Gå til innhold
Arkivverket

Leiermålssaker i Bergen stift 1660-1669, er det noen som har en avskrift av disse?


Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

I arkivet etter Bjørgvin biskop i Statsarkivet i Bergen finnes en oversikt over leiermålssaker i Bergen stift for årene 1660-1669 og noen få fra 1670. Protokollen finnes her (nederst under Innhold) http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-07000000085606 og dekker disse prestegjeldene:

 

Hordaland: Voss med Vangen, Vinje, Opheim og Evanger sogn, Sund, Vikør (Kvam) og Eidfjord.

 

Sogn og Fjordane: Eivindvik, Vik, Leikanger, Sogndal, Hafslo, Luster, Lærdal og Aurland.

 

Jeg lurer på om noen har en avskrift av dette? Jeg er interessert i alle prestegjeld i Sogn og Fjordane, unntatt Eivindvik. I "Slekt og Data" 3/2017 er det en artikkel kalt "Kilder om leiermål, ekteskap og fattige i statlige arkiver" der disse leiermålssakene kalles en gullgruve for slektsgranskere med aner på Vestlandet. Kanskje en her kan finne navnet på kona til Sander Gjestgiver i Sogn (se innlegg 10 her): https://forum.arkivverket.no/topic/173939-margrete-sandersdatter-1680-1735-årdal-i-sogn-gift-to-ganger-hvem-var-faren/?tab=comments#comment-1485175

 

I Riksarkivet finnes en tilsvarende oversikt for Østlandet, det er en tykk protokoll med innbundne hefter, og på permen står det at det er en fortegnelse over leiermål i Christiania stift 1660-1669.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan passe å minne om at vi i NSF har skrevet om dette allerede for 8 år siden:

  • Høyendal, Sten: Leiermålslister fra 1660-årene – en kilde til personkunnskap, Genealogen nr. 2/2009: 6

Som nevnt er oversikten for Østlandet tykk, ca. 750 sider tykk. 

 

Oversikten innsamlet fra prestene omlag 1669/1670 for hele 1660-tallet byr på mange interessante opplysninger.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Det kan passe å minne om at vi i NSF har skrevet om dette allerede for 8 år siden:

  • Høyendal, Sten: Leiermålslister fra 1660-årene – en kilde til personkunnskap, Genealogen nr. 2/2009: 6

Som nevnt er oversikten for Østlandet tykk, ca. 750 sider tykk. 

 

Oversikten innsamlet fra prestene omlag 1669/1670 for hele 1660-tallet byr på mange interessante opplysninger.

 

Vennlig hilsen

 

Are

 

Men så hjelp nå karen da vel !!!

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,

 

Jeg forstår ikke ditt innlegg. Her har jeg bidratt med tilleggsopplysninger, og ser ikke helt hva du ønsker at jeg skal gjøre utover det.

 

Vennlig hilsen

 

Are

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Ivar,

 

Jeg forstår ikke ditt innlegg. Her har jeg bidratt med tilleggsopplysninger, og ser ikke helt hva du ønsker at jeg skal gjøre utover det.

 

Vennlig hilsen

 

Are

 

 

 

I stede-for å selge så kan du jo prøve å hjelpe. Slik som mange bygdebok forfattere gjør her på dette forumet.

 

Triste greier du bedriver

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da skal jeg få sjekket Genealogen 2/2009. Finnes det avskrifter for Sogn der? Jeg tror ikke protokollen med leiermålssaker i Bergen stift er skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Høyendahls artikkel går mer på materialet fra Oslo og Hamar Stifter, og legger vinn på å drøfte eksempler fra Ringerike.

 

Det har ant meg at det skulle finnes tilsvarende lister for det øvrige Norge. Så takk for at du har tatt opp dette temaet. Om andre lesere har kjennskap til tilsvarende lister for f.eks. Stavanger eller Trondheim, så er det også interessant.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Salg er salg..... De "tyter" opp på alle kanaler/forum/media.

 

Til nye deltakere på forumet, hold dere her enn så lenge.

