Gå til innhold
Arkivverket

Husmannsplass Jensbakken Vang Hedmark


Tove Bratlie
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jensbakken var en husmannplass som lå under Disen vestre, Vang Hedmark.

Der bodde Jens Anderssøn og Inge Eriksdatter.

De giftet seg i Vang 25. september 1850.

Det dukker opp forslag på når denne Jens ble født, 1820, 1822, m.m.

Noen vil at han skal være født i Vang, men Romedal Hedmark, er mest sannsynlig.

 

Inge ble født på Helstedeje i Vang 12. mars, døpt 4 mai 1926.

 

Hordan skal jeg finne det rette datum og år for når Jens ble født?

 

Med vennlig hilsen og takk for svar

Tove Bodin Bratlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i ministerialboka, nr 27:

Hedmark fylke, Vang, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 10 (1841-1855), Viede 1850, Side 317
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070118360043

 

Brudgommen er født på Vestre Disen, og hans far er Anders Jensen.

 

Endret av Astrid Ryen
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar, MEN!

Hvordan går jeg videre med det her.

Når han dør i Vang 4/3, begravdes 12/3-1910, bopel: Sollien Disen vestre Briskeby, står det at han er født 1820 i Romedal.

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tove. Jeg forsøker å hjelpe deg og har funnet et barn som Jens og Inge dåp 16.2.1851 - de bor også da på Disen V, Vang -  EVEN

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20070118350533

 

Det ville være supert om du kunne oppgi alt du har omkring familien. Flere barn og likeledes om du kjenner til om familien bor andre steder osv.

Alt du har er bra fordi da kan vi forsøke å finne ut slektskap ved å se eks.vis på faddere i barnedåper - også til søsken av Jens og Inge.

Ser av BB Vang nr 2 (side 477)at foreldrene til Inge bor på Helstadeie og at det her vises til Skråstadeie. Skal se om jeg finner noe her.

 

Endret av Finn H. Martinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmant nr 34 Jens Andersen født 19/9-1823 i Rommedal:

Hedmark fylke, Vang, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 9 (1826-1841), Konfirmerte 1839, Side 223
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070512930517

 

Nr 58 i KB for Romedal finner du Jens født 19 Sept 1823

Hedmark fylke, Romedal, Vallset (Tomter) i Romedal, Ministerialbok nr. 2 (1814-1828), Fødte og døpte 1823, Side 160-161
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070513110084

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens og Inger fikk seks barn:

1) Even 1851, 2) Karen 1853, 3) Agnette 1855, 4) Rikard 1857, 5) Oline 1863, 6) Johan 1866. Sønnene tok etternavnet Jenssøn og døtrene Jensdatter.

 

1) Om Even Jenssøn som gifter seg med Oline Johansdatter:

Even ble født 23/1, døpt i Vang 16/2-1851. Han ble konfirmert i Vang 30/9-1866, ca. 15 år gammel. Ved hans konfirmasjon, var foreldrenes bopel Disen vestre i Vang.

Om Oline Johansdatter:

Oline Johansdatter, ble født på Blæstad i Vang 19/2, døpt 24/3-1853, foreldrene var inneboende på Blæstad i Vang.

Oline ble konfirmert 6/10-1867.

 

2) Karen Jensdatter, født i Diseneie, Vang 24/2, døpt 29/5-1853, konf. i Vang 24/9-1868, 15 år gammel, død på Finsal Sykehjem 8/7-1915.

Bosatt ved Folketellinga 1865: Jensbakken, Furnes/Vang. 

År 1900 er Karen dagarbeider, bopel: Sollien, Vestre Disen. Hun bodde hos sin far Jens. I 1910 er hun registrert som vaskekone på Ajer gård. Hun giftet seg ikke.

 

3) Agnette Jensdatter, født i Vang 6/4, døpt 8/7-1855, konf. i Vang 3/10-1870, 14 år gammel, foreldrenes bopel: Diseneie. Hun giftet seg 30/11-1889, med Hans Johannessen Hanstad, født Græsbytajet, Furnes 27/6-1869, død 1909.

Hans er registrert som skomagersvenn i 1889 og 1900. I 1900 bosatt i Huset Myrvang, Briskebyen, Vestre Disen.

Agnete er enke i 1910 og registrert bosatt i huset Ajer i Briskebyen. Hun steller for sin sønn.

 

4) Richard Jenssøn, født Diseneie Vang 9/10-1857, døpt 10/1-1858, konf. i Vang 6/10-1872, bopel: Diseneie. Han gifter seg i Vang 27/10-1882, med Betzy Haagensdatter, født Storhamareie 27/9-1857, død Ajereie (Engebakken) 9/9-1896, hennes far: Haagen Eriksen. Richard giftet om seg med Johanne Pedersdatter, født 1859, død 1929.

 

5) Oline Jensdatter født i Vang 25/3, døpt 19/7-1863, konf. i Vang 6/10-1878, foreldrenes bopel: Vestre Diseneie.

 

6) Johan Jenssøn født Diseneie i Vang 15/5, døpt 19/8-1866, konf. i Vang 2/10-1881, foreldrene bodde fortsatt på Diseneie.

Johan tok etternavnet Sollien. Johans far, Jens, bodde en tid i huset Sollien i Briskebyen. Vi kan anta at sønnen Johan også bodde der en tid, da han også tok navnet Sollien. Han kan også ha tatt navnet fordi hans far hadde tatt det.

 

Jeg har sett litt på hvem som var faddere til disse barna, og noen av fadderene bodde på gårder som ligger ganske nær Karseth.

Da er det kanskje ikke så usannsynlig at Jens er født på Karseth.

 

Spennende å se hva dere kommer fram til.

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tove - "gåten" er løst. Se innlegget til Astrid Ryen - det er din Jens, født i Romedal, konfirmert i Vang og hvor fødselsdag stemmer (19.9). Og - her følger kopi av kirkeboken i Vang vedr. begravelse og her står det også 19.9. riktignok 1820, men det må vi leve med. Han er jo født 1823. 

 

Skjønner at du er i bedre form og da ser vi frem til å høre mer fra deg vedr. Disen etter hvert. En riktig god jul! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Jens, født i Romedal, som jeg har skrevet inn i dokumentet om Jensbakken,

men det var så mange synpunkter på dette, så jeg tenkte at ekspertisen på Brukerforum, var de rett å spørre om hjelp.

 

Jeg tenkte  i disse baner:

Jens' fru døde før ham, så hun kunne ikke være til hjelp, når Jens døde og presten skulle vite når han var født.

Ungene husket kanskje ikke året han var født, men de hadde sikkert feiret hans bursdag mange ganger, og husket derfor det datumet.

 

Det er så mange feil om denne familien på Geni, så jeg vil være sikker, før jeg skriver inne noe.

 

Et takk til alle som har hjelpt til, og kommer dere på mer som sier at dette er feil, så skriv gjerne noen ord.

 

Jeg hadde tenkt sende et mail til deg, Finn, og si at jeg var igang, men ville rydde opp i dette først.

 

Til deg Astrid vil jeg si at ekstra takk. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt stor nytte av alt du har forsket fram til meg.

 

Og så: Ha en koselig julekveld. Håper det nye året blir riktig bra for oss alle sammen.

Tove

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.