Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn A Løkken

Tydehjelp til et skifte DELVIS LØST

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

OPPRETTET NY TRÅD PÅ DENNE 

Det skal ha vært  skifte etter Lars  (Laurits) Haug hustru Berte NN  på Haug i Vardal  den 30 november 1657. 

( På venstre side i protokollen ) 

https://media.digitalarkivet.no/sk20090109610059

Hvis skiftet IKKE er for stort så kunne jeg tenke meg å få transkribert hele skiftet her for å se hvordan fordelingen av " godset " 

På forhånd tusen hjertelig takk , da skal det bli stilt fra meg til over nyåret : - )) 

Endret av Bjørn A Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)
7 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Hvis skiftet IKKE er for stort så kunne jeg tenke meg å få transkribert hele skiftet her for å se hvordan fordelingen av " godset " var og hvem som fikk 

Skiftet er på ei snau side. Kort oppsummert står det at det var lite av verdi i boet, og at barna allerede hadde skiftet det som var å skifte mellom seg. Skifteprotokollen inneholder dermed ingenting om hva avdøde konkret etterlot seg av eiendeler og hvordan dette ble fordelt mellom de fire sønnene og de tre døtrene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken
16 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Skiftet er på ei snau side. Kort oppsummert står det at det var lite av verdi i boet, og at barna allerede hadde skiftet det som var å skifte mellom seg. Skifteprotokollen inneholder dermed ingenting om hva avdøde konkret etterlot seg av eiendeler og hvordan dette ble fordelt mellom de fire sønnene og de tre døtrene.

Tusen takk Kristian , men jeg synes det er så innholdsmesssig interesant alikevel at jeg vil gjerne ha det transkribert . Så jeg får prøve å legge det ut igjen . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Hunskaar (privat)
1 time siden, Bjørn A Løkken skrev:

Tusen takk Kristian , men jeg synes det er så innholdsmesssig interesant alikevel at jeg vil gjerne ha det transkribert . Så jeg får prøve å legge det ut igjen . 

Da håper jeg noen har tid til å lage en avskrift for deg, men bortsett fra navnene på barna og opplysningen om at barna hadde skiftet på egen hånd, er resten formaliteter av begrenset interesse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken
3 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

resten formaliteter av begrenset interesse.

En annen side ved saken er jo og at for meg og min del så har datidens formulering , ordlyd , tekst osv av slike gamle slekts relaterte  dokumenter stor interesse 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive