navnet på foreldrene stemmer med det offisielle vitnemål fra giftemålet i Canada.

 

Tusen takk :-)

 

Mvh

Arne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at Kalmar ligger et godt stykke fra Jämtland kan vi muligens slå fast at Emilia og Peter ikke kjente hverandre gjennom hans opphold i Rätan i Jämtland.

 

Mvh

Arne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Emilia Charlotta Klein

Sweden, Household Examination Books, 1880 - 1920
 
Name Emilia Charlotta Klein
Event Type Census
Event Date 1880 - 1889
Event Place Vissefjärda, Kalmar, Sverige
Event Place (Original) Vissefjärda, Kalmar, Sweden
Birth Date 11 Jun 1863
Birthplace Långasjö
Death Date -
Volume

AI 23

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLG4-BJD7

View the original document. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge, Sven og Mary-Ann :-)

 

Da har vi/jeg et utgangspunkt for Emilias emigrasjon i 1891. Jeg synes å kunne les på dokumentet på Familysearch øverst til høyre "Roten", det var et pussig sammentreff med Rätan i Jämtland som Peder/Peter Hansen var bosat, men jeg regner med at det ikke har noen sammenheng i og med at dokmentet henviser til Vissefjärda, Kalmar.

 

Små biten faller på plass...tusen takk :-)

 

Mvh

Arne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.