Gå til innhold
Arkivverket

Finne person man vet når men ikke vet HVOR er født?


Eli Reinholdtsen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter et barn som ble født utenfor ekteskap sannsynligvis den 28. august 1913. 


Det gjelder Øksnes kommune men moren var i 1910 i Fana og på Ancestry hart noen brukt 1910 som fødeår.

(Mor Agnes Rødsand og barn Arnold Rogne emigrerte i 1915 - Hun 24 og barnet 2 år)

Jeg har bladd i kirkebok etter kirkebok. Og søkt på barn født i 1913. Jeg har søkt på menn i passende alder med etternavn Rogne.

Er et noen annen måte å finne posten på dette barnet? Og hvem som er faren?

Eli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan prøve å finne originalene av passene deres og emigrasjonsprotokollene, mulig det finne nøyaktige fødselsopplysninger der.

 

Remi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

I følge kirkebøkene for Øksnes er han ikke døpt der i 1913

 

Jeg tror hun har født et annet sted i landet, men lurer på om det er noen hemmelige triks for å finne ut hvor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 

 

Spørsmålet var ment mer generelt - om det er noen hemmelige triks når man ikke finner en fødsel i kirkeboka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på alle barn født 8 og 28 august i 1910, 1911, 1912 og 1913.

Alle poster med mødre født 1891 som er mor og pige eller pike

Kan hun rett og slett ha født "sørpå" og tatt gutten nordover uten å døpe han.

Og dermed seilt under radaren?

er det mulig at gutten rett og slett ikke er registrert?

Foreldrene hennes igjen var dissentere, men brødrene hennes døpte sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Dersom de er dissentere, bør barnet evt. stå i en dissenterliste. 

Sørpå er jo ganske så vidt. Husk at de færreste dåpslister for denne perioden er transkribert, så her må du rett og slett bla i kirkebøker i Norge. 

I dette tilfellet hvor mor emigrerer med barnet bare 2 år gammel, så forsvinner mange aktuelle kilder, som konfirmasjon og evt. vielse. 

 

Her er nok kun en ting å gjøre, du må bla i kirkebok etter kirkebok. Dessverre mye arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.