Her er det gratis og ekspertisen er den beste. Ikke gå dere vill i kopierte slekts-avhandlinger hos diverse kommersielle aktører som ikke er til å lite på,  når dere vil få ekte/kirkebok/andre bevis på det meste her på dette forumet.

Selgere er det overalt, spesielt der kildene til "varene" er gratis.

 

Start her , så får dere hjelp nok. 

 

Mvh

Ivar

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth,

 

Ja, se det. Alle leiermålsakene fra Sogn publisert over sidene 33-56 i 3/2006. Imponerende. Jeg burde jo ha husket at Marianne har jobbet med dette.

 

Terje,

 

Jeg finner dessverre ingen Sander ved søk i PDF-en. [ved søk på Sander | *ander] 

 

Om andre kjenner til tilsvarende lister for det øvrige Norge så håper jeg det kan bli opplyst i denne tråden.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag vært  på biblioteket og lest artikkelen i Genealogen 2/2009. I artikkelen står det blant annet:

 

Det foreligger en del tilsvarende lister (til de fra Østlandet) for prestegjeld i Bergen stift. Disse er presentert i Bergensposten nr. 2/2006, der kongebrevet av 9. juli 1669 til biskopen i Bjørgvin er gjengitt. Artikkelen slutter med en litteraturhenvisning. Marianne Herfindal Johannesen: "Leiermålssaker i Bergen stift". Bergensposten nr. 2/2006 side 43-52. Utgitt av Statsarkivet i Bergen.

 

Jeg spurte på biblioteket hva Bergensposten er, de sa en kan google ordet og få opp tidsskriftet som PDF. Jeg leste de nevnte sidene men ble skuffet da det bare var listene fra Hordaland som var nevnt.

 

Så viser det seg altså at listene for Sogn er gjengitt i neste hefte, nr. 3/2006. Tusen takk for opplysningen! Dette var bra!

 

Hvis det fins lister for resten av landet så ligger de kanskje i de andre statsarkivene under Biskop og økonomi/regnskapssaker, slik som i Bergen.

 

Når det gjelder gjestgiver Sander Robertsen så er han utvilsomt den samme som er nevnt under Leikanger 1667: "Gunder (!) Rubberts. besoff Ao. 67 paa Abel Munthis Gods sin tieniste Pige Sophi Hansd. som hand egtede". Sander Robertsen bodde i 1676 på Vangsnes i Leikanger, og var seinere sagmester i Hafslo. Han hadde en sønn og ei datter, men ingen av dem kalte barna sine for Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Terje Tandsether skrev:

Hvis det fins lister for resten av landet så ligger de kanskje i de andre statsarkivene under Biskop og økonomi/regnskapssaker, slik som i Bergen.

 

Det kan nok være så ymse. Listene (innbundet til en protokoll) for Kristiania stift beror jo i Riksarkivet, i ei samling som heter uplasserte saker. Skulle listene finnes i bispearkivene i statsarkivene, kan de nok være ordnet og katalogisert ulikt fra statsarkiv til statsarkiv. Ser vi på katalogen for SAB/A-5601 Bjørgvin biskop, er nok ordningen/grupperingen av det eldste materialet i stor grad et resultat av valg som arkivarer ved statsarkivet har gjort "i vår tid". For eksempel er SAK/1113-0001 Biskopen i Kristiansand ordnet annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lese gjennom dette emnet med ei viss interesse.  For fleire år sidan vart eg merksam på at Sander Robertson (Finlas) gjorde dette leigarmålet kring 1667, og at han skal ha gift seg med jenta, men kven jenta var, visste eg ikkje, so eg er takksam til deg, Terje, for den opplysningi!

 

Med omsyn til borni etter Sander Robertson, veit me om dei to:

 

* Jørgen Sanderson (1674-1760), som hamna som handelsdreng hjå Maren Ørbech på Årdalstangen i Årdal.  Han var gift og hadde minst sju born, men ser ikkje ut til å ha kalla opp korkje far sin eller mor si(!) - sjå: https://forum.arkivverket.no/topic/195662-jørgen-sanderson-urnes-tangen-1674-1760-i-årdal-og-huslyden-hans/?tab=comments#comment-1654250

 

* Margretha Sandersdotter (1680-1735), som gifte seg to gongar i Årdal og let etter seg to born, ei dotter som vart oppkalla etter svigermori, og ein son som var oppkalla etter farfar sin.

