Gå til innhold
Arkivverket
Kjell Lauritzen

Hvilket hvalkokeri gikk på en mine i den engelske kanal i 1916?

Recommended Posts

Kjell Lauritzen

En grandonkel av meg var til sjøs i sin ungdom.

I et avisintervju (Telemark Arbeiderblad) i 1963 forteller han at lysten på de 

store hav ikke plager ham lenger. Han fikk mer enn nok i den engelske kanal

i 1916. Da ble hvalkokeriet minesprengt. Men det fløt på tankene.

 

(Og journalisten legger til: Det kan vi lære av alle sammen. Lære å flyte

på tankene!)

 

Jeg har prøvd å finne ut navnet på dette hvalkokeriet, men har ikke lykkes.

 

Noen her på forumet som vet?

 

Mvh Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Hva het din grandonkel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

"Rutenfjell" er det ikke, for den gikk til bunns. "Vårt" skip holdt seg jo flytende.

Min grandonkel het Martinus Larsen Lange (f. i Vistdal 31.3. 1892, død i Skien 2.7. 1966)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

Ja, jeg har kontroll på hans vita!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Richard Johan Natvig

Hei,

kan det være dette? (fra Trondhjems Folkeblad 03.02.1916)

hilsen Richard

5a396be067984_Skjermbilde2017-12-19kl_20_41_11.png.b0df8e0d68941cee775e96f5ff225349.png

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

Ja, D/S Perth ser ut til å være riktig skip.

Minesprengt 28.1 og bryllup 28.2., altså!

 

Tusen takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

Interessant!  Takk, Sven!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Lauritzen

Jeg har nå lest gjennom sjøforklaringen etter S/S "Perth"s havari 28.1. 1916.

Sjøforklaringen fant sted allerede 2.2 1916 på generalkonsulatet i London, under

administrasjon av generalkonsul Waldemar Eckell, fhv. skipsfører H. Stranger Sand

og kaptein Nils Hansen, fører av bark "Kong Oscar II" av Kragerø.

 

Kapteinen hadde med seg kona på turen, og offiserer og mannskap var på 117

mann. Ingen omkom ved havariet, skipet holdt seg flytende og ble tatt på slep til land.

 

Hvis det har interesse for noen, er navnet på følgende vitner oppgitt ved sjøforklaringen:

 

* Kaptein Gustav Bruun Bull, Kristiania

* 1. maskinist Arnt Magnus Andersen, 38 år, Kristiania

* 2. styrmann  Peder Oluf Olsen, 50 år, Halsen ved Larvik

* 3. styrmann James Henriksen, 41 år, Tjøme

* Matros Hans Adolf Kristiansen, 29 år, Hedrum

* Matros Emil Martinsen, 29 år, Larvik

* Matros Hans Olaf Hansen, 26 år, Larvik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×