Gå til innhold
Arkivverket

OPPHAV BERTHE OLSDATTER ØSTBY ROMEDAL


Finn H. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Berthe Olsdatter, min tipp-tipp oldemor på farssiden.  Hun er født i Romedal, sannsynligvis i 1787. Hun gifter seg 23. november 1812 i Romedal med Mons Larsen. De står da oppført med bopel hhv. Østby og Jønsberg. https://media.digitalarkivet.no/kb20070111640130

Mons har et barn (uekte barn Lars Monsen f 20. november 1811) med Pernille Jensdatter fra tidligere. https://media.digitalarkivet.no/kb20070513090211 Lars Monsen blir gift med Berte Olsdatter og får sønnen Even f 31.12.1844 i Romedal og dattera Birgitte f 17. desember 1850

Berthe og Mons får 5 barn sammen i Romedal; Ole f 8.12.1814, Kari f 23.12.1817 gift 2.6.1842 Romedal med Mikkel Gundersen f 24.3.1822 Dalfarmen Vang og som er mine tippoldeforeldre på farssiden, Petronelle f 3.9.1820 gm Tille Johansen f ca 1819 Romedal, Marte 15.12.1822, Marthinus f 28.12.1825 gm Dorthea Hansdatter f 14.11.1830 Stange.

Ved FT 1865 var Marthe husmannsenke m jord og bodde hos sin datter Petronelle på Svarthaugen i Romedal.  Berthe døde 16. juli 1874 på Aashagan i Romedal og bodde da hos sin stesønn Lars Monsen (se ovenfor)

UTFORDRINGEN ER DA HVOR BERTHE KOMMER FRA: Jeg har funnet 2 alt. Berthe,  «landet» på nr 1 som mest sannsynlig, men ikke funnet trygghet for at det er riktig.

1.Berthe Olsdatter alt 1, f. 1786 i Lund, Romedal, konfirmert 1803 i Lund  Romedal nr 6.  FT 1801 er Berthe tjenestepige på V Goustad Romedal, og bor samme sted som v konfirmasjon (Lund)

Foreldre

Ole Larsen Lund, f. 1762.  FT 1801 Goustad V Romedal, barn Niels 13, Ole 2, Ingeborg 10 år. Han giftet seg med Kari Nielsdatter Lund f 1751. (Berthe bor da ikke hjemme – se ovenfor

 

2.Berthe Olsdatter alt 2, f. 1786 i Hoxrud Romedal.  FT 1801 bor Berthe fortsatt hjemme på Hoxrud med foreldre og 3 søsken; Hans 12, Mons 9 og Ole 4. Ved bror Oles konfirmasjon 1815 bor de også der.

Foreldre

Ole Helgesen Hoxnes, f. 1749, d. 1811 i Høxnes Romedal , gravlagt 4. august 1811.  Ole Husmann m jord FT 1801. han 52 år hun 50 år. Barn Hans 12, Mons 9, Ole 4. Berthe 15. Han giftet seg med Anne Pedersdatter Hoxnes, 1776.

ER DET NOEN SOM KJENNER TIL DISSE FORLKENE OG SOM EVENTUELT KAN BEKREFTE ELLER AVKREFTE SLEKSTSKAPET TIL «min» BERTHE?

Jeg har kommet videre mht. Mons Larsens opphav på morsiden og hvor jeg etter hvert lander på Reinsvold i Stange. Dette kan muligens være av interesse for noen som har slekter i Romedal

 

Endret av Finn H. Martinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Finn H. Martinsen skrev:

Marthe Olsdatter, min tipp-tipp oldemor på farssiden.  Hun er født i Romedal, sannsynligvis i 1787. Hun gifter seg 23. desember 1812 i Romedal med Mons Larsen. De står da oppført med bopel hhv. Østby og Jønsberg. 

...

