Gå til innhold
Arkivverket

Husmannsplassen Mobakken i Åsnes - før 1860


Jenny Dahl Bakken
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter husmannsplassen Mobakken i Åsnes. I 1865 finner du familien jeg stammer fra der: https://media.digitalarkivet.no/view/7489/21 Legg også merke til denne setninga: Under Sletdalen LNo. eies af Halvor Haslerud i Aasnæs.” Ligger under Branterud

 

Det står også som stedsnavn da oldemora mi Olivia ble født i 1866: https://media.digitalarkivet.no/view/4995/11 (etter "Ole Olsen" på farsnavn).

 

Problemet er at jeg har gått gjennom bygdebøkene for Åsnes og ikke funnet Mobakken. Jeg har funnet Mobakk, Mobekk osv., men de ligger ikke under de riktige gårdene eller nevnes bare i forbiparten (type, August Hansen gifta seg med Petrine Nielsdatter Mobakken - fiksjonelt eksempel, ikke noe vits å søke opp de to). Branterud finner jeg, men det står ikke noe om plassen der. Sletdalen er kun nevnt fra 1880, da som en nyrydda plass: http://www.nb.no/nbsok/nb/233dc05afb4675c97fe9f538e9ce2c33.nbdigital?lang=no#499 

 

OBS: Finner mange i Åsnes med Mobak som etternavn, ingen av dem i min familie, såvidt jeg vet: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036409005566 

 

Jeg har all info om Olivia - hvem hun gifta seg med senere (Thorvald Anton Johansen, noen steder kalt Narvestadplads eller Narvestaddahlen, pga. plassen han bodde på i Eidsberg, som jeg har funnet mye info om i bygdebøker osv. - der kommer også forkortelsen som ble mitt navn, Dahl, fra) og hva barna heter. Deres sønn Oscar er min bestefar på farssida. Jeg mangler noe info om et par av Oscars søsken, har tidligere spurt om hjelp med å finne Jenny Elida, født 1890 i Solør (før de gifta seg, så utenfor ekteskap). Dere trenger derfor ikke finne info om Olivias liv senere.

 

Det jeg leter etter, er husmannsplassen. Jeg forsøker å finne mer informasjon om Olivias forfedre, har bare foreldrenes navn fra kirkeboka, og tenkte husmannsplassen var et greit sted å lete. Ole Olsen og Helene / Eline / Elena Christensdatter viser seg å være svært vanlige navn. Har bladd folketellinga 1875 opp og ned og i mente uten å finne dem i Åsnes, men jeg veit at de bodde der fremdeles, ettersom Olivia og Thorvald Anton fikk sitt første barn der i 1890: https://media.digitalarkivet.no/view/404/2565/3  (Olivias bosted her oppgitt til Mobakken)

 

Jeg ser i MyHeritage og lignende at noen opererer med en svær slekt på Oscar og Olivia som jeg ikke har funnet. Det kan godt være den er riktig, men jeg vil ikke ta noe for god fisk. Da har navnet "Kiige" figurert, en annen gård jeg ikke har funnet noe sted, i det minste ikke i Hedmark. Kiige ser jeg ifølge disse MyHeritage-treffene ligger flere generasjoner tilbake, er snakk om Oscars oldeforeldre og tippoldeforeldre. Altså Olivias besteforeldre og oldeforeldre. Ifølge det treffer heter Olivias besteforeldre: Ole Torbiørnsen Kiige og Elisabeth Torbiørnsen Kiige (født Larsdatter). Har ikke noe annet å gå etter her enn et veldig omfangsrikt MH-treff, men det er det nærmeste jeg kommer å ha funnet noe om familien. 

 

Jeg ser også at disse treffene opererer med onkler av Oscar som heter Torgersen. Dette får jeg ikke til å stemme, etter som Olivia heter Olsen, og Thorvald Anton heter Johansen. Så det kan selvsagt hende alt dette i MyHeritage er feil, men vedkommende har en profil på min bestefar som er 100% korrekt, helt ned til bilde av ham og nøyaktig fødselsdato + sykehjemmet han døde på. Tror ikke engang min far har et bilde av pappaen sin, men denne fremmede personen har altså det.

 

Det er veldig godt mulig at Olivias foreldre, i det minste hennes far Ole, ikke opprinnelig var fra Åsnes. Det kan forklare hvorfor ingen kårfolk bor med paret under folketellinga 1865. 

 

Jeg MANGLER faktisk ekteskapet til Olivia og Thorvald Anton. Jeg vet at Jenny E. er født i 1890, da utenfor ekteskap, og at de flytta til Oslo en gang mellom da og neste barn, født i 1892, som har Oslo som fødested. Jeg har navnet på begges foreldre, så ekteskapsoppføringa hjelper meg ikke mye. Det er Olivias besteforeldre jeg sliter med / mer info om familien. 

 

(Folketelling 1900: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045142839, FT 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392246773)

 

Hvis noen omsider kan finne Ole Olsen, og Helena Christensdatter, og gi meg mer konkret info om deres bakgrunn, ville det vært strålende. Har i mitt slektstre ført opp Helenes foreldre som Christian Hendriksen og Marte Danielsdatter, men begge uten kildebelegg eller mer informasjon, så jeg vet ikke helt om jeg stoler på min egen input der. 

 

OBS: Har lurt på om den riktige Ole Olsen kan være Ole Olsen nevnt her: https://www.nb.no/nbsok/nb/233dc05afb4675c97fe9f538e9ce2c33.nbdigital?lang=no#503 (som sønn av Ole og Inger). Tror dog det er en litt vel tidlig fødselsdato på ham, etter det som har stått i folketellingene osv. er han født nesten / rundt ti år senere.

 

FT 1900: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037062000373 - dette er OliviaOlsens bror, altså Ole og Helene/Helena/Eline/Elinas sønn, etter det jeg har funnet ut. Her er Elina Kristiansdatter boende hos familien, delvis understøtta av fattigvesenet. Hun er da oppført som enke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er så mye til hjelp, fant jeg følgende på FamilySearch:


Olivia Olsdatter
mentioned in the record of Torvald Anton Johansen and Olivia Olsdatter
Name     Torvald Anton Johansen
Spouse's Name     Olivia Olsdatter
Event Date     02 Jan 1892
Event Place     Den Norske Kirke, Oslo, Oslo, Norway
Father's Name     Johan Torstensen
Spouse's Father's Name     Ole Olsen Mobabben

 

Det står ikke hvilken kirke i Oslo, men datoen er i alle fall 2. januar 1892. Det begrenser jo søket litt.

 

Hilsen Asbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, da fant du bryllupsoppføringa deres :) 


Regner med farens navn skal være Ole Olsen Mobakken, ikke Mobabben. FamilySearch har en del feilstavinger. Kan se om jeg da kommer nærmere å finne kirke, ser ut fra adressene de har hatt i 1900 og 1910 at de primært har bodd i Tøyen-Grønland-området.

Endret av Jenny Dahl Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Gikk opp for meg at jeg jo hadde info om Elina i FT 1900, der hun står som enke. Fant en med riktig fornavn og etternavn i kirkeboka fra 1832. Må dobbeltsjekke litt, men eneste jeg har funnet hittil med riktig fornavn OG en Christian / Christen til far. Så skal se om jeg finner noe info om de foreldrene jeg da får.

 

Dessverre har jeg innsett at det blir vanskeligere å komme mye lenger med Ole og hans familie. Jeg tenkte å finne kirkeboka til Ole og Elines eldste datter Karen Maria i 1853 eller -54, men etter noen raske søk viste det seg at kirkebøkene fra Åsnes i den perioden, er vekk. De ble ødelagt i en brann. Dermed er trolig også Oles og Elinas ekteskap umulig å finne, trolig skjedde det rundt samme tid. Må kanskje legge dette noe på is. Har omsider funnet familien i folketellinga 1875, osv.

 

Takk for hjelpa hittil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Asbj. Arnestad skrev:
3 timer siden, Asbj. Arnestad skrev:

Om det ikke er så mye til hjelp, fant jeg følgende på FamilySearch:


Olivia Olsdatter
mentioned in the record of Torvald Anton Johansen and Olivia Olsdatter
Name     Torvald Anton Johansen
Spouse's Name     Olivia Olsdatter
Event Date     02 Jan 1892
Event Place     Den Norske Kirke, Oslo, Oslo, Norway
Father's Name     Johan Torstensen
Spouse's Father's Name     Ole Olsen Mobabben

 

Det står ikke hvilken kirke i Oslo, men datoen er i alle fall 2. januar 1892. Det begrenser jo søket litt.

 

Hilsen Asbjørn

Torvald Anton Johansen

mentioned in the record of Torvald Anton Johansen and Olivia Olsdatter
Name Torvald Anton Johansen
Spouse's Name Olivia Olsdatter
Event Date 02 Jan 1892
Event Place Den Norske Kirke, Oslo, Oslo, Norway
Father's Name Johan Torstensen
Spouse's Father's Name Ole Olsen Mobabben

 

Norway Marriages, 1660-1926
Indexing Project (Batch) Number I08997-3
System Origin Norway-EASy
GS Film number 1282517
Reference ID Bkd p212

 

 

 

----

 

Limte inn GS Film number 1282517 iCatalog

 

 

Da kom dette frem:

 

Search Results for FamilySearch Catalog

 

1-1 of 1 results

Print List
  1. Item 1, Item 3, Item 2, Item 4: Kirkebøker, 1734-1976
    Author: Den Norske kirke. Hospital menighet (Oslo)
Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Margit Ovidia Johansen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
15 May 1892
Oslo, Oslo, Norway
residence:
 
Oslo, Oslo, Norway
father:
Torvald Johansen
mother:
Olivia Olsen
Norway Baptisms, 1634-1927
Reference ID item 3 bk 7 p78
System Origin Norway-EASy
GS Film Number 1282517
Indexing Project (Batch) Number I09002-6

 

 

Search Results for FamilySearch Catalog

 

1-1 of 1 results

Print List
  1. Item 1, Item 3, Item 2, Item 4: Kirkebøker, 1734-1976
    Author: Den Norske kirke. Hospital menighet (Oslo)

 

----

 

Margit Ovidia 

Nr 80

Oslo fylke, Gamlebyen (Oslo) i Oslo, Ministerialbok nr. 7 (1889-1899), Fødte og døpte 1892, Side 78
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060921080518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ft. 1875 nevnes plassen som - Sletdalen (Mobakken) - og hadde løpenr. 574. Løpenr. 574 fikk i Matrikkelen 1886 gnr./brnr. 111/3. Og 111/3 kalles i dag Sletdalen. Du kan finne 111/3 på kartet til Statens kartverk. På austsida av Glomma (litt nord for Flisa) skulle det være lett å finne garden Anset/Anseth. Sletdalen ligger da på vestsida av Glomma rett over fra Anset.

 

Olivias far tør jeg ikke si noe om, men mora er med stor sikkerhet hun som blir født 1829 på Lotteriet:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603280618

 

Ifølge Ft. 1875 er både Elina og Ola født i Åsnes.

Endret av Arild Kompelien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

RESULTAT FRA SØKING I GÅRDSMATRIKKELEN FOR 1886

Informasjon om matrikkelgård:

  • Fylke: Hedmark
  • Kommune: Åsnes
  • Sogn: Aasnes
  • Gårdsnummer: 111
  • Gammelt matrikkelnr: 184
  • Navn på gård: Branterud

Antall bruk registrert på matrikkelgården: 4


Bruksnr Gammelt
løpenr
Bruksnavn Brukers navn Skyld i
Mark-Øre
Skyld i
Daler-Ort-Skilling
Merknad
1 573a Branterud Mathilde Hagen 1-32 0-1-20-0  
2 573b Branterud Aasnes Fattigvæsen 0-35 0-0-12-0  
3 574 Sletdalen Ole Hansen 0-70 0-1-8-0  
4 575 Kneppa Ole Pedersen 1-37 0-3-16-0  

http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0425&gnr=111

 

----

 

RESULTAT FRA SØKING I GÅRDSMATRIKKELEN FOR 1838

Informasjon om matrikkelgård:

  • Fylke: Hedmark
  • Tinglag: Hof
  • Nytt matrikkelnummer: 184
  • Gammelt matrikkelnummer: 32
  • Navn på gård: Branterud, Sletdalen og Kneppa

Antall bruk registrert på matrikkelgården: 3


Løpenr Bruksnavn Eiers navn Skyld i
Daler-Ort-Skilling
Gammel skyld Merknad
573 Branterud Peder Olsen Austadberget, , 0-2-8-0    
574 Sletdalen Johannes Jenssen, , 0-1-8-0    
575 Kneppa Ole Olsen, , 0-3-16-0    
 
 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arild Kompelien skrev:

I Ft. 1875 nevnes plassen som - Sletdalen (Mobakken) - og hadde løpenr. 574. Løpenr. 574 fikk i Matrikkelen 1886 gnr./brnr. 111/3. Og 111/3 kalles i dag Sletdalen. Du kan finne 111/3 på kartet til Statens kartverk. På austsida av Glomma (litt nord for Flisa) skulle det være lett å finne garden Anset/Anseth. Sletdalen ligger da på vestsida av Glomma rett over fra Anset.

