Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp til et skifte DELVIS LØST


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

 

OPPRETTET NY TRÅD PÅ DENNE 

 

Det skal ha vært  skifte etter Lars  (Laurits) Haug hustru Berte NN  på Haug i Vardal  den 30 november 1657. 

 

( På venstre side i protokollen ) 

 

https://media.digitalarkivet.no/sk20090109610059

 

Hvis skiftet IKKE er for stort så kunne jeg tenke meg å få transkribert hele skiftet her for å se hvordan fordelingen av " godset " 

 

På forhånd tusen hjertelig takk , da skal det bli stilt fra meg til over nyåret : - )) 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Hvis skiftet IKKE er for stort så kunne jeg tenke meg å få transkribert hele skiftet her for å se hvordan fordelingen av " godset " var og hvem som fikk 

 

Skiftet er på ei snau side. Kort oppsummert står det at det var lite av verdi i boet, og at barna allerede hadde skiftet det som var å skifte mellom seg. Skifteprotokollen inneholder dermed ingenting om hva avdøde konkret etterlot seg av eiendeler og hvordan dette ble fordelt mellom de fire sønnene og de tre døtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

 

Skiftet er på ei snau side. Kort oppsummert står det at det var lite av verdi i boet, og at barna allerede hadde skiftet det som var å skifte mellom seg. Skifteprotokollen inneholder dermed ingenting om hva avdøde konkret etterlot seg av eiendeler og hvordan dette ble fordelt mellom de fire sønnene og de tre døtrene.

 

Tusen takk Kristian , men jeg synes det er så innholdsmesssig interesant alikevel at jeg vil gjerne ha det transkribert . Så jeg får prøve å legge det ut igjen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn A Løkken skrev:

Tusen takk Kristian , men jeg synes det er så innholdsmesssig interesant alikevel at jeg vil gjerne ha det transkribert . Så jeg får prøve å legge det ut igjen . 

 

Da håper jeg noen har tid til å lage en avskrift for deg, men bortsett fra navnene på barna og opplysningen om at barna hadde skiftet på egen hånd, er resten formaliteter av begrenset interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

 

resten formaliteter av begrenset interesse.

 

En annen side ved saken er jo og at for meg og min del så har datidens formulering , ordlyd , tekst osv av slike gamle slekts relaterte  dokumenter stor interesse 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.