Gå til innhold
Arkivverket

Dr. Albert Søiland


Anders Bache
 Del

Recommended Posts

Er det noen her inne som har noe kunnskap om Dr. Albert Søiland? Kreft- og røntgenforskeren som døde i Stavanger 1946. I forbindelse med et større prosjekt søker jeg etter arkivmateriale han kan ha etterlatt seg i Norge. Takknemlig for alle tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders Bache skrev:

I forbindelse med et større prosjekt søker jeg etter arkivmateriale han kan ha etterlatt seg i Norge.

 

Er dette noe du vet eller har hørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk på navnet Albert Søiland i Nasjonalbibliotekets nettbibliotek får jeg treff i over 70 aviser, men de fleste av dem er ikke tilgjengelig for publikum digitalt. Av oppsummeringene som står ved siden av avisene i trefflista, omtales Albert Søiland som norskfødt og norskamerikansk og det går fram av avisa Nordisk Tidende 06.03.1930 at han drev et stor privatklinikk i Los Angeles - se utsnitt nedenfor og at ved besøket i Norge i 1930, reiste som representant for Los Angeles Chamber of Commerce. Det ser for meg ut som hovedtyngden av hans virke var i USA, og at det kanskje derfor er størst mulighet for å finne spor i amerikanske arkiver.

 

Her finner jeg forresten noe som kanskje kan være et spor eller noen du kan kontakte for ytterligere informasjon:  https://www.dignityhealth.org/socal/locations/californiahospital/about-us/history

 

Albert Søiland.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatteren Kimball Livingston arbeider for tiden med en biogragafi om Albert Søiland. Han la ut denne i 2015 - http://www.newportbeachhistorical.org/request-for-information-upcoming-book-on-newport-leader-dr-albert-soiland/

 

Fra Linked In - 2017 work includes Visionary, a forthcoming biography of Albert Soiland, pioneer radiologisthttps://www.linkedin.com/in/kimball-livingston-4a92338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei - jeg er nettopp blitt medlem her.  Og kan da opplyse at dr. Albert Søiland og hans kone har jeg en del fotografier, dagbøker, mm.  Bakgrunnen for at jeg sitter på denne type informasjoner er at Albert's kone var i slekt med min familie.  Ta kontakt så kan jeg gi nærmere informasjoner.  Mvh Carl Rolv Middelthon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.