Gå til innhold
Arkivverket

Rolv Mikkelson Blakar


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

4 timer siden, Stein Ole Kjær skrev:

Lurer på en ting Jan, kom det ikke mer informasjon om Torø/Thore?

 

Stein

 

Det er mulig at jeg har litt tungt for det, men hva er det du er ute etter?

 

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke deg det står på, snarere meg. Jeg har sittet å lest fra NST 13 i dag. Noen Betraktinger om bondearistokratiet i Gudbrandsdalen av Engebret Hougen. Der ramser han opp barna etter Guri Nilsdatter Busvold og Ole Prestegard. Jeg finner ikke Torø blant disse. Men som du opplyser så har Hosar henne som datter til disse, og det ref. til side 56 i Bygdebok for Skjåk bind 2. Hen refererer til Engebret Hougens: Ættesoge for Gudbrandsdalen III side 84: [sevald Rolvsson] ”var son åt Rolv Mikkelsson Blakar og Tore Olsdotter (Prestgard?). Men jeg har såvidt jeg ser ikke funnet noen referanse til primærkilder når det gjelder dette. Vet ikke engang om det finnes.

 

Derfor spørsmålet om det var kommet frem noe mer/nytt.

 

mvh

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være klar over en ting: "Ættesoge for Gudbrandsdalen III" ble utgitt etter at Haugen var død. Dette bindet baserer seg på Haugens etterlatte notater og ikke på et ferdigstilt manuskript. Så notatene om "Torø" var vel Haugens "grublerier" om hvem Rolvs kone var. En av sønnene til Rolv Blakar het Oluf (Ola/Ole) Når Haugen sysler med tanken om Rolvs hustru var en "Olsdatter", kan det kanskje peke mot sønnen Oluf, og om han var oppkalt etter morfaren. Personlig har jeg "aldri likt" denne Oluf, han er et uromoment. "Offisielt" heter det at Sevald var eldste sønn, og Lauritz nest eldst. I en så velstående familie som dette, ville det være naturlig at eldste sønn fikk hovedbølet, Blakar. At nest eldste sønn ble sendt til København for å studere ved universitetet for å bli prest, er vel som "forventet". Men, etter at Rolv Mikkelsson dør på 1640-tallet, er det Oluf og ikke Sevald som sitter på Blakar. Sevald er "henvist" til gården Mork, som ligger et steinkast fra Blakar. Oluf var ugift, og etter hvert får Sevald mer og mer hand om Blakar. Så vidt jeg vet er rekkefølgen på Rolvssønnene basert først og fremst på prestemantallet fra 1660-årene. Men her kan det være feil, slik at rekkefølgen kanskje skal være Oluf-Lauritz- Sevald. Hvis dette stemmer, ville det jo ikke være merkelig om Oluf var oppkalt etter morfaren, slik at mora ble en "Olsdatter". Den tidligere nevnte minnetavla i Lom Stavkirke viser 6 sønner, men vi kjenner bare 5. Det er kanskje mulig at den 6.sønnen het Mikkel, oppkalt etter farfaren, men at han døde ung. Når det gjelder gården Mork, var det den yngre sønnen Amund Rolvsson som ble sittende med denne gården etter at broren Sevald hadde flyttet til Blakar. På første del av 1600-tallet eide "Tore" sammen med en bror og 2 søstre Mork, som skyldte 3 huder. Var en av disse søstrene kona til Rolv?

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

I Lom kirke henger et epitafium/minnetavle over Rolv med hustru , 6 sønner og 6 døtre.

 

Er det noen som har navn, fødselsår/dødsår og kilde til disse opplysningene ang. disse 12 barna? Helst så primære kilder som mulig. Jeg er spesielt interessert i den påståtte datteren Tora/Torø som kan være født rundt 1622 og ble gift med Oluf Olufsen på Hoft. Å få knyttet Tora/Torø til Munk-slekten vil føre denne linjen noen generasjoner bakover, men jeg er kun interessert i gode opplysninger fra gode kilder og ikke internettsider uten kildehenvisninger.

