Gå til innhold
Arkivverket
Lars Waaltorp

Vielse i Borge i Nordland 1821

Recommended Posts

Lars Waaltorp

Håper noen kan hjelpe meg med tyding av gotisk skrift. Jeg har foreløpig tydet følgende:

"Den 21 Decembr 1821 meldte sig til Vielse unge Karl Aron Ivers. Ramberg gl. 24a. og Pigen Abrahammina Isachsdt. ib. gl. 19a. Den første Vaccineret, den sidste havet de naturlige Kopper. Begge Viede som J(??) med M(??) Ellings. og (??) paa Gaarden Wagle. (??)."

Ministerialbok, Borge i Nordland: https://media.digitalarkivet.no/view/16693/51813/17

image.jpeg.e70859c6039d59722caffb920089608b.jpeg

Endret av Lars Waaltorp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Even Stormoen

Vel, kanskje et liite stykke på vei,  – tror jeg klarer å se:  . . . (Viede som) Inderster ved Madme [Madame] (Ellings: og) . . . .Tilladelse (paa Gaarden Wagle.) Vielsen . . . ved Strax efter Junii og (??) Aar.

Ikke mye å rope hurra for, og alt er dessuten særdeles usikkert. ‹Herr Skriveren› benytter seg så avgjort ikke av standardformuleringer hva angår trolovelser og vielser. Ser nesten ut som han setter sin ære i å lage individuelle ‹mystérier› for hver innførsel . . . Jaja, alltid gøy med en nøtt eller to, særlig nå rundt Jul ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Det vart innført ein standard (skjema) for føring i 1812, men prestane kunne skrive ut dei protokollane dei hadde byrja på.

Det ser ut til at dette er siste sida....

" ...  Ellings: og Beboe med Tilladelse paa Gaarden Wagle. Velsen  be....  ved f.... strax efter Juul og nye Aar."

Endret av Ivar S. Ertesvåg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Waaltorp

Mange takk for hjelpen! Da ga de siste setningene litt mer mening. Jeg skal prøve å pusle sammen de siste ordene :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.