Gå til innhold
Arkivverket

Var Torgaut Jonssons hustru, Gjertrud, en datter av Guttorm Eiriksson?


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne ut hva som evt. er blitt konklusjonen på spørsmålet:

 

Var Torgaut Jonssons hustru, Gjertrud, en datter av Guttorm Eiriksson?

 

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforsto litt her Stein, det Jan henviste til var middelalderforumet http://www.genealogi.no/phpbb/viewforum.php?f=5.

 Der er ikke noen vanlig spørrekasse der du kan få svar på enkeltspørsmål. 

 

På dette forumet opererer mange (men ikke alle) av Norges skarpeste innenfor emnet middelaldergenealogi.

 

Hvis du stiller  ditt formulerte spørsmål der, må du regne med, enten å bli ignorert, eller å få skarpe kommentarer tilbake.

 

For å henvende deg til middelalderforumet må du ha gjort forarbeid, du må vise hvilke kilder du har, med henvisninger, lenker, hvilke vurderinger du har og hva dine problemstillinger egentlig består i.

 

Jeg kan garantere deg at hvis du kommer opp med noe fornuftig så vil de på middelalderforumet legge smørsida til og hjelpe deg videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Jan henviste til det. men for å legge inn der så må man registrere seg. Det har jeg gjort, uten å få tilbakemelding foreløpig. Bortsett fra det så anser jeg spørsmålet jeg la ut her som konkret nok. Det er opp gjennom årene skrevet side opp og side ned omkring disse middelalderslektene og en skal ha en rimelig stålkontroll på forskjellige innlegg for å ha ha fått med seg alt - og å huske det. Derfor dette korte spørsmålet her som de som kan dette og som har kontroll på kan a) enten gi et kort svar på eller b) henvise til tråder der konklusjonen evt. finnes.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein Ole,

 

Etter det jeg forstår så har du allerede registrert deg her: http://www.genealogi.no/phpbb/viewforum.php?f=5

 

Lenke til den andre tråden: https://forum.arkivverket.no/topic/217321-rolv-mikkelson-blakar/

 

 

Der har jeg allerede støttet forslaget om å lese Geirr Lestads artikkel "Nesøya og Nesøyagodsets eiere i middelalderen og i tidlig nytid". Leistad argumenterer der for at Torgaut Jonssons ektefelle, hustru Gjertrud, som kun er kjent ved fornavn, skal være en datter av nevnt Herr Guttorm og fru Elin.

 

Det finnes foreløpig ikke en kilde som belegger hustru Gjertruds patronym, så dermed er vi henvist til å la dette stå åpent eller gi en begrunnet argumentasjon for hva det kan være. Dette har Leistad gjort, og det gjenstår å se om dette forslaget har livets rett utover de argumenter Leistad førte i marken for 20 år siden.

 

Spørsmålet kan også opprettes på Middelalderforum.

 

Vennlig hilsen

 

Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme.

 

Om man slår opp i den trykte utgave av Biskop Eysteins Jordebog (1879), så vil man øverst på side 517 finne gjengitt opplysninger rundt en gave av 3 øresbol i en gård Bjølsen («Biordzini»), som da Benedikt Nikulasson hadde gitt til Rygge kirkes mensalgods, for sjele(hjelp) til fordel for «Þorgaut(z) Jonsβ ok hustrw Gierthrudu» med samtykke av hustru Ulvild. Denne Ulvild er da nødvendigvis identisk med den hustru Ulvild Torgautsdotter vi kjenner fra flere brev i årene 1400-1411, utstedt fra Eiker.

 

Fra Bokhylla her på bruket: http://da3.arkivverket.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=biskop&sideid=259&innhaldid=11&storleik=

 

Vennlig hilsen

 

Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.