Gå til innhold
Arkivverket

Maila fra Manger


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Leter etter en Malene Knudsdatter som gifta seg i USA med en kar fra Eid. Da de gifter seg er faren hennes oppgitt å være Knud E. Vetaas, og moren Martha Olsen. De opererer med fødselsdatoen 11. august 1859, er ikke sikker på hvor de har den fra. 

Jeg finner denne jenta som ser ut som en god kandidat:

https://digitalarkivet.no/view/8/pe00000000678855

 

Men jeg finner ikke noen Malene Knudsdatter som døpt, eller i folketellingen. Derimot finner jeg Maila, født 10. august 1861, av foreldre som ser ut som de kan passe:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070222660028

Og i folketellingen (Maile):

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01038245003165

 

I boken "10001 navn", finner jeg at Maila kan være en variant av Magla, som er en norsk form for Magnhild og Magdalene.

 

Fødselsdatoen er jo en dag "off" som er ganske så vanlig, men hun var jo 26 da hun giftet seg, står det, så det stemmer jo med -61. 

Hva tror dere? Finnes det noen Malene jeg har oversett??

 

 

Jens og Malene gift.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1826-1945
Name:    Malene Knudsen
[Malene Vetaas] 
Gender:    Female
Event Type:    Marriage
Marriage Date:    16 Nov 1887
Marriage Place:    Bluffs, Iowa, USA
Father:    Knud E Vetaas
Mother:    Martha Olsen
Spouse:    Jens Paulsen
Church Name:    Immanuel Lutheran Church
Church Location:    Newman Grove, Nebraska

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Nebraska, Marriage Records, 1855-1908
Name:    Malene Knudsen
[Malene Vettans] 
Gender:    Female
Race:    White
Marriage Age:    26
Record Type:    Marriage
Birth Date:    abt 1861
Birth Place:    Norway
Marriage Date:    16 Nov 1887
Marriage Place:    Nebraska, USA
Marriage County Office:    Boone
Father:    Konrad E. Vettans
Mother:    Martha Olsson
Spouse:    Jens Paulsen

1887_Marriage.jpeg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The U.S., Find A Grave Index, 1600s-Current - LENKE Find A Gravehttps://www.findagrave.com/memorial/161131227
Name:    Malene Paulson
Maiden Name:    Knutson
Birth Date:    11 Aug 1860
Birth Place:    Norway
Death Date:    24 May 1928
Death Place:    Petersburg, Boone County, Nebraska, United States of America
Cemetery:    Immanuel Zion South Branch Cemetery
Burial or Cremation Place:    Albion, Boone County, Nebraska, United States of America
Has Bio?:    N
Spouse:    Jens Paulson
Children:    Marie Colleran 
Mathilda Pauline Siebken 
Jens Edward Paulson 
Carl M. Paulson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren står som Knud E Vettaas ved vielsen i 1887 og det rimer jo bra med kandidaten Maila med far Knud Ellingsen Vetaas (og moren Martha Olsdtr. - Martha Olsen ved vielsen i 1887)

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett etter Maila i folketellingene etterpå, og finner henne ikke. Men må vel lete litt mer etter begge. Dette var noe jeg så på i går rett før sengetid... Hadde vært gøy om noen med lokalkunnskap kunne gi tilbakemelding på navnet Maila. Ser at det er i bruk i området. Det er jo mulig hun var i Bergen i noen år før hun dro, og da så det opportunt å skifte til Malene mens hun var der? Men som sagt... må vel lete litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de samme folka. Stemmer jo noenlunde med de som var der i 1865, men broren er døpt Martines da. De andre har jeg ikke sjekket ennå. Jeg har aldri sett navnet Maila før, men det ser jo ut som det er en form av Malene. Må nok finne et par kilder til før jeg slår meg til ro med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner henne ikke blant utflyttede fra Manger, selv om det står at hun bodde der da hun utvandret, men det er ikke første gang en utvandrer ikke blir notert heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med omsyn til namnet Maila her eg gjennom arbeidet med det nyutlagte emnet om Maila Monsdotter

 

https://forum.arkivverket.no/topic/217541-maila-monsdotter-frå-hamre-1842-1880-og-ætti-hennar-i-amerika-ei-skikkeleg-juleutfordring/

 

bragt i erfaring at Maila må vera ei lokal form av Malena og sogar Magdeli eller Magdalena.  Maila vart tydeleg nytta på «strilelandet» rett nord og vest for Bergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser fleire Maila-er i dei trakter, og finn jo i boka mi "10 001 navn" at Maila er ei form av Malene. Det kan jo vere at i.o.m. nærleiken til Bergen så visste ho at dette var sett på som eit "strilenamn", og nytta høvet til endring då ho forlot landet? Kjenner meg no rimeleg sikker på at dette er same jenta. :)

Veldig kjekt med eit døme på ei anna Maila som gjekk som Malena "over there"!

Endret av Anett Ytre-Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.