Gå til innhold
Arkivverket

Vera Sundbye og Walborg Jensen firma rettsak 1915


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Arbeider med en dame Walborg Margrethe Jensen født 1896 Aker. Bodde senere fra 1904 i Kristiania. Hun var driftig og startet små firma fra 1922. Jeg har kommet over en dom som nevner kjøp av en forretning. Det er ikke sikkert det er riktig Walborg, så jeg savner bostedadresse eller fullt navn. Kan man finne mer i rettsdokumenter? Hva het firma? Hva var adresse? 

Walborg rettsak 1915.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra lokalhistoriewiki; Noen år etter konfirmasjonen, tar hun fysioterapi-utdannelse. - det stemmer vel bra med hun som drev massasje, sykegymnastik og fotpleie i Sorgenfrigaten 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine H Kvistad skrev:

Hun skal være begravet på Nordstrand iflg dette

 

Fra lokalhistoriewiki (lenke i post # 9) - Valborg døde 9. november 1967. En stor koffert full av papirer mht rettsakene ble kastet. Det er ikke lykkes meg å finne gravstedet hennes, hverken i Vestby eller Nordstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Walborg Margrethe Jensen født 1896 er noen av de som her er kommet opp. Hun drev kiosk i Uranienborgveien 3, så strykeri i Huitfeldtsgate 14 i mange år (nevø Bjarne overtok med samme firmanavn med Eftf) Det var også massarsje og sykegym i Sorgenfrigate 9. Senere salg av rasehunder til sin død i 1967. Så rettsaken og det i Homansbyen er nok en annen dame, valborg var meget ung i 1915. Jeg fant et sted noe om hennes mann, så det er to som heter Walborg Margrethe Jensen. Min Walborg var aldri gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger. Jeg vet nå at rettsaken var en annen Walborg.
Jeg sliter litt med å finne hvor Walborg Margrete Jensen bodde privat fra 1910 til 1939. Hun finnes i folketelling hos onkelen Petter Oscar Jensen i Jens Bjelkes gate 1, da var hun 14 år. Senere starter hun kiosk med tobakksalg i Uranienborgveien Oslo fra 1922. Rett før det massasje og sykegym fra Sorgenfri gate 9. Jeg er Usikker på om hun bodde der og tviler litt på adressen Oscarsgate 24 i FT 1923. Jeg har pløyd gjennom masse årganger av adressebøkene.

 

Det jeg nå vet er at disse IKKE er min Walborg: 

Walborg Jensen Uranienborgveien 13

Walborg Jensen i Gruegata 17

Valborg Jensen i Grønlandsleret 20

Walborg Margrete Jensen disponent (Homansbyen Utstyrsforretning)

Valborg Just Høegs gate

Valborg i Norderhovs gate 28 og i Akersvein 19 er jeg usikker på om kan være henne.

 

Hun ble ikke gift og ved eventuell konfirmasjon var hun nok i Jens Bjelkes gate 1.

Finnes det noen andre Folketellinger enn 1923 i Oslo?

Mulig Manntall fra hun fikk stemmerett?

Hun bodde antakelig ikke i butikken i Uranienborgveien 3 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den Walborg Jensen jeg husker fra barndommen, og som drev med hunder, hadde da tidligere bodd på småbruket Hannestad i Vestby kommune.  Dette bekreftes i Vestby Bygdebok, Bind I, s. 599.  Sitat:  ‘....Vestby kommune solgte stedet ved auksjon til Valborg Jensen,  Siden 1940 eies stedet av Solveig Ravneborg....’.  Dette kan bekreftes i Panteregisteret, gnr. 49 Pepperstad, bnr. 5 Hannestad.

Mvh Magne Halvorsen

caccfb96-c363-41ba-a758-42f814a0e270.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har nå skrevet hele historien til Walborg Margrete Jensen. Jeg har med gården Hannestad og en til lenger nord. Men takk for tilbakemelding. Hun bodde også i Ås. Så sykehjem i Vestby til hun døde på Ullevål sykehus og etterlot seg ingen midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.