Gå til innhold
Arkivverket

Ytterlige opplysninger om Joen Mogensen Lockert


Inger Johanne Bakke
 Del

Recommended Posts

Jeg søker ytterlig informasjon om Joen (Mogensen) Lockert. I Borgerbok for Bergen 1551-1751 er det to forskjellige oppføringer. 

1608 Joen Mogenseen. 1609 Joenn Lockertt

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på kildene som var lagt inn. Denne informasjonen kjenner jeg fra tidligere.Det jeg er ute etter er nærmere opplysninger om Joenn Lockhart og hans ektefelle Sarah Lockhart født Moncleiff 

Sarah ,Joenns ektefelle ,født i Scotland oppgitt død Langeneset i Vesterålen.Har ikke funnet dokumentasjon.

Prøver å finne ut mer om henne i offentlige papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensborgeren Jon Lockert blei ifølge lensregnskapene skattlagt i Langenesværet, Langenes fjerding, fra 1620 til 1627. Skattelistene oppgir ikke noe farsnavn. Anders Lockert (ca. 1620 - ca. 1673), som holdt til i Tinden, Barkestad fjerding, kan være hans sønn. Han var gift med ei Karen, og de hadde (i hvert fall) sønnene Jochum f. ca. 1651, Mons f. ca. 1663 og Jon f. ca, 1665, alt ifølge Prestenes manntall 1666. Barkestad og Langenes fjerdinger utgjør Øksnes prestegjeld, kirkebøkene derfra begynner ikke før 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så har vi Mogens Lockert som bodde ved Ulvesundet i Vågsøy kommune i Nordfjord

jf. min artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bd. XLI hefte 4 s. 203-221.  

Han tok borgerskap i Bergen 1637 og var født på Langenes i Vesterålen OBS. han kan være sønn av skipper Jon Lockert fra Kirkgaarden i Skottland (Kirkcaldy jf. Kåre Hasselberg) som betalte toll av sitt skip i Bergen 23. juni 1590, borgerskap i Bergen 1609 Mogens Lockert var gift med Kjerstine Steffensdatter hvis farsarv hadde stått i boet til Abraham Kincket, dette er nevnt på tinget for Stad 19. desember 1650 Mogens kunne være faren til postbonde og leilending Abraham Monsson Lockert (ca 1653 - 1729 på Ramberg i Bø i Vesterålen som i 1701 hadde en tjenestekar fra Nordfjord fogderi (men det var som kjent mange vestlendinger som kom til Nordland Abraham hadde 6 sønner (bl.a. en Steffen) og 4 døtre. (se s. 205 i min artikkel)det er her mulige forbindelser til fogd over Helgeland Petter Jacobssøn (Falch) sin kone Anne Jonsdatter (død 1673) i det Mogens Lockert lot utstede et dokument datert Bergen 28. september 1650 der han erklærer at bl.a. Anne Jonsdatter enken etter Petter Jacobssøn i Nordland via fullmektig David Mogenssøn (trolig født på Orknøyene og bosatt på Sævrøyni i Austrheim i Nordhordland) har solgt sine parter av avdøde Abraham Kinchets gjeld (unnskyld) til Mogens Lockert, og her opptrer borgeren David Mogenssøn (trolig bosatt på Sævrøy i Austrheim, Nordhordland) på Anne Jonsdatter salig Petter Jacobssøns enke i Nordland) sine vegner.

denne Sarah Moncleiff er vel apokryf.

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Dette er nye opplysninger. Skal se nærmere på den artikkelen du skrev i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift.

Hilsen Inger Johanne Bakke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etterkommer av Katherina Abrahamsdatter Lockert . Har hørt om fogd og sorenskriver Abraham Lockert, Øst Finnmark. Han er en interessant person for oss. Har ingen videre opplysninger om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abraham Lockert holdt til i Vadsø. Det er det jeg vet om han foreløpig. Han er som sagt en veldig interesant person. Som sagt her var han involvert i hekseprosessene. Jeg holder på å lese litt om ham, kommer litt tilbake til det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål. Jeg er klar overHaagen Lockert og at han kom til Vadsø. Har ikke enda sett på forbindelsen til Abraham i Vadsø.. Håper vi finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Skipper Jon Lockertt fra Kirkcaldy er den vi leter etter, stemmer ikke fødselsdato inne på slektssider  på nettet. Her er han født 1587.

Jon Lockertt betalte toll for sitt skip  til Bergen by 1590. Fikk så Borgerbrev i 1609. Oppholdt han seg I Bergen frem til han dukker opp i Vesterålen ?? Har noen en link til tolllister og skattelister for Bergen By  på 1500-1600 tallet?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Edle, jeg har vært i kontakt med Vadsø..Ser etter interessante opplysninger. Får tilbakemelding . Ellers henviste de til statsarkivet i Tromsø. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik Lie, 

har du en link til artikkelen din i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift?? Jeg har forsøkt å søke på National biblioteket uten resultat. Trenger mer tid til å sette meg inn i hvordan jeg finner forskjellige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artikkelen min ligger dessverre ikke ute på nettet, men min henvisning til tidsskrift og sidetall i innlegg#7 ovenfor er nok til å få bestille kopi av den via ditt lokale bibliotek. eller biblioteket ditt kan ha det aktuelle heftet av NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.