Gå til innhold
Arkivverket
Torbjørn Pihl

Portretter fra Skiens-distriktet - tidlig 1800-tall.

Recommended Posts

Torbjørn Pihl

Disse to u-identifiserte portretter (fotokopier) ble presentert i Forum for et par år siden, uten av innkomne responser den gang ga noen løsning. Identifisering burde imidlertid være mulig, ettersom disse fotografiene neppe kan være eldre enn fra tidligst 1870-årene og rimeligvis er fremstilt i flere kopier som kan tenkes å ha hengt på familieveggene hos ulike etterkommere  etter sogneprest til Hurum Conrad Peter Neumann (hvis min hypotese om de avbildede kvinner er riktig). Jeg tillater meg derfor å presentere dem påny, i håp om å nå nye lesere. Kanskje har noen disse bildene hengende på en familievegg? Mine gullinnrammede eksemplarer i relativt stort format inngikk i en større samling lignende bilder som sannsynligvis kommer fra hjemmet til distriktslege Abraham Alexander Pihl (1838-1909) og hans hustru Henriette f. Neumann (1844-1923). Min hypotese er derfor at den unge kvinnen kan være et ungdomsportrett av presten Neumanns hustru Karen Elise Hansen (1808-67) og den eldre hennes mor Petronelle Cornelia Hansen f.Blom (1779-1846), gift med Skiens-kjøpmannen John Petter Hansen (1770-1822). Med bildenes proveniens er dette den mest nærliggende fortolkning, men det er selvsagt bare en hypotese. Kjenner noen disse portrettene?       Med vennlig hilsen         Torbjørn Pihl

Ukjent002-L01-0255.JPG

Ukjent003-L01-0256.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.