Gå til innhold
Arkivverket

Jonette Karoline Bjerkestrand (* 1871 i Fredø)


Kurt Hansen
 Del

Recommended Posts

Etter nesten 20 års pause har jeg gjenopptatt jakten på en gren av min norske familie. Utgangspunktet er Kristen Kristensen, født 1870 i Tæbring sogn, Morsø Sønderherred, Danmark. Han døde i 1921 som gartner i Oslo og fikk i sitt første ekteskap en sønn, Arthur William (* 31 oktober 1903 i Kristiansund). Hans kone var Jonette Karoline Bjerkestrand, og jeg antar at hun ble født i 1871 i Fredø prestegjeld, som jeg har funnet i folketellingen for Kristiansund kjøpstad i 1900, noe som samsvarer med Folketelling 1910 for Kristiansund kjøpstad, men lang pause har svekket min kildekritikk . Jeg vil gjerne finne henne død, men det har ikke vært vellykket.

 


Kristen blir gift igjen og får to døtre. Navnene på kone og døtre er ukjente, og det er av særlig interesse for meg. Hvis min teori er riktig, vil en av døtrene være koblet til kongehuset, men jeg kommer tilbake til det senere. Alle tips for kilder til dette andre ekteskapet vil bli hjertelig velkommen.

Jeg vil også gjerne finne Kristens død i 1921, men her, så vidt jeg ser, er det ingen digitale kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen til Arthur Wilhelm i Stavanger, men det har du kanskje fra før?

 

SAST, St. Petri sokneprestkontor, 30/30BB/L0009: Klokkerbok nr. B 9, 1902-1935, s. 294
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050902031231

 

Han er forøvrig omtalt i Studentene fra 1922 som du finner her:

 

http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Liste_over_bøker_med_biografisk_informasjon#Studenter

 

og på side 186 i Vi fra NTH 1920-1929

 

http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Liste_over_bøker_med_biografisk_informasjon#Tekniske_fag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Carsten. Nei, jeg har ikke denne informasjonen fra før, og dette er første gang jeg får navnet på hans andre kone. Det er bare fantastisk, og jeg er veldig takknemlig. Nå går jakten inn på de to døtrene!

 

De to links til litteratur er desværre kun tilgængelige for norske IP-adresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg var for rask. Det er sønnen Arthurs ekteskap, og ikke det andre ekteskapet til Kristen Kristensen, du har funnet. Vel ja, men det er også en god opplysning, siden jeg aldri har funnet bevis på at Arthur ble gift. Nå er spørsmålet om de fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1922, utgitt 1951:

 

Artur Wilhelm Kristensen. Driftsbestyrer, Fredrikstad, f. i Kristiansund 31-10-1903, sønn av gartner Karl K. (1870-1921) og Jonette Karoline Bjerkestrand (1871-). Gift 1935 med Thorbjørg Kirstine Sæther, f. 25-9-1904, dtr. av møbelsnekker Henrik S. (1866-1946) og Anna Iversen (1867-). Her er nevnt 4 barn.

 

Maskiningeniør NTH 1927, ass. vannkraftlaboratoriet NTH 1928-30, konstruktør N.S.B. Marienborg, Trondheim 1930-32, driftsass. Lilleborg Fabrikker, Stavanger 1932-37, driftsingeniør sst. Fredrikstad 1937-45, driftsbestyrer sst. 1945.

 

Jeg sender deg en personlig melding ang. de 4 barna.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva skal jeg si? Identiteten for disse to døtre har vært ukjent siden deres danske bestefar testamenterte 50 kroner til hver i 1937. Den danske skifteretten sendte brev til kona (hvis navn ikke er nevnt i testamentet), men det forblir ubesvart, men kom ikke tilbake. Pengene ble derfor deponert i "overformynderiet", men om noen har hevdet dem senere, er ikke kjent.

Familiens saga hevder at da Sonja og Harald ble gift i 1968, kom en meddelelse fra Norge om en arv og etter muntlig presentasjon  i vores familie burde det ha vært et godt bidrag til bryllupskostnadene, etter som Carl August Haraldsen og Dagny Ulrichsen ikke bare velstående.

Hvordan det kan sammenfalle, strekker fantasien min ikke å finne ut.

Endret av Kurt Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har siden i går tilmeldt mig adskillige sider og nu er tegnebogen ved at være tom. Man skal være medlem for at kunne læse dit link.

 

Min mailadresse er kurt@danacord.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kurt Hansen skrev:

Man skal være medlem for at kunne læse dit link.

 

Jeg tror det holder å dobbelklikke.

