Gå til innhold
Arkivverket
Henrik Ormbostad

Ingeborg Arntsdtr. Kjerringvik f. ca. 1748 i Tingvoll. Hvem var faren?

Recommended Posts

Henrik Ormbostad

Min 3 x tippoldemor, Ingeborg Arntsdtr. var i sitt første ekteskap gift med Just Andersson Ormbostad. I Tustna bygdebok, bind 3 side 387, skrives hun med gardsnavnet Kjerringvik og dør i 1822 på Ormbostad, 74 år gammel. Hun skulle da være født ca. 1748.  Hun var antakelig datter av Elisabet Eriksdtr. Strupstad og jeg mener det er hun som er omtalt som arving av Lars Eriksen, arving nr. åtte, beskrevet i Kamsvågskiftet.  

I Konfirmasjonen til Ingeborg på Tingvoll i 1764 brukes gardsnavnet Kiervig, noe som stemmer bra siden moren ble gift med Peder Sveinson Kjervik etter at første ektemannen Henrik Andersson Hegerberg døde. I skifte etter første ektemannen 1761 nevnes alle halvsøskene til Ingeborg, men hun nevnes ikke.

Alle ungene til Ingeborg og Just, seks i tallet, døpes i Edøy kirke. Ingen av fadderene kommer fra Straumsneset eller Tingvoll, kun fra Smøla/ Aure / Tustna. Den førstefødte gutten kalles Henrik og kan være oppkallet etter Ingeborgs stefar Henrik Andersen, den yngste sønnen kalles Arnt, kanskje oppkallet etter hennes far.

Det hevdes i slektstrær på nettet at Ingeborgs far er Arnt Halvorsen Kroken, født 1722, men jeg finner ingen primærkilder som viser dette.

Jeg har lett gjennom kirkebøkene for Tingvoll og Øre fra tidlig 1740-tall til 1751, men ikke antydning til fødsel eller farens navn.

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at en tilsvarende henvendelse ble lagt inn på Slekt & Data sine sider uten noen respons foreløpig.

Jeg håper noen kan hjelpe meg til å kaste lys over Ingeborgs opphav.

Endret av Henrik Ormbostad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood
Henrik Ormbostad

Takk for svar. Har studert disse tidligere, og ikke funnet noe. Uansett, greit å få fakta fram fra kildene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrik Ormbostad

Skifte etter mulig far Arnt Halvorsen Krogen i 1794 gir ingen hint, kun de ektefødte barna og enken arver etter det jeg kan se. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive