Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av Ektevielse og Lysningen


Frank Aase
 Del

Recommended Posts

 Ektevielse i Nykirken 16. Juli 1797 og lysningen 18 April 1797

Kan jeg få hjelp til tyding av innførselen i Ministerialbok A8 for Nykirken (1776-1814) side 104, 3dje innførsel på venstre side hvor Hans Olsen og Martha Larsdatters vielse står innført skal finne sted den 16 Juli 1797:

Brukslenke: https://media.digitalarkivet.no/kb20070416620567

Underst står to underskrifter. Jag antar at dette er to vitner/forloverne. Jeg er meget interessert også i tydning av den øverste underskriften. Er det mulig å si hvem som er forlover for hvem ved underskriftens plassering?

Jeg antar at den underste underskriften er A. Dishingthun. Det står kanskje for kvinnenavnet Anna Dishingthun som da er forlover for Martha Larsdatter. Hun budde i Nykirkens Prestegjeld på den tiden. Jeg antar at siden vielsen foregår i Nykirken Prestegjeld har en eller begge partene tilknytning til prestegjeldet på en eller annen måte. Da gjerne er født eller bor seg i prestegjeldet, og da spesielt kvinnen.

Likeså hjelp til tyding til hva som står i lysningen av giftemålet tirsdagen 18 April 1797, lysning nr 3 i Nykirkens Sogneprestemb. Klokkerbok A2 (1782-1847) side 34:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070416670365

På forhånd takk for enhver hjelp.

 

Mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Troelovet U K Hans Olsen med Pige Marte Lars Datter, for

deres Troelovelse og Ægteskabs Opfyldelse og at intet er til

Lovlig Hindring med samme, derfor ere vi underskrevne

Cautionister"

Den første signaturen tek eg ikkje, den andre er "A Dishingthun"

 

Dei to vitna er først og fremst vitne på vegne av felleskapen (m.a. om at brudefolka ikkje er gifte frå før eller i nær slekt med kvarandre).

At dei høyrer til kvart sin av partane, kan vere ei nyare forestilling.

Det er neppe ei kvinne som er vitne/trulovar i 1797.

Vigsler skulle vere i soknet der bruda høyrde heime. Det kunne vere i eit anna sokn, men berre etter avtale med presten der bruda kom frå.

 

"Tirsdagen d 18de April føstes Ung Karl Hans Olsen  /: Tieneste Dreng :/

med Pigen Marthe Lars Datter. Lyses første gang d 23 April

og fremdeles Udlyst"

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Ivar.

Jeg ser nå som du sier av de andre innføringene at vitner/forlovere er mannspersoner. Men vitnene/forloverne måtte vel kjenne partene i vielsen godt for å kunne meddele at de ikke hadde vært gift før eller i nær slekt med hverandre?

En annen ting, jeg hadde trodd disse to innførslene i kirkebøkene ville gi meg svaret på opplysningene gitt av Digitalarkivet, der Hans Olsen, nå Hans Olsen Dahl, oppgies som Ungkar Borger:

Se lenken:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&f ilnamn=vigd1663_1&gardpostnr=16006&merk=16006#ovre

Hvor får Digitalarkivet disse opplysningene ifra? Hva betyr merknaden «i froepr»?

Jeg skulle likt å få tydet den andre underskriften også i den første innførselen.

 

Mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigsla er ført inn på sida til høgre der du fann lysinga; nr. 17.

"Søndagen d 16 Julii Copuleres i Froe Prædiken Ungkarl Hans

Olsen Dahl /: Borger :/ med Pigen Marthe LarsDtr."

 

 Fropreika ("fro" =  tidleg, frå tysk) eller ottesongen var gudsteneste om morgonen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk Ivar.

 

Dette viser min uvitenhet. Jeg trodde det som stod på høyre siden var fortsettelse av lysningene.

Men når ble de enkelte innførelsene foretatt i kirkeboka? Lysningene er jo greit. Men den innførselen med underskriftene av vitnene under, var den innførselen foretatt når ektefolkene faktisk var i kirken under vielsen? Så når ble den innførselen foretatt som står på høyre siden som jeg ikke var klar over?

Jeg skulle kanskje ha fremsatt disse spørsmålene i det andre forumet.

 

Mange takk Ivar.

 

Mvh

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novel.... det løner seg ofte å lese overskrifter.

På oppslaget står det "Lysninger fra Predikestolen for Trolovede" til venstre og

"Copulationer" til høgre.

 

Innførslene følgde kronologien (iallfall når presten hadde nokoleis orden på kontorsakene sine).

Trulovinga kom først...  underskriftene er fordi vitna går god for at ekteskapet vil vere lovleg.

Så kjem lysinga; altså ei offentleg kunngjering i kyrkja. Dette var for at dei som evt. visste noko som kunne hindre ekteskapet (t.d. at ein av partane var gifte før) skulle kunne seie frå om det.

Til sist kjem vigsla.

 

I andre bøker kan innførslene om lysing og vigsel vere tilføyingar til trulovinga.

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar, igjen! 

Nå har jeg fått gangen i det. Men det var faktisk overskriftene jeg leste, men i sammenheng. Jeg trodde i min uvitenhet at det var "Lysninger fra Prekestolen for Trolovede av Copulationer." Men nå har jeg lært. 

 

Dette er to personer jeg sliter å finne foreldre til. Jeg har gjort det i mange år. Men jeg skal fremme dette i et annet forum i Digitalarkivet litt senere. Jeg har bare litt forarbeide å gjøre før det blir gjort.  Men tusen takk Ivar, - du har vært til stor hjelp for meg. Så snakkes vi ikke senere ( si skrives) før jul, så må du ha en riktig God og Fredelig Jul.

Mvh

Frank

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.