 

Mary Schilling og Ingolf Nøimann Larsen gift 04.10.1941, ifølge bryllupsnotis i Dagbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt for bilmekaniker Larsen og syerske Mary Schilling finner jeg det vanskelig å se at Mary skulle spille en sentral rolle i det norske kongehuset - spesielt i forhold til dronning Sonja.

Historien går tilbake til 1996, hvor bestefars bror lå for døden. Han var en fattig og hardt arbeidende bonde, som jeg ikke knytter til en frodig fantasi. Han brukte sitt siste åndedrag for å fortelle denne fantastiske historien til to av min mors søstre. Så jeg har historien på den tredje hånden, og det kan være noen feil i overlevering, men jeg finner det vanskelig å forstå at han skulle ha oppfunnet alt som en røverhistorie. Det må være en detalj et sted som vi ennå ikke har lagt merke til.

Dessverre er alle vitner enten døde eller så demente at jeg ikke kan få flere førstehånds uttalelser.

 

Ingen i familien hadde hørt historien før. Min mor bekrefter imidlertid at sønnen Arthur besøkte Danmark i 30-årene, men da var hun og hennes søsken barn og ingen kan huske noe om det.

Endret av Kurt Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edith Schilling gift med disponent Kurt Thue 04.09.1940, ifølge ekteskapsnotis i Dagbladet.

Edith Thue, født Schilling, gift i Oslo med tannlege Sven Eckhoff, ifølge ekteskapsnotis i Bergens Tidende 28.08.1950.

Edith Eckhoff 1916-1974, gravlagt på Møllendal kirkegård i Bergen:

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=78184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1930, utgitt 1955:

 

Sven Vilhelm Eckhoff, tannlege, Bergen, f. 21-12-11 sst., sønn av tannlege Ferdinand Kjerulf E. (1886-) og Agot A. Aamodt (1888-). Gift 1940 med Lolo Steen, f. Oslo, d. av direktør Erling S. - Ekteskapet oppløst 1941. Gift på ny 1950 med Edith Schilling, f. 24-9-18.

 

Forber. prøver 1930, 1. avd. 1. avsnitt med emb.eks. 1931, 2net avsnitt fysiologi 1934, tannlegeeks. Greifswald 1938, eks. Norges tannlegehøiskole 1950. Studier Tyskland 1935-38. Assistenttannlege Oslo 1938-40, tannlege Brønnøysund 1941, Trondheim 1941-43, i Sverige 1944-45. Vikarstillinger Sandefjord, Mandal, Fauske, Glomfjord, Oslo, Haugesund, Bergen 1945-50, nå privat praksis sammen med sin far tannl. F. R. Eckhoff, Bergen. Int.: Sportsfiske og ski. Ellers fusker jeg litt i gullsmedfaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Tore. Å identifisere de to jentene har vært det store problemet. Nå hvor "vi" har funnet fakta, lurer jeg tilbake med en gran av en tom følelse. Rapporten fra min eldste tante, som jeg nedskrev omkring år 2000, var ganske detaljert og blant annet ved hjelp av dette forumet har jeg fået mange av detaljene bekreftet og dokumentert.

Som mine tanter husker historien, så skal en av de to jentene være mor til dronning Sonja, men det kan selvsagt ikke passe. Dagny Ulrichsen var ut av en større søskendeflokk, og det er ganske godt dokumentert. Det er ikke dér det skal være en "sensasjon" og igjen må usikkerheten tilskrives at jeg har det tredje hånd - eller (og dette er selvsagt også en mulighet) at min bestefars bror har selv diktet denne vinkelen.

Et annet alternativ er (og det er, ser jeg
nå at jeg har skrevet i mine notater på den tiden) at det ikke er en av de to jentene etter (Karl) Kristen Kristensen, men en av hans sønn Arthurs barn (han hadde fire) der skulle have en særlig relasjon til dronning Sonja - ikke som hennes mor, men som noe annet. Det er imidlertid vanskelig å se når den eldste jenta ble født i 1939.

 

Det kræver lidt hovedregning med års tallene og jeg vender tilbage senere med resultatet af mine overvejelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon. Dette er forkert: (og det er, ser jeg nå at jeg har skrevet i mine notater på den tiden).

 

Der står klart at det skulle være en av de to døtre av et annet ekteskap. Unnskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Kristen Kristen døde i 1921. Jeg vedlægger et billede fra kirkebogen, da jeg er i tvivl om tydningen af den dato, hvor der er sendt en attest til skifteretten i Nykøbing Mors, Danmark. Der står 14/12, men står der så 66? Det vil være mærkeligt at sende en attest så mange år efter, men familiesagaen har en detalje der kan passe med 1967-68, så måske ...?

Kristens_død 1921.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.