Marthe og Mons får 5 barn sammen i Romedal;

Det var altså BERTHE Olsdatter det var snakk om, og de giftet seg 23. NOVEMBER 1812. https://media.digitalarkivet.no/kb20070513090203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Nils Aksel - du har rett - jeg var litt for lite nøyaktig i "julestria". Innlegget mitt er nå korrigert. Har du ytterligere informasjon blir jeg veldig glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østby og Jønsberg er jo ikke langt fra Lund mens Haugsrud (Hoxrud) ligger oppe i Vallset, så jeg er enig med deg i at Lund virker mest sannsynlig. Har du sjekket alle fadderne til de 5 barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Finn H. Martinsen skrev:

2.Berthe Olsdatter alt 2, f. 1786 i Hoxrud Romedal.  FT 1801 bor Berthe fortsatt hjemme på Hoxrud med foreldre og 3 søsken; Hans 12, Mons 9 og Ole 4. Ved bror Oles konfirmasjon 1815 bor de også der.

Berthe Olsdtr Hoxrud er nevnt som "pige" da hun var fadder 27. mars 1815, så henne kan du glemme.  https://media.digitalarkivet.no/kb20070513110011

(aller nederst til høyre).

 

Når, i tillegg, Mons og Berthes eldste datter het Kari, passer også det med ditt alternativ nr. 1 - dvs at Berthe var datter av en Kari.

 

PS. Morfar var fra Romedal, så jeg har masse aner og slektninger der.

 

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Nils Aksel. Da har jeg strøket Berthe alt. 2 som en løsning. Mht. faddere til de andre barna til Mons og Berthe finner jeg dessverre ikke noe som endelig bekreftet vår teori mht. Berthe alt. 1 fra Lund, men jeg er usikker på om jeg kommer noe videre og vår konklusjon er kanskje godt nok begrunnet? Kanskje dukker det opp noe på et senere tidspunkt?

For ordens skyld legger jeg ved ytterligere informasjon om familien med et lite håp at du ser noe jeg ikke ser. Men for all del - jeg er meget takknemlig for det du allerede har bidratt med så du får selv vurdere om de vil bruke ytterligere tid på dette. 

PS. det påfølgende her er bare et lite utdrag av hva jeg har funnet ut, det er ikke kvalitets sikret godt, men dersom det er av interesse kan jeg sende deg en PM med det jeg har kartlagt. Hører fra deg i så fall. 

 

FORELDRE TIL MONS

Lars Pedersen, f. 1750 i Ukjent herkomst ihht. Romedal BB nr 3 side 471.  FT 1801 Husmann m jord Bryhni Østre Hagen. Pernille Pedersdatter, f. 1755 i Reinsvold, d. i Før 1827 jfr. skifte etter besteforeldre.  FT 1801 Husmann m jord Bryhni Østre Hagen m/barna. Begge i 1. ekteskap. Gift 25. oktober 1782 Romedal.

https://media.digitalarkivet.no/kb20070513090048

Barn: Sofie Larsdatter f. 1786. Mette Larsdatter f. 1789. Mons Larsen Østby Bryhni f. 1791.Peder Larsen (tvilling) f. 1791, d. 15. april 1847. Lars Larsen f. 1794. Johan Larsen f. 1796, d. Før 1827. Jens Larsen f. 1. april 1799, d. Før 1827.

FORELDRE TIL BERTHE – folket fra Lund?

FORELDRE TIL LARS PEDERSEN - UKJENT

FORELDRE TIL PERNILLE

Peder Nielsen (opphav ukjent) i forhold til Marthe Pedersdatter Reinsvold, f. 1738 i Reinsvold Romedal, d. 13. mars 1827.  Marthe kalles også Mette ved noen anledninger. Hun «giftet seg»  med (1) Peder Nielsen.  Hun giftet seg med (2) Jens Bårdsen Reinsvold, f. 1729 i Gutteberg i Vang, Jens kjøpte Reinvold av sin svigermor Kari Pedersdatter (hennes mann Lars Pedersen død   ) 1759. Han drev begge gårdene frem til han solgte til sin eldste sønn Lars.

FT 1801 Rensvold Romedal Mette/Marthe 63 år Jens 73 år

Barn med Peder Nielsen: Pernille Pedersdatter f. 1755.

Barn med Jens Bårdsen Reinsvold; Elie Jensdatter f. 1761. Lars Jensen f. 1764, d. 2. juni 1849. Berthe Jensdatter f. 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.