 

Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne-Grønn sier i sin artikkel i NST 1 (side 7-14) at Rolf Michelsen [Munk] døde i 1635. Hvor har han denne opplysningen fra?

 

I Lensregnskapene figurerer Rolf Blager som skatteyter helt fram til 1646-1647, mens fra 1647-1648 er det [sønnen] (min utheving) Oluf Blager som figurerer som skatteyter.

 

Hvorfor figurerer Rolf som skatteyter i Lensregnskapene fram til 1647 hvis han døde i 1635? Kan Finne-Grønn ha tatt feil, eller er det en annen løsning her?

 

Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Remi skrev:

Finne-Grønn sier i sin artikkel i NST 1 (side 7-14) at Rolf Michelsen [Munk] døde i 1635. Hvor har han denne opplysningen fra?

 

I Lensregnskapene figurerer Rolf Blager som skatteyter helt fram til 1646-1647, mens fra 1647-1648 er det [sønnen] (min utheving) Oluf Blager som figurerer som skatteyter.

 

Hvorfor figurerer Rolf som skatteyter i Lensregnskapene fram til 1647 hvis han døde i 1635? Kan Finne-Grønn ha tatt feil, eller er det en annen løsning her?

 

Mvh Remi

 

Jeg ville nok ikke satt for mye lit til Finne-Grønn. Han tok realt feil når det det gjaldt en annen slekt det har vært mye diskusjon rundt (Hals-slekten i Østerdalen). Ikke var det mulig å finne ut hvor han hadde hentet de gale opplysningen fra heller. Vil tro at når Rolf Mikkelsson opptrer i lensregnskapene 46-47 så er det for at han fortsatt lever da.

 

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de barna som er nevnt i skiftet etter Oluf, er det skifte på Blaker 20. mars 1666 etter Sevald.

 

https://www.digitalarkivet.no/sk20081209710706

 

Og så var det jo sønnen Lars (Laurits), sokneprest i Ål, som har gitt minnetavlen. Jeg ser forresten at det stadig sies at det er hustru og 6 sønner og 6 døtre på minnetavlen, men jeg klarer bare å telle til fem døtre - jeg antar at det er kona som står nærmest Rolv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe bilde av denne tavla - eller er det jeg som ikke har fulgt med...

 

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - og det er vitterlig 6 sønner og 5 døtre, med mindre kona ikke er malt inn. Og en annen ting - i beskrivelsen på det fra Lom så står det Rolf Kristensen Blakar. Dette må vel være en feilskriving?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg telte også bare 5 døtre da jeg så dette bildet i går. Rolf Kristensen Blakar er definitivt feil. Dette er tydeligvis de gamle kommunale hjemmesidene til Lom kommune og er ikke holdt i hevd. Lenge siden de sist ble oppdatert i 2009. Så det er vel kanskje ingen hensikt å skrive til Lom kommune å be dem endre teksten.

 

Men det hadde vært koselig med et bilde hvor det var mulig å lese teksten som står under personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tolker Jan Hveberg rett i innlegg #9 så står det følgende:

"Denne tavle haver hæderlig og vellærde mand hr. Laurits Rolvsen , sogneprest i Aal sogn udi Hallingdal og hans kiære hustru gudfryktige ærlige og dydige kvinde Maren Jacobsdatter foræret Loms kirke udi Gudbrandsdalen. Sin kiære salige afdøde fader i Herren Erlig viis og forstandig mand Rolv Migelsen Blager til en sønlig afmindelse for mange beviste faderlige velgjerninger. Denne tavle er fornyet 1799. Rolv Sevaldsen Blager."

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, noen som vet om det finnes en oppstilling av slekten til Rolf Mikkelsson Blakar som bygger på kilder så godt det last seg gjøre, en generasjon opp og evt. 2 ned?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi konstatert at Oluf (Ole), Jan (Jon), Amund, Lars (Lauritz), Sevald og Thorre (Tora/Torø), Gunhild og Marri (Mari) er barn av en Rolv mest trolig på Blakar. I tillegg har Geni ei Magnhild gift med Kristen/Kristoffer Jensson Prestgarden/Hovauk, født 1604 på Prestgarden i Lesja, død på Hovauk i Lesja i 1669. Jeg har ingen kjennskap til sannhetsgehalten i denne opplysningen. Det skulle bli 9 barn som stemmer med epitafiet i Lom kirke.

 

Er det mulig å få knyttet disse til Rolv Mikkelson Blakar via andre kilder enn epitafiet? Da er vi ett skritt videre.

 

Stein Ole, hva står det om disse i bygdeboken for Lom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

La oss dvele litt ved minnetavla og personene som er malt:

475537512_RolfBlakar.thumb.jpg.d7257fe74295251852b1b79fc61d4efb.jpg

Til venstre sønnene Jon, Sevald, Lauritz, Oluf og Amund. Den sjette sønnen må ha dødd som ung (men gammel nok til å ha skjegg?) I midten Rolf Blakar og hustru. Til høyre døtrene Mari, Torø og Gunhild. De to siste søstrene i rekka er malt annerledes enn de tre første. Det skal kanskje indikere at disse døde som barn? Tavla ble gitt til kirka av Lauritz Rolvsson i 1650. Dette kan tyde på at det er korrekt at Rolv Blakar døde på slutten av 1640-åra. Den ble gitt til minne om faren, men ikke om mora. Jeg tolker dette til at Rolv Blakars hustru døde etter 1650.

Vi har dermed følgende etterkommere:

 Lauritz Rolvsson (Død Ål, Hallingdal 1664) Han var sannsynlig vis nest eldst, siden han ble sendt til København for å studere til prest. (Nevnt i Københavns Universitets Matrikkel 28.april 1628 som "Lavrentius Rudolphi Gulbrandalensis")

Oluf Rolvsson (eldst?) Prestemantallet taler mot dette, men det kan være feil. Det var i alle fall han som satt på Blakar etter faren. (Broren Sevald satt på Mork) Sannsynlig vis ugift, i alle fall død uten livsarvinger.

Sevald Rolvsson (Død på Blakar 1665, skifte 20.mars 1666 eldst?) Prestemantallet taler for dette. Som kjent endte denne slekta opp med hele Blakar ved å kjøpe opp søsknenes arveparter. De senere eierne av Blakar nedstammer fra ham og kona Gyda Jonsdotter fra Helle i Vågå.

Amund Rolvsson Mork (Død på Mork 1684) Han og etterkommerne ble etter hvert sittende med hele gården. Gift 1.gang med Barbro Hansdotter Staurust og 2.gang med Ragnhild Hansdotter.

Jon Rolvsson Aukrust (Skal fortsatt ha vært i live i 1694) Gift med Anne Knudsdotter (død 1691) Jon deltok som 3.generasjon av Munk-ætta ved Kongehyllingen av Fredrik III i Christiania sommeren 1661. (Farfaren Mikkel Blakar ved hyllingen i 1591 og faren Rolv Blakar i 1611) Hyllingen i 1661 endte i et rabalder for bøndene i Lom og Skjåk. Det hele startet med en ulovlig tingsamling hos Nils Prestgard på Skjåkstrondi en gang på forsommeren. De ansvarlige for bondebråket var hyllingsmennene Jon Aukrust og Tore Rasmusson Gaupar. De satt 35 uker på Akershus Tukthus. For de interesserte er hele saken utfyldig gjengitt i bygdeboka for Skjåk.

Gunhild Rolvsdotter Gift med Eirik Jonsson Helle i Vågå. Han var bror til Gyda, kona til Sevald Blakar.

Marit Rolvsdotter Gift med Oluf Andersson på Viste Nordre, Vågå.

Da står vi tilbake med Torø Rolvsdotter:

 

GUDBRANDSDALENS ODELSJORDEBOK, 17.mars - 9.april 1657:

LOMB SOGENN

Oluff Blager Jndberger jbidem 1 1/2 hud 3 schind

Seuold Blager bruger jbidem 3 1/2 hud

Amund Morch bruger jbidem 1 1/2 hud 5 schind 

Oluff Oluffssen Hofft Jndberger udj Frisuold i Romssdallen 1 1/2 hud, pandtt. 

Jon Wkrust bruger jbidem 5 huder 3 1/2 schind, Oudell 4 1/2 hud 3 1/2 schind, pandtt 1/2 hud.

Jtem Jndberger udj Blager paa Lomb 2 1/2 hud 1 1/2 schind, Oudell.

udj Borgen sammestedz Jnberger 1/2 hud

Her Lauridtz Roldssen Jndberger udj Frisuold i Romssdallen 1 1/2 hud 3 schind.

WAAGE SOGENN

Oluff Widsted (Vister) bruger i Öestenstey 3 schind

Jtem Jnberger udj Morch paa Lomb 3 schind

udj Frisuold i Romssdallen Jndberger 1/2 hud

Erich Helde Jndberger udj Frisuold i Romssdallen 10 1/2 schind

 

Oluf, Sevald, Amund, Jon og Lauritz, samt ektemennene til Gunhild og Marit eier alle jord som er arv etter Rolv Blakar. Når det gjelder Oluf Hoft, dreier det seg om jord han har i pant.

Jeg tror det er denne skattelista som kobler Oluf Hoft til Torø Blakar. At han i 1657 kun hadde Munk-gods i pant, behøver ikke bety at kona ikke var Torø Blakar. Ved mange arveoppgjør hvor det var mye jordegods var det ikke uvanlig med handel og makeskifter arvingene i mellom. For øvrig mangler det 3 skinn i Blakar i denne skattelista, og de kan meget vel Oluf/Torø ha eiet.

 

mvh jan w

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrikkelen 1665 (utført i 1668): https://www.digitalarkivet.no/ma20100429610231

 

Om jeg ikke tyder feil, så står det ang. Blakar: "Enchen - 8 Huder, der aff besideren 4 huder 1 1/2 schind. Joen Ochrust 2 1/2 huder 1 1/2 schind. Oluff Blager 1 hud 3 schind."

 

Hvem er Enchen? Kan Torø Olsdatter, Rolv Mikkelsens hustru, leve til 1668? Eller er det enken etter Sevald, Jøda Jonsdatter, som er Enchen? Kanskje mest trolig den siste.

 

Bortsett fra besitteren Enchen, så er det jo brødrene Jon på Aukrust og Oluf på Blakar som står som eiere. Jon eier like mye som i 1657 og Oluf eier en 1/2 hud mindre. Sevald sin eiendel er trolig gått inn i Enchen sin del.

Endret av Remi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Remi i #48

Som jeg skrev i #47, ble det holdt skifte etter Sevald Blakar 20.mars 1666. "Enchen" på Blakar i 1668 var Gyda (Jøda om du vil) Jonsdotter. Rolv Blakars hustru døde nok på 1650-tallet. Å kalle henne for "Torø Olsdatter" finnes det ingen kildedekning for. Hun ble "født" på Engebreth Haugens skrivebord.

685472132_SevaldBlakar.thumb.jpg.29d23daab3be1734902cb9edb9c471d5.jpg

 

Gyda Jonsdotter ble nok en meget gammel dame, siden hun døde først i 1697-98

287877598_GydaJonsdotter1698.thumb.jpg.feb72310592ee381544398ebde7202dc.jpg

 

mvh jan w

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.