Gå til innhold
Arkivverket

Bersvend Eikeland i Gjerstad


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre er:

           Bersvend Eikeland. Over 30 år i 1610. «Bersuendt Egelanndt» var en av de som skrev under kongehyllingsbrevet for almuen i Gjerstad, datert Nedenes len 24. april 1610. I 1610 er Bersvend Eikeland krone og leilendingsbonde og betaler 1 daler i skatt i skattemanntalet dette året. 9 av 9 lagrettemenn 5. februar 1611. Nevnt 1613-1617. Død før 1624. Ved odelsmanntalet 1624 eide Knut Gundersen Fie i Søndeled 1 ½ hud i Eikeland. Han er foreslått å skulle være fra Eikeland, men dette kan ikke bevises. Kristoffer Osmundsen Mæsel hadde odel til 3 geiteskinn i Eikeland etter faren Osmund Salterød i Austre Moland. Peder Jakobsen Nipe i Søndeled eier 3 geiteskinn og Jens Gundersen Nistevåg og broren eide 9 kalveskinn samtidig. Vi finner 8 kalveskinn hos Anne på ytre Haugen som er Ånon Bersvendsens datter. Bersvend Eikeland må ha eid minimum.

           Gift med  N. N.

      Barn:

      1.  Ånon Bersvendsen. Gift

                    Barn:

                   1. Anne Ånonsdatter. Levde som enke i 1649. Gift med Kittil Åsuldsen Haugen ytre. Død mellom 1637-1644. I 1669 står Anne Ånonsdatter med

                    ½ hud i Eikeland.

 

                2. Siri Ånonsdatter. Gift (1) med enkemann Levor Eivindsen Brøsjø i Drangedal. Død før 1664. Gift (2) med Åsulf Torbjørnsen Mo på Vegårshei,

                    født ca. 1638. Død 2. søndag etter Trinitatis 1716, 83 år gammel. Sigrid Brøsjø står med 1/2 hud i Eikeland i Gjerstad.

 

     2.  Anders Bersvendsen Eikeland. Gift med Elisabet (Lisbeth) Gundersdatter Mo. Kalles salig Gunder Mos datter. Skiftebrev 18. oktober 1677.

         Fikk 1 hud i arv i Mo. Eide i 1624 1 hud i Eikeland i odel. I 1629 og 1630 krone- og leilendingsbonde på gården. Nevnt også i 1632. Etterslekt.

 

Noen som kjenner til denne Bersvend. Det er foreslått at farsnavnet var Andersen, men ikke bevist.

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn, og god slektsjul. Ditt julespørsmål er interessant, men jeg lurer på om du kan hjelpe med å avklare persongalleriet med mer detaljer når det gjelder odelsmanntallet 1624 ? Er Knud Gundersen Fie identisk med han som ofte kalles Knud Gunnesen Fidje, gift med Guri Gundersdatter, datter av den første kjente oppsitter Gunder Fie/Fidje ? Er Kristoffer Osmundsen Mæsel identisk med Christoffer Aamundsen Mesel gift med Inge Toresdatter Rise ? Hvem er Peder Jacobsen Nipe ? Og til slutt, hvem er Jens Gundersen Nistevåg ? Har han noe med Gunnulv Nistevåg å gjøre ?

 

Ifølge mine notater eide Knud Fidje følgende jordegods i 1624: 1 hud i Fidje, som var hans hustrus odel, 1,5 hud i Eikeland i Gjerstad, 3 kalveskinn i Gryting, 3 kalveskinn i Grundesund, 1 hud i Vestre Øya, og 0,5 hud til odel i Vestre Askerøya, noe som ikke gjør han mindre interessant når man ikke kjenner hans forfedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligeså. God slektsjul.

 

Du har helt rett i Knut Fie og Kristoffer Mæsel. Jeg regner med at de andre Peder Nipe og Jens Nistevåg har jeg tatt enten fra Søndeledboka eller Gjerstadboka eller kanskje Dypvågsbøkene. Er ikke helt sikker. Kanskje fra flere av disse. Ellers kjenner jeg ikke til dem. :)

 

 

TSK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nasjonalbibliotekets nettbibliotek www.nb.no får jeg treff i følgende bok når jeg søker på "Peder Nibe": 

 

Arendal fra fortid til nutid (1923)

 

På side 122 er han nevnt i forbindelse med et klagebrev av 29.06.1631 til Kongen. Han var én av flere som undertegnet brevet på almuen vegne:

 

"Peder Nebe (Nipe i Søndeled". 

 

Saken kom opp i lagtinget 30.09.1633. 

 

Boken finnes også i NBs gamle "bokhylla" - håper den varig lenke fungerer:

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011051004038

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.