Gå til innhold
Arkivverket

Skifteretsprotokol 1921 - tydning ønskes


Kurt Hansen
 Del

Recommended Posts

Karl Kristen Kristen døde i 1921. Der er sendt en attest til skifteretten i Nykøbing Mors, Danmark. Der står 14/12, men står der så 66? Det vil være mærkeligt at sende en attest så mange år efter, men familiesagaen har en detalje der kan passe med 1967-68, så måske ...?

 

SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gab/L0011: Dødsfallsprotokoll, 1920-1922, s. 205

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090514320208

 

Hvis ikke det er for mye trøbbel, vil jeg blive meget taknemmelig for en tydning af hele indførslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gartner Karl Kristen Kristensen 51 aar gl. død 14 ds. paa Ullevaal, bopæl Hølands gt 32. Efterlater hustru Magna Kristensen, Holandsgt. 32, og 2 umyndige barn med hende, samt fra et tidligere ekteskap en umyndig søn i K.sund. Eide intet. Amn af enken 19/9 21 besvaret Janette Kristensens skr av 15 ds Kapl.
3/1 24 meddelt enken giftetillatelse. Jnr(?) 6/924   14/12. 66 Attest til skifteretten i Nykøbing, Mors, Danmark
f(?) 1301/61

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Even. Beklager, jeg spør, men er du helt sikker på at det er 14/12 66? Dette er av største betydning, da det kan bety et stort gjennombrudd i min forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vanskelig se hva annet det skulle stå - bb? Det må vel nødvendigvis være en dato og da er -66 eneste muligheten, såvidt jeg kan skjønne. Skriften borger i hvert fall for at det er en senere tilføyning. «Jnr» er vel heller Fnr [folionummer(?)] og da er vel de siste nummerne [1301/61] også referanse til en protokoll av noe slag. Det hadde kanskje gått an å spore den opp, – selv om innholdet vel muligens er klausulért så hadde du kanskje fått vite hvilket årstall den er fra? Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur... det er "Jnr. 6 /1924".  Det er i tilfelle eit nummer i brevjournalen for skifteretten - og gjeld gifteløyvet 3. jan 1924.

Dette er ført inn i tre år etter dødsfallet. Sannsynlegvis har enkja gifta seg oppatt i 1924.

 

Så er det ført inn denne merknaden Kurt spør om, sannsynlegvis mykje seinare.

Det er nokre spørsmål her. I utgangspunktet ligg det nærast å trur at Even har rett:  " 14/12 66 ", i meininga 14. desember 1966.

Spørsmålet då er kvifor det står "Jnr. 1301 /63" til slutt, altså nr. 1301 i brevjournalen for 1963.

Det alternative spørsmålet er om "bb attest" har noko meining.  Om nokon tek seg tid til å sjå gjennom mange nok innførsler, vil ein kunne sjå

om det er ei forkorting som er brukt i andre tilfelle.

 

Uansett er brevjounalen for 1963  (og kanskje 1966 i tilfelle det siste sifferet er feil) ein stad å sjå etter. 1963/1966 er mindre enn 60 år sidan, så det kan vere

klausulert. Det er kanskje ikkje eingong avlevert til Arkivverket. Men på den andre sida er det eigentleg berre ei postliste, så det kan vere tilgjengeleg.

Dette får ein vite anten ved Statsarkivet i Oslo eller ved skifteretten (altså Oslo tingrett).

I den andre enden - altså i skifteretten i Nykøbing - Mors - må det vel også vere ført brevjournal/postliste. Attesten må vere registrert i slutten av desember

eller byrjinga av januar; anten 1963/64 eller 1966/67.

For ordens skuld: brevjournalar inneheld neppe noko meir enn at det er sendt/motteke ein attest, og kven som var mottakar/avsendar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også 66 som det eneste mulighet, men siden jeg har hatt en 20 års pause i granskningen min, er det å være ganske rustet å lese arkivalier.

Ja, det er åpenbart at jeg må jakte på kilden til denne referansen; Nå må jeg bare finne ut hvor jeg starter. Hvis det er klausulert, kan jeg hjelpe hvis jeg kan fortelle at jeg er en slektning ... håper jeg.

 

Mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.