Gå til innhold
Arkivverket

enkelt


Ingvald Gudbrandsen
 Del

Recommended Posts

Hei, da jeg begynte med å lete etter min slekts forfedre og mødre gjennom medlemskap i Myheritage var det lett å finne fram i det "gamle " å finne fram i folketellinger og lignende. Nå har jeg store problemer med å 

finne fram til folketellingene gjeldende de enkelte kommuner. Jeg hadde håpet på at det ville bli enklere, men det har det ikke blitt.  Dette har gjort sitt til at jeg kun er inne på disse sidene for å lete i kirkebøkene. Er det slik det skal være at en vanlig person ikke  har mulighet til å finne fram? Hvis dette er tilfelle får jeg heller lette etter andre måter å skaffe meg informasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i arkivverket,men svarer likevel.

 

Den gamle søkesiden datt ut for et par dager siden,på grunn av en feil.

 Tror de gamle søkesidene er på plass  så snart folk på arkivet kommer tilbake på jobb etter helgen.

 

Se dette temaet:

 

 

----

 

Angående søk etter folketellinger  på den nye søkesiden til Digitalarkivet:

 

Jeg lager nå et eksempel  på hvordan  du  skal finne  feks. folketelling 1865 for Ørland i Sør-Trøndelag.

 

Her er søkesiden:

 

Klikk på lenken,og velg "Finn kilde"

https://www.digitalarkivet.no/

 

Når du  kommer inn på søkesiden ser du at folketellinger  ligger under "Kategori"

 

Velg folketellinger,deretter klikker du på den tellingen du skal  søke i (folketelling 1865)

 

Så  ser du under "Geografi" på søkeskjemaet.

 

Velg  Trøndelag,deretter Sør-Trøndelag,og deretter Ørland.

 

Klikk på Søkeknappen nederst på siden.(ved siden av der det står Nullstill)

 

Da kommer dette frem:

 

(Så kan du klikke på "Bla i Skanna utgave",eller  "Søk i kilden")

 

Søket ditt ga 1 treff som inneholder alle søkebegrepene
  • 1
 
  • 1

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&jt[]=7&m[]=1621

 

 

Bare spør om hjelp,så skal jeg gjerne hjelpe deg flere ganger.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 20.25, Ingvald Gudbrandsen skrev:

 Jeg hadde håpet på at det ville bli enklere, men det har det ikke blitt.  Dette har gjort sitt til at jeg kun er inne på disse sidene for å lete i kirkebøkene.

Slik oppfatter jeg det også, om det kan være noen trøst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være vanskeligere nå å finne fram til enkelt-kommuner i folketellingene enn tidligere. Du måtte inn i Finn kilde i forrige versjon av Digitalarkivet også. 

 

Men du kan jo bruke søkeskjemaet for folketellingen 1865 og hake av for den kommunen du ønsker å søke i. Det vil ligne på framgangsmåten i forrige versjon av Digitalarkivet, der du gjerne klikket på 1865-lenken på framsiden og fikk opp søkeskjemaet. Hvis det er denne framgangsmetoden du ønsker å bruke så finner du det fremdeles på framsiden: Like under søkeboksen står det "flere søkeinnganger". Klikk på denne. Velg folketellingen du ønsker å søke i. Åpne geografi-menyen i søkeskjemaet og velg den eller de steder du ønsker å søke i. Så skriver du navn mv. i de andre søkeboksene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.