 

Olivias far tør jeg ikke si noe om, men mora er med stor sikkerhet hun som blir født 1829 på Lotteriet:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603280618

 

Ifølge Ft. 1875 er både Elina og Ola født i Åsnes.

Takk, ja, ser at de skal være født i Åsnes. Hovedproblemet er at de har så vanlige navn, så mange barn med lignende / like navn som er født rundt samme tid.

 

Hva gjør deg sikker på at Elina født på Lotteriet er riktig person? Blir veldig glad om det er det, men har funnet flere kandidater (hun jeg trodde det var, født i 1832, er etter alt å dømme feil person - ifølge bygdeboka gifter hun seg med en helt annen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker og sikker. Jeg ser henne som den eneste gode kandidaten. Hun fra 1832 var dessuten født i Hof, ikke Åsnes. Elina sies å være født 1829 i Ft. 1875. Men det beste indisiet er at Lotteriet ligger i samme området som Sletdalen. Ser nå at i 1875 var det to løpenummer 574, henholdsvis kalt Sletdalen og Sletdalen (Mobakken). Den første var selveierbruk, det andre husmannsplass. Det betyr sannsynligvis at 111/3 er det Sletdalen som Mobakken lå under, og at Mobakken ikke lenger er et bruk, men lokalkjente vet kanskje hvor Mobakken lå (muligens er det også navnet på en bakke etter veien, slik at navnet fortsatt kan være i bruk). Foreslår at du kontakter Solør Slektshistorielag ved Magne Ivar Mellem - magne.mellem(at)gmail.com. Han kan sikkert gi svar både om Elina f. 1829 og Mobakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen navn osv. i treet på Helenes foreldre, som jeg fjerna. Finner nå i henvisningene at de er lagt inn via min fars tre. Han har nemlig trodd at dette er riktig person;

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9162/79?indexing= (Helene er nest nederst. Ole over henne kan jo forsåvidt også være Ole Olsen, som jeg leter etter - umulig å si.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring med slektsforskning i øvre Solør, er at det dreier seg mye om geografi, men da selvfølgelig bare som ei rettesnor. I Åsnes  blir det mange problemer siden dine kandidater må ha giftet seg i det tidsrommet da kirkebøkene mangler. Som nevnt er Mobakken på vestsida av Glomma. Helena du nevner over er født på Finnskogen, ikke langt fra svenskegrensa. Sannsynligvis er hun den Elina Kristiansdatter som 1865 var gift med Mathias Karlsen på Vermundsberget. En tredje kandidat kunne være Helena Kristiansdatter f. 1826 på Kortgarden i Åsnes. Dette er heller ikke langt fra Mobakken. Men denne Helena var gardmannsdatter, og giftet seg med en husmann? Dessuten finnes hun ikke blant konfirmerte i Hof. Anbefaler igjen at du prøver Solør Slektshistorielag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, etter litt undersøkelser fant jeg ut at det neppe er den Helene min far har ført opp. Jeg skal ta det opp med ham neste gang vi møtes. Jeg vet heller ikke hvor vanlig det var at finneslektene og "norskeslekter" blanda seg, innen den tid var det kanskje ganske normalt? Ser hele Vermund-slekta opprinnelig er finske, de har også et finsk slektnavn.


Det viste seg at jeg hele denne tida har sett i feil bygdebøker, nemlig Hof sine, og at jeg dermed kun har funnet Åsnes-gårdene nevnt, men ikke lista opp. Fant Åsnes sine og fant både Mobakken (under Sletdalen, som igjen ligger under Branterud) og Lotteriet der. Dessverre var det likevel ikke så hjelpsomt, ettersom Åsnes-bygdebøkene er mer anekdotiske (noe som kan være gøy), og Mobakken f. eks. er kun nevnt i forbifarten. Det står at Halvor Olsen Mobakken kjøpte plassen i 1898, han var jo bror av min oldemor Olivia, så det stemmer forsåvidt med infoen jeg har om at hans familie bodde der i 1900. I bygdeboka står det at jenta født på Lotteriet 1829 het Elene, og det kan jo stemme om navnet har blitt mistolka til Helene senere. 

 

Har kontakta slektshistorielaget nå, men mistenker jo da at jeg har gitt dem en del gal info, med kun det jeg fant før jeg hadde fått nøsta opp i alle tråder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar, og både fått bekrefta at Eline på Lotteriet er riktig person (vielsesår 1853) og hvem Oles foreldre var! Så nå kommer jeg videre fra et punkt jeg har vært på veldig lenge. Det føles bra. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.