Gå til innhold
Arkivverket

vardal bygdebok, mangler?


Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Nå har jeg lett og lett etter tre gårder i Vardal bygdebok bind 1. Gårdene jeg leter etter er Vifladt. Sagstuen og Elverum. Finner ingen av de. Er det noe jeg ikke skjønner eller er de uteglemt ?

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viflat er nevnt i Vardal bygdebok bind 1 side 66. Det er et bruk som er skilt ut fra garden Skjerven. Viflat er ikke nevnt i Norske Gardsbruk (1957) for Vardal.

 

Sagstuen var i følge folketellinga 1865 et bruk under garden By og er så vidt nevnt på side 74 i bygdeboka (Sagstuen øvre, nedre og vestre). Sagstuen er heller ikke nevnt i Norske Gardsbruk.

 

Elverum er nevnt i bygdeboka side 62 som husvær til Skjerven. Ikke nevnt i 1865 og 1875, heller ikke i Norske Gardsbruk. Men her er lenke til folketellinga 1900: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037090000788

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk. Den  Johannes K. Elverum får en sønn Hans Kristian  f.1871, sønnen tar senere navnet Wifladt, er vel fra denne gården, tror du ikke?

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje av interesse ?. Fra Norges Håndversmestere:

 

Wifladt, Trygve Ivan, skomakermester, Oslo, f. 13-11-1896 i Oslo. Foreldre: Skomaker Hans Wifladt og Oleane, f. Kjelsrud. Utlært hos Karl Foss, Oslo. Sv.brev og håndv.brev 1946. Overtok i 1944 Knut Larsens forretning (startet 1942). Tilsl. N.H.F., medl. av Skomakerm.for., Oslo håndv. og industrifor. og lauget. Interessert i korsang og friluftsliv. Nestformann og kasserer i Fagforeningens Sangforening. - Gift 1918 med Inga Nielsen. 1 sønn og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Frank H.Johansen og Carsten Schanke.

Jeg må bare beklage, men har ikke set svarene deres. Unskyld, unskyld. Tusen takk for opplysninger. Dette er slekta til min svigersønn in spe.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 16.12.2017 den 23.17, Mette Fausko skrev:

Tusen hjertelig takk. Den  Johannes K. Elverum får en sønn Hans Kristian  f.1871, sønnen tar senere navnet Wifladt, er vel fra denne gården, tror du ikke?

Mvh.Mette

Hei Mette : jeg  er av vifladt slekten vardal toten. jeg vet iallefall at et bruk kalt digtimot   der bodde mine aner. min oldemors navn var Laura Vifladt  som bodde på digtimot tror det bruget var under gården Berg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.