Gå til innhold
Arkivverket

Guttehjem


MarionBreen
 Del

Recommended Posts

Bastøy-arkivet er ikke ferdig ordnet og katalogisert. Elevmappene fra Bastøy skolehjem inneholder ofte opplysninger om vergeråd og barnevern, og det er en sperrefrist på 100 år for disse opplysninger. Mapper eldre enn 100 år er fritt tilgjengelige. Det beste er å henvende seg til Arkivverket.   

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt etter  konfirmert på Bastøy, uten resultat. Har også henvendt meg til Arkivet, men de kunne heller ikke hjelpe. Min ane oppgir å være konfirmert der, da han inngår ekteskap. Håper arkivet etter Bastøy snart blir arkivert.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Mette Fausko skrev:

Jeg har søkt etter  konfirmert på Bastøy, uten resultat. Har også henvendt meg til Arkivet, men de kunne heller ikke hjelpe. Min ane oppgir å være konfirmert der, da han inngår ekteskap. Håper arkivet etter Bastøy snart blir arkivert.

Mvh.Mette

 

Arkivet er arkivert, bare ikke skikkelig ferdigordnet. Men det er mulig å finne fram for eksempel elevmapper, og da er det også mulig å henvende seg til Arkivverket. Hvilket tidsrom gjelder dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, jeg vet ikke om min bestefar var på noe guttehjem, men begynner kanskje og anta det, han var pleiebarn og født utenfor ekteskap. Ville aldri snakke om sin barndom, så vi vet lite ,men oppga til min bestemor at han hadde gått på St.Sunniva skolen , fikk svar fra de at han kun hadde gått der i 3 mnd i 3 klasse.. han er født i 1914.  Har jeg noen mulighet til og finne ut noe mer om han, eller er han for "ung" , ser han bor hos pleieforeldre i 1923, og at han er konfirmert i Paulus kirke i 1930.

 

Endret av MarionBreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Grethe Flood skrev:

 

Arkivet er arkivert, bare ikke skikkelig ferdigordnet. Men det er mulig å finne fram for eksempel elevmapper, og da er det også mulig å henvende seg til Arkivverket. Hvilket tidsrom gjelder dette? 

1903. Her er vielsen se nr. 5.https://media.digitalarkivet.no/kb20060516090302  

Innflyttingen til Skoger: https://media.digitalarkivet.no/kb20060807020646

I FT 1900 er han pleiebarn i Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.