Gå til innhold
Arkivverket

Aker sygehus i Neuberggt /Neubergløkka


MarionBreen
 Del

Recommended Posts

Hei

Min tippoldefar (Franz) Julius Johansen bodde og jobbet først som assisten ,senere var han bestyrer ved Aker sygehus som da lå i Neuberggt 23 /Neubergløkka frem til det ble lagt ned i1895/96 til fordel for det som vi kjenner som Aker sykehus i dag. Kan noen hjelpe meg med informasjon om sykehuset , evt bilder fra huset eller annen relevante info, eller gi meg tips til hvor/hvilke arkiv jeg skal lete i. Da sykehuset ble nedlagt ser det ut til at mine tippoldeforeldre åpnet et eget pleiehjem i Sandakerveien 33. Min tippoldefar døde i 1897 så det ble ikke drevet så lenge .. I folketellingen 1900 står min tippoldemor Gina Johansen oppført som enke , eier av gården og tidligere bestyrer . Huset har da 27 rom, og at så og si alle rom står tomme . Hvis noen kan hjelpe med med info om dette pleiehjemmet så setter jeg stor pris på hjelp.mvh Marion 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei!

Det er lenge siden du spurte etter informasjon om Aker sygehus i Neuberggt 23 /Neubergløkka, og du har kanskje fått de opplysningene du trengte. Men jeg ser dette nå og for et par år siden ble jeg frivillig medarbeider ved Aker sykehusmuseum. Vi prøver så godt vi kan å samle bilder og beskrivelser fra sykehusets historie, og vi har også litt informasjon om tiden 1871 til 1895 da Aker sykehus og pleiestue lå på Neubergløkken. Kanskje du har noe informasjon som ikke vi har? Du er velkommen til å besøke oss på Aker sykehusmuseum. Vi holder åpent kl. 12.00-14.00 hver første og tredje tirsdag i måneden. Du kan også kontakte oss på aker.museum@outlook.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.