Gå til innhold
Arkivverket

Klara Kvernstuen ,Fetsund


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Min oldefars bror født 1897 fikk et barn 1931 i Råde eller Fetsund med ei Klara Kvernstuen ,Fetsund ,men hvem var Klara?? når og hvor var hun født? (jeg har bare navnet hennes ,og vet heller ikke navn på barnet).....noen som vet noe om Klara eller hennes familie? mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang barnet;

 

Om barnet  var født i 1931,kan det hende at hun fremdeles lever.

Det kan være for nytt til at hun  kan diskuteres på åpent forum.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig......barnet ble hvertfall født 23-2-1931 uvisst hvor ,men Klara må det vel gå an å finne mer om?. Etter det jeg har hørt skal Klara ha vært tjenestejente på en gard i Råde og visstnok senere ha flyttet til Fetsundområdet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er en Klara på Kvernstua i Fet som var født 1911. Faren hennes het Anton Emil Karlsen 1884-1968. Kvernstua lå under gården Holterhuset. Men om dette er rette person, vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Klara datter til Anton Emil var gift Tykriset og gravlagt i Enebakk. Ved konfirmasjon i Fetsund er hun oppført med etternavnet Lillo/Dillo og har også etternavnet Dillo ved gifte i Åmot ,Hedmark 1940. Så hittil usikkert om det er rette person ,men sjekker nærmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun og familien bodde tidligere i Dulpen under Ramstad og Lillo under Fråstad. Anton Emil var fra Dulpen. Moren til Klara het Alfa Karlsdatter 1887-1953. I 1943 byttet de eiendom med Johannes Tingsrud og flyttet til villaen Fossgaug. Det står ingenting videre om barna deres Anna f. 1908, Klara f.1911, Agnes f.1914, Ingeborg f.1915, Marta f. 1918, Gudrun f. 1923 og Jenny 1927-1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da min oldefars bror døde i 1955 står det bare i dødsfallsmeldinga at han hadde et særkullsbarn med "Klara Kvernstuen, Fetsund" og at dette barnet var født 23-2-1931 men det er ikke nevnt noe navn. Skulle ha sjekket fødte i Råde eller Fetsund 1931 men der får man jo ikke lett fordi det ikke er tilgang til kirke/klokkerbøkene. Noen som kunne sjekket dette for meg og sendt svar på pm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av personvernet er kirkebøkene, dåp og konfirmasjon, sperret for innsyn  etter 1930. Du kan prøve å kontakte digitalarkivet direkte.

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kontaktet digitalarkivet ang fødselen i 1931. I påvente av svar har jeg prøvd å finne mer om barna til Anton og Alfa. Har funnet etterslekt etter Anna men hittil har jeg ikke hatt hell med info....ser ikke ut som de vet så mye om Klara eller Anna`s søsken. Marta og Gudrun vet jeg heller ikke noe mer om enn fødselsinfo. Agnes født 18-7-1914 døde i Oslo 3112-1996 og var gift med Gunnar Storm Larssen 1913-1990. Ingeborg født 25-12-1915 døde i Oslo 28-12-1993 og var gift med Egil Ingebrigtsen 1907-1969 fra Storforshei i Rana.

Det var også ei søster som het Margit i denne søskenflokken født på Dulpen i Fet 29-8-1912 som døde i Oslo 4-10-1993 gift med Ingar Marinius Nordlund 1903-1970. Har ikke klart å finne ut om Klara hadde barn ,men vet heller ikke om Agnes ,Ingeborg og Margit hadde barn ,men det er det vel stor sannsynlighet for?. Tenkte kanskje det gikk an å finne dødsannonser i aftenposten for disse?.......hvor finner man det ,trenger man tilgang til noe for å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,der har vi Margit ,Agnes og Ingeborg!. Klara og mannen Gunnar er gravlagt i Enebakk. 

Gravferdsetaten i Oslo ja.....jeg har hatt hell med dem før og fått opplyst navnet på festere på flere graver ,så kan være heldig der......skal prøvde det ut.

Er forskjellig praktisering på det punktet der. De fleste andre steder jeg har spurt etter hvem som var fester på gravene har jeg fått til svar at de hadde ikke lov til å oppgi det ,så er jo ikke sikkert at det virker.  Går det ikke an å finne dødsannonser for disse folka da? De gir jo også interessant info!.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja jeg kjenner denne familien godt, Margit var min kones mor og besterforeldre var 

Anton og Alfa var min kone Inger besteforeldre, og min kone gikk bort for 

7 år siden og vi har bodd her  på Fetsund, Roven i 40 år

Frank Johansen

 

Endret av Frank Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 22.19, Frank Johansen skrev:

Ja jeg kjenner denne familien godt, Margit var min kones mor og besterforeldre var 

Anton og Alfa var min kone Inger besteforeldre, og min kone gikk bort for 

7 år siden og vi har bodd her  på Fetsund, Roven i 40 år

Frank Johansen

 

 

@Erik Hov har ikke vært pålogget siden 16 juni.

 

Du kan jo prøve å sende ham en pm. 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.