 

Men Sander kan godt ha hatt fleire born, mellom anna eitt som var født kring 1667/1668, men diverre er kjeldene våre frå den perioden heller «fattige»...  Det finst ikkje noko skifte etter sagemeistaren i Kinsedalen, Sander Robertson!  Kanskje du, Terje, har supplerande opplysningar her?

 

Elles vart eg nesten «skremd» då eg såg biletet av Statsarkivet i Bergen i innlegg #9 ovanfor.  Det er rett nok mange år sidan eg vitja Statsarkivet, men eg hugsar godt me kunne parkera bilen i Stemmeveien, og den brune containeren på baksida tykte eg nok såg noko «framand» ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden navnet Sofie ikke ser ut til å komme igjen i etterslekta har jeg tenkt meg muligheten for at Sander kan ha vært gift to ganger, og at Sofie ikke er mor til Jørgen og Margrete. Men ei datter i et andre ekteskap burde vært oppkalt etter første kona. Likevel kan Sofie godt være mor til de to. Foruten Jørgen og Margrete hadde Sander også en sønn Robert Sandersen Kinserdal som i 1694 ble stevnet for et leiermål som skjedde i 1691. Det kan passe at han var født omkring 1668 men jeg finner ham ikke i manntallet 1701, hvis han da ikke er identisk med en Rubbert Sandersen som var oppsitter på garden store Kiøde i Selje og 30 år gammel https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000621658

 

Fra fogderegnskapene: https://media.digitalarkivet.no/view/47405/441 og https://media.digitalarkivet.no/view/47405/446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,

 

Den brune containeren er nok en del av den nye bygningsmassen. Selv blir jeg litt nostalgisk idet jeg tenker på at konserveringsavdelingen holdt i et mindre bygg, som nå har måttet vike for det nye inngangsområdet. Heldigvis har jeg fotografier av det som en gang var.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har skrevet av flere av disse leiermålssakene for mange år siden, og de ligger søkbare på Digitalarkivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en del å finne fra Sogn på 1700 tallet

 

Mvh

Ivar

 

Ser nå at trådstarter etterspør kun deler av 1600 tallet.

Beklager. Lenker fjernet.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Jeg har skrevet av flere av disse leiermålssakene for mange år siden, og de ligger søkbare på Digitalarkivet. 

 

Renathe,

 

Har du en en lenke eller en nærmere opplysning til nøyaktig hvor på DA disse avskriftene ligger?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går på Finn kilde og søker på Leiermål(ssaker) får jeg ingen treff, men finner leiermål i Nordhordland fogderi 1691-1760.

 

Ivar, hva slags kilder tenkte du på fra Sogn på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Når jeg går på Finn kilde og søker på Leiermål(ssaker) får jeg ingen treff, men finner leiermål i Nordhordland fogderi 1691-1760.

 

Ivar, hva slags kilder tenkte du på fra Sogn på 1700-tallet?

 

En del saker, statistikker og tabeller fra Sogn 1711 - 1727 . Sikkert kjent stoff, men interessant lesning.

https://www.nb.no/items/4e8c7b873865b2caf908c031d6e54124?page=0&searchText="Bot eller bryllup"

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 18.33, Are S. Gustavsen skrev:

 

Renathe,

 

Har du en en lenke eller en nærmere opplysning til nøyaktig hvor på DA disse avskriftene ligger?

 

Vennlig hilsen

 

Are

Hei

Du går inn på Finn kilde

velger geografi, Hordaland og Sogn og Fjordane

under periode velger du 1660-1699

under kategori velger du kirkebøker

-- søket gir meg 34 treff

 

 

Dersom du også skriver kirkebok under Fritekstsøk får du opp de 5 treffene som er aktuelle.

4 er offentlige skriftemål, mens 1 er døpte. Det var nemlig slik det var meldt inn til Biskopen.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.